Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettvi-som-är-anhöriga
Läst 2217 ggr
[Ai-chan]
0

Alkohol o knark

Hur kan man få någon att dricka mindre o inte så jäkla mkt? O inte varje dag. elelr flera burkar om dagen.

Och sluta me knark? eller knarka mindre? han säger själv att han aldrig ska sluta me de.

Han är en kille på 18år. Eller är yngre så hära nu för tiden? Eller jag som är för gammal (jag e 23)? Men jag vill inte att han ska förstöra sig. O jag tycker de är lite jobbigt.

Han tycker de är coolt o sånt tror jag. lixom härligt me knarket. dock gör han inte varje dag som jag har inte sett. inte varje vecka heller. men blviit tex några gånger nu sen vi började umgås.

att han dricker varje dag vet jag inte. Han har ett tufft förflutet.

o vi träffades först på nyår. så jag vet inte vad jag ska säga utan att kanske bara finnas där?

vet inte vart jag ska lägga den hära tråden. :/ vet inte va jag ska göra heller.

[Ai-chan]
0

Kan nämna också att han själv inte verkar inse att han dricker mkt.

Gronstedt
0

Hej Ai-chan!

Om jag ska vara ärlig tycker jag han verkar vara en stor barnrumpa! Han begriper inte vad han håller på med utan tycker bara att han är cool. Man kan ingenting göra, och om han inte själv tycker att han behöver hjälp, så kan du inte hjälpa honom heller. Så länge han tycker det är roligt kommer han bara att fortsätta och dra in dig i ett medberoende. Det är först om och när han själv begriper att han har problem och börjar vilja ta sig ur det som någon kan hjälpa honom.

Det låter hårt, men jag skulle säga så här: Han är en stor pojke. Ta INTE på dig rollen som hans mamma och samvete utan stick medan du kan! Du kan aldrig ha ett sunt, vuxet förhållande med honom som han är nu.

[Ai-chan]
0

Okey. Går det inte prata me han heller på något vis/sätt? har försökt. men vet inte vad jag ska säga o sånt. han börjar jämnföra me alla andra medeciner me knarke osv.

Gronstedt
0

Om du väntar ett tag så kommer nog andra in med mer erfarenhet av medberoende med knarkare, men börja med att titta på länkarna här ovanför. Se om det finns en grupp för medberoende i närheten av där du bor. Där kan du träffa folk i samma situation, som kan ge dig hjälp och stöd att hantera situationen. Ett annat tips är att du läser på så mycket du kan så att du har argument för varför knark och medicin inte är samma sak, till exempel.

Lycka till, hoppas det löser sig.

[Beavis]
0

Hej att han börjar jämföra sitt missbruk med andras är den vanligaste undanflykten som finns "Men kolla på Gurra han driker ju mer än mig" eller "Jag dricker ju öl riktiga alkisar dricker t-doja eller renat special"

Det är inte det det handla om och din vän försöker bara prata bort det. om han knarkar och krökar så ofta att det påverkar er vardag och han hamnar i trubbel Så ÄR det ett problem för både honom och dig.

Vill han inte inse det utan bara hittar på ursäkter eller tjatar om hud kul det var o ligga i soffan/gräset/sängen etc o va stenad. Så måste du börja fundera på allvar om det är en person som du verkligen mår bra av att umgås med? visst du gillar uppenbarligen snubben menhan är inte beredd att sluta ännu och kommer roligen bara trilla dit igenom han hamnar på avgiftning innan han vill själv.

Rädda dig själv och sök dig vidare, ställ ultimatumet att du inte vill umgås med han när han e ful och/eller hög