Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettalkoholberoende
Läst 5129 ggr
angelicafnorberg
0

De tolv stegen

Hej !

kan någon hjälpa mig "förstå" de tolv stegens innebörd genom att skriva om dem till år 2009,,,, det är så  länge sedan de skrevs så jag skulle uppskatta en modernisering i mitt huvud för att läsa dem rätt sen

Kia
0

Kerstin hade vi inte en tråd där du skrev något om just de tolv stegen som var så bra.. letar men kan inte hitta…

miklo
0

Hej. Det är lite olika beroende vilken organisation som leder behandlingen. Från allra första början var det kristna budskap, men idag har flera behandlare som använder de 12 stegen, bytt ut "Gud" att tolkas som "Glad Utan Droger", som ngt subjektivt väsen. Här kommer de tolv stegen med lite personliga tolkningar.

1. Vi medgav att vi var maktlösa inför våra känslor och att våra liv blivit ohanterliga.
Sä länge jag lever så här så går allt åt helvete.

2. Vi kom till insikt om att en kraft starkare än vi själva, kunde hjälpa oss att återfå vårt förstånd.
Jag måste hitta nåt som betyder mer för mig.

3. Vi beslöt att lägga vår vilja och våra liv i händerna på Gud, sådan vi själva uppfattade Honom.
Jag kan välja att göra annat, det finns valmöjligheter.

4. Vi företog en genomgripande och oförskräckt moralisk inventering av oss själva.
Vilka är mina bra och dåliga sidor. Hur kan jag utveckla de bra och förändra de dåliga.

5. Vi erkände inför Gud, oss själva och en medmänniska alla våra fel och brister och innebörden av dem.
Jag har hajat det här och ska ge järnet.

6. Vi var helt och hållet beredda att låta Gud avlägsna alla dessa brister i vår personlighet.
Jag jobbar stenhårt på förändring.

7. Vi bad ödmjukt Honom att avlägsna våra brister.
Lite ödmjukhet inför mig själv och andra kanske inte skadar.

8. Vi gjorde en förteckning över de personer vi hade gjort illa och var beredda att gottgöra dem alla.
Fy fan vad många jag har gjort illa. Det kanske är dags att göra något åt det.

9. Vi gottgjorde alla dessa människor så långt det var oss möjligt, utom då det skulle skada dem eller andra.
Skönt att kunna vara ärlig mot omgivningen och möta den på ett nytt sätt.

10. Vi fortsatte vår moraliska inventering och erkände genast när vi hade fel
Det här borde jag också göra något åt. Det är inte så marigt att erkänna om jag har fel.

11. Vi försökte genom bön och meditation fördjupa vår medvetna kontakt med Gud, sådan vi uppfattade Honom, varvid vi endast bad om insikt om Hans vilja med oss och styrka att utföra den.
Ta dig inte vatten över huvudet. Ta det lugnt och försök få kontakt med dig själv och verkligheten.

12. När vi som en följd av dessa steg själva hade haft ett andligt uppvaknande, försökte vi föra detta budskap vidare och tillämpa dessa principer i alla våra angelägenheter.
Jag kan ge dig ett och annat tips på vägen hur du ska komma ur ditt helvete och dessutom har jag själv äntligen börjat hitta bättre vägar för att hantera tillvaron.

Gronstedt
0

Det var fint, miklo!

Kia
0

Tack Miklo det var ngt sådant jag tror mig ha läst tidigare :)

kerstinjo
0

#4 Ja, det var ungefär så jag förenklade stegen i en gammal tråd. Men jag hittade den inte jag heller.

Kerstin 

Cherridwen
0

I grundtexten står det Gud sådan vi själva uppfattar honom vilket ju gör att Gud kan vara vad som helst. Jag väljer att kalla det en högre kraft och jag tänker så här: Efter som jag själv inte har något förstånd dvs det liv jag har levt hittills har jag levt enligt mitt huvud och det har inte fungerat och jag styr inte världen, alltså finns det något större än mig. Det är det som numer får styra mig. Något oidentifierbart flum med andra ord Glad. Men det fungerar mycket bättre än allt jag tidigare testet.

