Äntligen ett genombrott...
Äntligen har jag hittat den väg jag måste gå för att hitta den som är jag!!
Otroligt att en bok för 4 spänn på loppis skulle vara det som öppnade mina ögon….
Jag har läst Energitjuvar, skriven av Ingalill Roos.
Jag har länge jobbat med mitt medberoende, vetat att jag är ett Vuxet Barn, gått på några möten hos Acoa, men inte förstått ändå hur det fungerar inuti min själ, mitt Jag..Varför jag strular till det för mig själv..
Efter att ha läst den här boken så fattar jag hur föräldrarnas beteende gentemot mig har trängt undan min chans att bli JAG.
Deras förväntningar, deras oförmåga att se vem jag var, deras beteenden… Den uppväxten har gett mig ett Överjag som jag ständigt är i konflikt med.
Förstår nu att jag fastnat för de män jag levt ihop med.
Intressant det här med projicering, jag har hela tiden sökt svar i mina män som de inte kunnat ge mig för alltihop har handlat om min far… Lite kortfattat beskrivet för jag tänker inte ge mig in i att försöka vara psykolog på nätet…
Jag känner mig så befriad i att ha funnit det som ska hjälpa mig att kunna bli en trygg människa som funnit sig själv.
Vägen dit är lång och det får ta tid, jag har insett att jag inte kan öppna dörrarna själv till de rum som jag proppat fulla med allt som gör ont att ta tag i.
Jag känner att jag måste ha vägledning och hjälp för att ta mig igenom detta.
Jag ska ringa Vuxenpsyk i morgon och jag vet vem som är kunnig där inom detta. Jag tänker inte ge mig förrän jag får henne som "hjälpare".
Nu ska jag igenom det här.
Tänk vad 4 kronor kan förändra en människas liv….
I dag kan jag tycka om orden: Allt är precis som det ska…
Va roligt att du har haft ett genombrott. Visst är det så att vi ofta letar efter en partner som liknar våran Mamma/Pappa. Väldigt många har gjort den upptäckten då de satt sig ner och analyserat sina partners,
Om föräldern som i dit och många andras fall är en energitjuv/missbrukare så dras man ju till den typen av människa för den är "bekant" Detta sker omedvetet och beteendet kan inte ändras förrän man blir medveten om det, och är även då svårt att förändra. Lycka till på din resa.
Det är ganska skrämmande att må som jag gör idag…
Allt är precis som det ska.
Jag har sån ångest… Men jag har berört nåt i mitt inre som nog är större än vad jag trott…
Jag har försökt stanna kvar i ångesten och känna vad det är som ligger bakom den men det är bara tomt…Hittar inte…Vågar kanske inte…
Men jag är fortfarande glad över den insikten jag fått.
Jag tillhör kategorin " duktig på att trycka in infon i huvet men kan inte få det att landa i hjärtat". Så den här resan ska bli intressant, fast den skrämmer mig som f-n just nu…
Nu vore det skönt att ha nån vid sin sida som kunde ge mig en kram o säga att jag fixar detta… Denna jävla bekräftelse…där kom den igen….
Se det som ett litet steg på vägen att finna dig själv. Alla vill ju ha någon vid sin sida att krama och tycka om, har man dessutom ett bekräftelsebehov så är det att hamna snett. jag vet av erfarenhet och många med mig. Att hitta sig själv och komma till insikt är både en euforisk känsla av lättnad men sne när det släpper så kommer känslan som du säger "och nu då?" den kan ge ångest men stanna upp ett slag och reflektera. Inte lönt att skaffa dig ångest eller försöka fylla tomhetskänslan med "något" ring en vän och prata lite. Och använd din nyfunna insikt när du träffar män igen.

Knas65 gick inte du i Al-Anongrupp? Kolla om du kan få en sponsor där. Att ha sponsor är en fantastisk hjälp ibland speciellt för att få bra bekräftelse. Att vilja ha bekräftelse är inget fel det är ju nåt vi behöver men då ska det vara bekräftelse som är "frisk" och inte för att manipulera oss.
Sen är det ju en bekräftelse att personen ser negativa saker vi gör och framför kritik på ett sakligt sätt.
Att trycka in i huvudet är ju förta steget sen tar det olika tid för saker att "trilla ner".
Det är okej. Fake it `til you make it…
pEr
Knas65 om jag får så vill jag gärna rekommendera en annan bok också som heter "Flodhästen i Vardagsrummet" av Tommy Hellsten
En fantastisk bok i mina ögon. Energitjuvar är en bok jag skullat läsa länge får gå på loppis jag med kanske :)/Kia
#4 Jo jag går i en Al-Anon grupp men det är svårt att hitta en sponsor. Jag skulle gärna ha en men det är tyvärr så att det är många som hoppar av efter ett antal år. Konstigt att det inte kommer fler nya eftersom det går 5-6 anhöriga eller vänner till varje alkoholist.
De gamla erfarna hade verkligen behövts….
#5 tips:Den finns på Bokbörsen på nätet, men priset är 75-80 kronor.
Mina barn har vuxit upp i ett missbrukshem. Särskilt den äldsta tjejjen. Numera kan hon kalla sig "vuxet barn till missbrukare". Vad det nu hjälper?
Om jag skulle våga se tillbaka, så vet jag att hon hade en otroligt jobbig uppväxt.
Jag vet detta och jag kan aldrig ändra på det. MEN, jag skulle aldrig orka med konfrontationer allt om hennes uppväxt.
Jag har levt den större delen av mitt liv i ett missbruk och när missbruket försvann så levde jag ett liv i ångest över vad jag hade gjort mina tjejjer. Ångest över mig själv och en dubbel-dubbel ångest.
Som en "smart" missbrukare så dövade jag denna ångest med ett annat mer legitimt missbruk. Lugnande tabletter.
Jag bad aldrig om att fastna i ett missbruk, jag strävade aldrig för att fastna i ett missbruk. Min högsta önskan var inte att fastna i ett missbruk. Jag bad aldrig om det.
Jag hade inte en tanke på att det kunde drabba mig. Jag använde bara lite narkotika. Lite, du vet.
Jag hade jobb, en liten dotter, hund, make och en mor och far runt hörnet.
Ändå hände det!
Jag gick inte in i ett missbruk för att skada någon.
Jag vet fortfarande inte vad som hände. Tiden gick och jag var fast i ett missbruk. Vad hände? Varför förstog jag inget?
MEN, jag älskar min barn. De är min guldgruva. Två fina tjejjer och fyra barnbarn och en massa hundar.
Åhhh Kerstin den bilden är sååååå underbar. Tänk ändå vad mycket du fått tillbaka idag även om det kommer tunga perioder i livet så tänk ändå vad mycket vi har att vara tacksamma för idag.
Kram Kia
Ja du kan ju inte ändra det som varit, utan bara vara den bästa mormor och mamma du kan idag. Se framåt låt dina barn och barnbarn se vilken fin människa du blivit utan drogerna.