Etikettberoende
Läst 2345 ggr
Gerbilflicka
2010-02-15, 23:43

Genetiskt?

Tror ni har inne att beroenden "sitter i generna"?

Jag at ketogan och tradolan dagligen for vark i mer an ett halvar och kunde bara sluta hux flux, ingen abstinens eller sa. Har senare forstatt att det ar riktigt beroendeframkallande och att folk forvanas over att jag gick fran full dos till ingenting utan problem.

Har aven kunnat roka utan att nagonsin bli fast.

Socker daremot var ett helvete for mig for 2 ar sedan!! Sa hur tusan gar det ihop? Har man det i generna att man lattare blir beroende av vissa saker? Effektmassigt sa var ju medicinerna mycket mer effektiva an socker nagonsin kan vara! Sa varfor jagar kroppen inte kicken utan nagot annat?

Hoppas nagon har nagot svar eller iaf en teori, jag har funderat pa det har lange nu.

[Beavis]
2010-02-16, 02:12

Jag är av åsikten att man har en genetisk fallenhet att bli beroende som gör det lättare att åka dit.

Men att din soiala situation spelar in, för de flesta som dricker/knarkar/sockerknarkar Gör det för att på något sätt glömma, gömma något otrevligt. Har du inga av dessa faktorerna i ditt liv kan du använda dessa i mycket högre och längre grad utan att bli beroende. Men jag tror iof att du kan använda på dig ett beroende också om du "tränar" tillräckligt länge.

Jag är en person som har Druckit och rökt väldigt mycket i mina dagar utan att bli beroende. Men jag är beroende av coca-cola. klarar inte att gå länge utan det. om så bara ett glas så mår jag bättre igen.

Min mamma är likadan hon kan också röka massor utan att bli beoende och hon är inte heller nykterist men dricker väldigt restriktivt fast jag tror hon festa en hel del som ung.

Så för att summera: Jag tror att Beroende/missbruk är genetiskt betingat men att man behöver de sociala betingelserna för att det ska bryta ut ockå.

Upp till toppen