Beroenden iFokus

Beroenden

Etikett: övrigt
Läst 1812 ggr
kerstinjo
0

Mäns våld mot kvinnor. Del 2.

Mäns våld mot kvinnor förekommer i alla slags familjer, i alla samhällsklasser, i alla bostadsområden, inom alla yrkeskategorier och arbetsplatser.

En myt är att bara vissa sorters män slår. En annan myt är att "vanliga, normala kvinnor" inte drabbas av mäns våld.

Myten att bara vissa sorters män slår är falsk. Den bygger i allt väsentligtpå våldsamma mäns egna berättelser, förklaringar och definitioner avvåld mot närstående kvinnor.

Den mansdominerade omgivningen (och delvis även kvinnorna) har länge accepterat den förenklade och falska beskrivningen av våldets uttryck och dess orsaker:

• "Hon provocerade mig och jag förlorade kontrollen".
  • "Jag var full och visste inte vad jag gjorde".

Väld1.jpg

Om våldsamma män inte ser farliga ut, hur ska vi då känna igen dem? I grunden handlar det om bristen på jämlikhet och respekt för var och ens lika värde.

Vi kan också uttrycka det som obalans i fråga om makt: makt i samhället, makt att styra över det egna livet. Män är av tradition överordnade - kvinnor underordnade: könsmaktssystemet.

De män som slår är naturligtvis inte födda våldsverkare utan deras beteende grundar sig i fostran, tillfälligheter och möjligheter.

Vi fi nner tre nivåer som ett grovt mått på förklaringar till våldet:

• Individnivå. Här avses bland annat män som är alkohol- eller drogmissbrukare, mentalt sjuka eller kriminella.
  • Strukturell nivå. Här avses bland annat förklaringar till mäns våld som en del av samhällsordningen: män i dominerande roller, mäns sexuella friheter, män som familjens överhuvud, mäns självklara rätttill karriär på kvinnors bekostnad.
  • Kulturell nivå. Här avses bland annat normer och värderingar som råder i omgivningen, i den lilla gruppen och/eller i den stora gruppen,traditioner som ursäktar mäns våld mot kvinnor.

För att förstå orsaker till och omfattning av våld, och för att kunna motverka och förebygga våld, måste alla tre nivåerna finnas med. Vi måste veta i vilka omgivningar, i vilka grupper, de män som brukar våld mot kvinnor finns.

Hur ser kompisgänget ut?

Vilka attityder präglar umgänget i idrottsföreningen?

Vilka formella och informella regler gäller på arbetsplatsen?

En "riktig" karl är lojal mot mansgruppen. Han bangar inte för tuffa tag. Han föraktar svaghet. Han får stöd och finner trygghet i gruppen.

Han skiljer totalt mellan det privata och det offentliga. Den välpolerade ytan kan bytas i sin motsats innanför hemmets väggar.

DISKUTERA;

• Hur uppträder "en riktig karl" enligt din uppfattning?
  • Vad är manlighet egentligen?
  • Har du män i din bekantskapskrets som hellre (öppet eller dolt) söker sin trygghet, sina värdereferenser och sin lojalitet hos en manlig grupp i stället för hos familjen och sitt blandade umgänge?
  • Hur visar mannen/männen detta?

(Källa: Brå, Brottsförebyggande rådet och SKR, Sveriges Kvinnojourers Riksförbund)

Artikeln ingår i ett studiematerial från Folksam och Kommunal.

Kerstin