Beroende av nässpray!
Hej! Allt började för ca 1½-2 år sen när jag var förkyld riktigt länge. Jag använde då nässprayen varje kväll innan jag skulle sova i ca 2 v. Och sedan dess kan jag inte sova utan det. Direkt jag lägger mig ner blir jag alldeles igentäppt i näsan. Jag har ej någon allergi eller så. Läkaren har sagt att jag ska prova med vanlig saltlösning men den funkar inte. Har provat allergispray bara för att testa men den funka inte heller. Inte ens barn nässpray funkar. Jag blöder näsblod välfigt ofta och det svider konstant i näsgången ner i halsen. Jag vet inte om detta bara sitter i huvudet, att jag inbillar mig eller om det är något annat. Men hoppades att det kanske finns någon mer med/har haft samma problem som mig som kanske kan hjälpa mig.
Hej Millan! Det har funnits andra trådar här på forumet om samma problem. Det är ingen inbillning, kroppen påverkas faktiskt av nässprejen så att man till sist inte kan klara sig varken med den eller utan den. Sök efter de andra trådarna, där fanns en del tips!
du förstör slemhinnorna i näsan om du använder nässpray.ett tips är att ta lite olovolja på lillfingret upp i näsan så att det inte är så torrt.för olivolja är ju inget konstgjort.jag har haft samma problem-lycka till.

Har varit i precis samma situation som du
För mej hjälpte det med den starkaste allergi/kortison sprayen, inte direkt utan fick köra dubbelt ett långt tag för att sen sakta trappa bort den "vanliga", har nu slutat även med allergisprayen. känns underbart
Men min syrra som oxå varit i detta. Blev inte hjälpt som jag, och hon beställde en läkar tid och fick jätte bra hjälp där. Dom sa att detta var ett proble som dom stötte på oftare och oftare.
Så hjälp finns
Vad gäller att söka gamla trådar på denna sajt så är ju sökfuntionen under all kritik, Jag har sökt trådar och ämnen här och hamnat på google och liknande…. vilket ju inte va meningen.
Det enda som funkar tills denna bugg i systemet fixas av admin är ju att leta sig tillbaka i tiden under de olika ämnena om man inte har något liv och tid med det…

Jag var fast i nässprayshelvetet i många år. Till slut gick jag till doktorn och bad om hjälp.
Han skrev ut kortisonspray. Det hjälpte efter ett tag hur bra som helst, men det kräver att man verkligen är bestämd!
Fast innan jag gick till doktorn så började jag trappa ner. jag började köpa barnsprayen och efter ett tag bara en puff i varje borre. Det går att trappa ner, så försök! Och gå sen till en läkare!
Jag sitter i samma båt, har tagit nässpray ca 3ggr om dagen i snart tre år… det är förjävligt att försöka sluta men det gör jätte ont i näsan hela tiden :/
Hoppas du klarar av att sluta!
Problemet med att vara nässprej beroende är just att ni har förstört era slemhinnor i näsan med sprejerna, Vilket leder till att ni känner att ni måste ta dem för att slippa smärta och blödningar. Nedtrappning kan ju vara ett sätt för att se om näsan återhämtar sig+ eller så prata med en läkare kanske kan i byta ut mot en bättre sprej då beroendet ju inte är psykiskt eller rent fysiskt i avseendet att ni inte gåt abstinens.