Bönor?
Är det någon som vet vad som händer med torkade bönor när de blötläggs och kokas? Vattnet blir tjockt och mörkt, men vad är det som går ut från bönorna till vattnet? Kan man hoppas på att det är stärkelse som avgår, så att bönorna blir mer lika människoföda?
Vilken typ av bönor? De jag har använt har inte färgat vattnet.
Kidneybönor mest. Även konserverade kidney-bönor - vätskan de ligger i i burken är alldeles svartröd och seg. Men även bondbönor, "cow peas" och linser.
Jaha, från burk, det har du rätt i. Jag har ingen aning. När jag blötlägger bönor eller linser själv så färgas el tjocknar inte vattnet alls.
Inte när de bara ligger i blöt, men när man kokar dem. Färgar inte dina av sig då?
Möjligen lite grann men inte så att jag har lagt märke till det. Äter inte så mycket kidney-böner i och för sig, mest kikärtor (och dom är ju ljusa) och linser.
Färgen är väl från skalet, det tjocka skulle jag gissa är lite allt möjligt, kanske lite stärkelse, men det mesta lär vara kvar i bönorna. Annars tycker jag böner och linser är kanske det bästa att äta för att dämpa sockersuget utan socker, gärna i en soppa så att det fyller upp magen bra med. Kanske delvis för att det är så mycket kolhydrater iofs, men man behöver ju det med i lagom doser.