Det bästa för mig är att ha en sponsor som förklarar stegen för mig så det är ett tips.

kerstinjo
0

AA/NA är mycket starka i den förklaringen att ordet Gud inte har något med religion att göra.

AA/NA är ingen religiös samvaro och jag tycker att det är olyckligt att många personer backar för deras "Gudsbegrepp".

Det står att läsa i AA's grundregler;  AA har ingen anknytning till någon religion, politisk organisation eller institution, ej heller till annan rörelse av något slag.

AA har funnits sedan 1935 och då fann man inget annat ord än att skriva, men de var fullt inno på att till AA kommer människor från samhällets alla hörn, unga, gamla, män, kvinnor med alla yrken och olika sorters social bakgrund. 

Vill du ha hjälp av AA/NA så finns det viktigare ord att hänga upp sig på än ett "Gudsbegrepp".

Ta tillvara det du är hjälpt utav, glöm ordet Gud eller tolka det som du vill.

Det viktigaste i denna "självhjälp" är att ta hand om sig själv och sikta på ett nyktert levene. Skulle då ett enda ord sabotera en nykterhet. Då är det att hänga upp sig på bagateller.

Kerstin 

[Beavis]
0

Din "inre kraft" Över jaget kanske? om man ser till han gamle hjärnskrynklarens läror? (jag har namnminne som en senil dement)

Eller självbevarelsedriften? den finns ju där du behöver ju bara komma i kontakt medden. När du väll är klar i huvudet med vad du gör för att förstöra ditt liv är det dkanske den som hjälper dig att stå emot frestelserna nä de sedan kommer? bara en tanke ifrån min enkla hjärna.

Cherridwen
0

#8 Freud. Självbevarelsedriften och självkännedomen har då inte jag kommit speciellt långt med. Jag behöver förstå att det finns en yttre större kraft än mig själv som styr världen för uppenbart gör inte jag det. På den tiden jag styrde blev det bara tok hela tiden.

miklo
0

Ja det är som #7 säger efter lite påläsning, haha…. Man ska själv tolka Gud som man vill eller känner. Vissa kristna behandlingshem har utnyttjat AA:s grundstadgar, och försökt omvända människor som är sårbara, till att bli troende! Jag tror personligen att alla människor har ett behov av att tro på något/någon, t ex gud eller annan högre makt. Jag tror själv på något men har inte kommit underfund men vad, haha…?

Jag vet dock att jag INTE tror på vår kristna gud. Även om Jesus bevisligen (enligt många?) har existerat i verkligheten, så är jag övertygad om att han enbart var en av väldigt många kringvandrande berättare eller "lärare", som var mkt vanliga på den tiden. Vad som gjorde att just han valdes ut till "Guds son" vet jag inte, men antagligen gjorde han något som var så spektakulärt att han fick titeln?

Jag ligger nog närmast Buddhismen iaf och jag tror det kan vara bra för människan att ha någon sorts tro vad det än är (självklart inte destruktiva sekter el dyl.). För mig har det ibland, hur konstigt det än låter, varit viktigt att tro på något vid speciella tillfällen, då jag känt mig så maktös och utlämnad att jag MÅSTE skylla på ngn/ngt!? Alla har sina metoder och detta har hjälpt mig att få ur mig min frustration många gånger.

Det är ju det som är bra med 12 stegsmetoden, att var och en får tro på det de gör. För att återgå till de kristna beh.hemmen som enbart förknippar gudsbegreppet med den kristna guden, så passar inte den metoden alla människor. och hjälper således enbart ett fåtal av de som behandlas där.

[Beavis]
0

#10 Människan har en inneboende drift att förklara sin exstens och vill ha ett sysfte med den. Så har alla religioner i världshistorien uppstått.

Det har funnits massor av olika religioner och trosuppfattningar innan Kristendommen/Judendomen/Budhismen uppstod. Troligen kommer fler att komma och gå inna vi lyckas förinta oss själva på något finurligt sätt?

Budhismen e ju en trevlig liten filosofi… Den bygger ju på Hinduismen och Taoismen som är ännu äldre religioner…. osv osv Jag medger att jag har svårt för religion samtidigt som den fascinerar mig.

Just denna Förhoppning att det ska finnas något mer , något större, och helst efter döden som skrämmer de flesta.