Beroenden iFokus

Beroenden

Etikett: vi-som-är-anhöriga
Läst 2453 ggr
knas65
0

Berätta för den aktive???

Läste artikeln om att vara medberoende… Allt stämmer.

Jag vill dela med mig av något som en nykter alkoholist sa till mig för ett litet tag sen.

_ Bra att du tagit tag i ditt medberoende, men jag vill ge dig en liten "varning".

Om du fortfarande träffar alkoholisten ( som i detta fallet är aktiv ) Tänk på att inte berätta vad du lärt dig på Alanon…

H*n berättade att det var helt perfekt för en aktiv att få veta hur den medberoende tänkte och gjorde för då kunde h*n veta precis hur manipulationen och lögnerna skulla ändra karaktär… H*n hade utnyttjat det till 100%!!!

Bara en liten sak att fundera över…

Jag har börjat inse ännu mer vilken listig jävel ( ursäkta språket ) Mr Alcoholism är..

Så med andra ord kan Alanons öppna möten vara rena smörgåsbordet för en som är aktiv…

Skrämmande tanke egentligen, men det är verkligheten, den är grymmare än nåt annat emellanåt…

knas65
0

Att leva ihop med en missbrukare var det jag läste…Förvånad

Har en förvirrad dag i dag.

Har Fibromyalgi som är en underbar följeslagare, kombinationen fibro- medberoende är inte så bra om jag säger så…Skrikandes

Porklash
0

Ser man på det sådär som ett slags krig eller en kamp mellan den aktive och de medberoende så tycker jag/min åsikt/upplever jag det som att man nog  är inne på fel spår.

Eller för att vara lite hård: Att man fortfarande är inne på den medberoendes inställning att man ska "överlista" den beroende.

Vad jag har lärt av Al-Anon är att jag bara kan ta tag i mitt liv och förändra mig och förslag om hur jag ska göra det. De beroende nämns bara i förbigående.

Min erfarenhet är också att de beroende är redan mycket välutbildade i manipulation och att jag har inte mycket att tillägga i deras kunskaper.

Jag tycker nog att de där som h*n sa är mera rädsla än kärlek faktiskt…

Som sagt det är så jag ser på det inget annat.

pEr

Gronstedt
0

Hej igen, knas65!

Lite OT, men har du sett att det finns ett Fibromyalgi.iFokus också? Där kanske du kan få hjälp och tankar kring den delen av dina problem? Jag har själv haft diagnosen fibromyalgi - men det var kanske fel diagnos - och jag är numera så besvärsfri att jag kan leva ett fysiskt aktivt liv om jag bara sköter min kost. Men jag vet ur fruktansvärt tung den sjukdomen är att leva med.

knas65
0

#3 Jag har hittat den sajten och den är kanon… funderar mycket på det där med kosten, men har inte riktigt orken - viljan att ta tag i det….

inte lätt att veta vilken ände man ska börja i.

Jag springer runt i ett stort jävla ekorrhjul just nu, men inte fan får jag bättre kondition för det.. Sett ur det lite komiska perspektivet.

Tack för att du tipsade mig i alla fall.Flört

[Beavis]
0

Jag har bekanta som är alkoholister och missbrukare,  En utav dem har varit inlagd på behandlingshem men är nu aktiv missbrukare igen min erfarenhet av missbrukare är att de kan manipulera så bra och kan knepen att de knappast lär sig något nytt sätt att göra det på genom att gå på alanon möten.

Det enda de gjorde var att lura soc att de försökte bli friska för att få mer pengar.

Men visst kanske om du är extremt förslagen så gör någon kanske det? men känns som att det är väldigt mycket energi på en sån sak som de nog hellre lägger på att scora mer tjack/sponken??

Korrigera mig gärna någon med mer erfarenhet.

knas65
0

Detta var som sagt vad en nykter alkoholist berättade…

Att mina funderingar kring detta spårar ur i andras ögon får mig att fundera ännu mer över hur sjuk min tillvaro fortfarande är efter 11 år ihop med en aktiv…3 månader sen jag flyttade från honom…

Tack för era åsikter.

Jobbar vidare med mig själv…..

Jag har tagit återfall i mitt medberoende…eller nåt…

Gronstedt
0

Kanske inte att missbrukaren använder informationen generellt, men om man som medbereonde varit på Alanon och berättar om sina egna insikter och aha-upplevelser, då kan nog missbrukaren använda det som slagträ nästa gång h*n föröker flytta bort ansvaret från sig själv,. Det håller jag inte för otroligt. Kanske inte så planerat, men för att det finns till hands som ammunition när det hettar till.

[Beavis]
0

#7 Jo där kan jag ju hålla med att det säkert kan hända. Bra att du kämpar vidare knas65.

Att förändra sitt tankemönste är inte lätt det vet jag själv oavsett om det är som medberoende,medberoende eller bara som pessimist  som i mitt fall.