Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettleva-i-tillfrisknad
Läst 1898 ggr
Fuerte
0

What doesn't kill you makes you stronger?

Hej allihopa. Jag skriver en uppsats i skolan, där jag undersöker just rubriken, om det är sant eller inte och vilka samband det har, tex sort av sjukdom/beroende, gener, miljö eller uppväxt.

Min fråga till er är - En missbrukare som slutat missbruka - hur mår denne? Starkare och lyckligare än innan eller svagare och ledsnare pga missbruket, och hur stor är återfallstendensen? Om personen känner sig glad, ledsen eller stor tendens till återfall, är detta något som drogerna påverkat hjärnan med, är det personligt eller genetiskt? Någon som vet?

Gronstedt
0

Oj, det var stora frågor. På frågan hur man känner sig finns nog lika många svar som det finns "nykta" beroende, och det växlar från ett ögonblick till nästa. Det finns inga generella svar, tyvärr.

Angående återfallstendens är svaren också väldigt olika för olika behandlingsformer eller för personer som tagit sig ur missbruket utan yttre hjälp. Inga generella svar där heller, tyvärr. Du kanske kan titta på olika behandlingsformer för att hitta siffror?

Huruvida beroende är genetiskt tvistar de lärde om, personligen anser jag att det finns en genetisk betingelse som styr hur lätt det är att bli beroende, men den avgör förstås inte om man faktiskt blir det.  Det är massor av andra saker som spelar in.

Olika droger påverkar hjärnan olika. Det finns droger som rent kemiskt ger hjärnförändringar (som socker, tobak  och heroin), och de kan ge svåra abstinensbesvär. Andra droger påverkar "bara" genom själva upplevelsen och ger inte så svåra fysiska absinensbesvär. Därmed inte sagt att de är lättare att komma från.

Inga tydliga svar, är jag rädd, men ämnet är enormt och föga utforskat av vetenskapen, såvitt jag vet.

kerstinjo
0

Det är omöjligt att svara generellt på dina frågor, för det finns sällan några korrekta svar.

Kerstin 

Porklash
0

Det där är inte ett svar för internet utan en hel dags föreläsning och sammanfattningen skulle ändå bli: Det beror på.Glad

pEr

sunrainbow
0

du kan söka upp ett öppet möte på exempelvis AA

o bilda dig en egen uppfattning

välkommen

Kia
0

Jag kan bara hålla med föregående talare i denna tråden. Det är så olika hur man upplever det. Vissa dagar vill man ha tillbaka beroendet (substansen) (beroendet är ju kvar) för man vill inte känna jobbiga känslor . Medan vissa dagar är man så tacksam för sin tillfriskand.

Beror så på hur man mår dom där svaren tror jag också-

/Kia

[Beavis]
0

Jag håller med #4 Det bästa sättet för dig)er att bilda er en uppfattning om er frågeställning är att gå på möten och lyssna. Där kanske ni hittar några ni kan ställa frågor till också? Som personen skriver finns det öppna möten där ni är välkomna.

Kolla i länksamlingen efter AA , NA , alanon mfl. Och ta er till ett möte i er närhet.

Lycka till

[Beavis]
0

Jag hittar inte sinnesrobönen tråden (sökfunktionen suger) så jag skriver här: Hittade en version som jag tyckte var rolig Skrattande

"Dear God                                                                                   Help me to accept the things i cannot change.                                  To change the the things i cannot accept. And to hide the bodies of the people that i had to kill because they pissed me off."

Gronstedt
0

SkrattandeSkrattandeSkrattande

Kia
0

#7 Varför har jag missat den sinnesrobönen den var hel kul :))))

kerstinjo
0

#7 Fniss, den gillade jag!Skrattande

Kerstin