Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettoff-topic
Läst 2668 ggr
Gronstedt
2010-02-22 02:14
0

OT - gnäll!

Det är -21 0°C ute, det är 10,3 °C i mitt hus, min elräkning är på 4300 spänn. Jag börjar bli nöjd på vinter nu  Tungan ute.

[Jeremina]
2010-02-22 02:25
0

Jag vet hur det känns. Vi har -20 men jag har +20 inne för vi har värmepump. Men när det blir kallare går det över på el Rynkar på näsan

Däremot har jag en som som har det likadant som du med kallt inne då han bor i ett gammalt hus!

Jag är så trött på snö och kyla med!!

Gronstedt
2010-02-22 09:42
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vägen till stallet igår. Mellan de två bilarna är det normalt en grusväg där 2 bilar kan mötas.

[Beavis]
2010-02-23 22:29
0

Grönstedt Jag kan rekomendera dig att tillägg isolera. Det kostar men du sparar in det i längden och du får det varmare. Många fristående hus byggda privat är för såligt isolerade. Är man lite händig kan man göra det själv. Handledning borde finnas på nätet.

Gronstedt
2010-02-24 10:34
0

#3: Visst. Jag borde ha skaffat en luft/vatten-värmepump också. Precis som jag borde ha renoverat badrummet och lagt om taket. Det är inga problem att hålla kåken varm och god, isoleringen räcker till utan problem. Det är rimfrost på utsidan av alla ytterväggar och snön ligger osmält på taket även om jag håller 18-20 °C här inne. Det som inte räcker till är pengarna. Det går inte åt mer än kanske 20 % mer el här än en vanlig vinter, men elpriset är betydligt högre.

Fast effter vad jag har hört så är fast elpris fortfarande dyrare i längden, trots denna topp. Och det kommer väl en vår! Hoppas jag …

[Beavis]
2010-02-26 00:52
0

Jag har fast elpris och det är jag glad för nu. bytte till Skelefteå el i somras då priset var lågt och band det. Har också hört att det skulle vara billigare i längden med rörligt pris men köper det inte riktigt. det beror ju på vilket pris man bundit sig till?

Vad gäller isolering och uppvärmning ar det bara ett vänligt menat tips. Du behöver inte göra hela huset samtidigt osv  men det är ju upp till dig och din budget som du påpekar.

Gronstedt
2010-02-26 10:38
0

Förlåt om jag är gnällig, det är snällt av dig att tipsa. Jag önskar att jag var så där händig att jag kunde tilläggsisolera själv på en semestervecka, men det tror jag mig tyvärr inte om. JAg har byggt mig ett par uteplatser och gjort en hel del här inne, men där går nog tyvärr gränsen för vad jag orkar med. Eller kanske mest för vad jag törs ge mig på. Men vem vet, med tilltagande ålder och ondska törs jag mer och mer, så en vacker dag kanske jag ger mig på detta också!

Jag har en dröm om att lägga om taket, bygga ut, tilläggsisolera och sätta in värmepump, vinterträdgård och ny tvättstuga i ett enda svep, men då blir det så stort att jag blir trött vid blotta tanken, och så blir det ingenting alls …

En annan sak är att det är hopplöst att få hantverkare hit ut på vischan. Jag måste få badrummet renoverat och då är det en fasa massa regler och normer som ska uppfyllas om försäkringbolagen ska vara nöjda. Men alla hantverkare jag pratat med sätter näsan i vädret och säger att de inte kör hit ut för de har jobb närmare stan, eller att de kanske kan göra något men då lämnar de ingen garanti på jobbet. Jag har hittat en mattläggare som kan sköta den biten, men ingen byggsnickare som kan fixa/kolla underarbetet.

Och då blir jag så velig och valhänt och får ingenting gjort alls …

inisklo
2010-02-26 13:27
0

#6…..Jag har en dröm…skriver Du…juu.u…det har Du o det hadde Du om hästen med, läste jag… o grät..Trodde,att Du skrev av mitt liv.Hmyyy så lik har vi haft…men jag har inte drömt om hästen Flört

Så vänta bara kan hända,ett det som Du drömmer om nu..blir SANT.Lita på Dig själv..säger jag..höh…men jag har fåt lära mig,att göra olika saker för pengar räker inte bara,att ta hit nån som fixa"allt"

Men ärligt än så länge har det varit lite lättare jobb,som måla,tapitsera,såga,klyva,skotta SNÖ osv osv osv framot.

…..jag har en dröm.Huh..jag nästan har glömt bort,hur det är att ha en dröm.

[Beavis]
2010-02-26 14:13
0

artikel om tilläggsisolering

Innehåller även en liten instruktion

en annan utan instruktion

En tredje med lite info från tillverkare

en fjärde länk

En guide ifrån en tilverkare av isolering

Länk 5

Ovan en instruktion med bilder etc ifrån byggvarubutiken Beujer.

Läs igenom dessa sidor och fundera lite. Du och kanske med hjälp av någon vän kan göra detta. Att börja göra allt på en gång är något jag avråder ifrån. Då slutar du bara i något läskigt byggprogram på tv5 i bästa fall. Ett projekt/rum i taget.

Gronstedt
2010-02-26 18:15
0

Beavis, du har säkert noterat att flera på BiF, kanske speciellt sådana som är kolhydratberoende, har berättat hur arga och upprörda de blir när folk säger till dem att det är lätt att hålla vikten, att det handlar om karaktär, att man bara behöver bestämma sig med mera. De blir upprörda därför att någon självgod typ tar sig friheten att tala om för dem hur de fungerar och hur de ska fungera och att det är fel på dem om de inte fungerar så, fast personen i fråga inte har en susning om något annat än sin egen lilla värld.

Jag vill gärna tro att du är en omtänksam person som vill väl, så jag försöker här sakligt tala om för dig vad dina inlägg i den här tråden får för effekt. Ditt första inlägg försökte jag bemöta snällt, eftersom jag som sagt gärna vill tro att du menar väl, men det tog du inte så väl upp. Vi får se vad du tänker efter detta. Du kan sätta näsan i vädret och fnysa "FJOLS!", eller du kan bli arg och mumla "Det ska f*n ge råd åt sådana otacksamma typer" - eller du kan läsa och försöka förstå att det finns andra djur i hagen än bara dem du sett förut. Your call.

Ditt första inlägg, där du tipsar om tilläggsisolering, osar en aning av Nu ska jag berätta en sak som du kanske inte fattat - man kan isolera hus. Det säger mig att du tror att jag är för dum eller för obildad eller kanske för oerfaren för att begripa basala ting som värmegenomgångstal. Så är inte fallet, men OK, jag försöker att inte ta vid mig utan svarar lite stillsamt att Jo, jag vet.

Men ditt andra inlägg, #8, är riktigt, riktigt otrevligt, speciellt efter att jag försökt förklara mig i #6. Du säger inte bara till mig vad orsaken är till att jag inte tror mig om att tilläggsisolera, utan du gör dessutom andra antaganden om mina förhållanden.

De antaganden dina ord förmedlar är dessa:

1. Orsaken till att jag inte tror mig om att klara jobbet själv är att jag för dum/okunnig/obildad/obegåvad. Det är inte sant, jag har både kunskap, fysisk förmåga och verktyg för jobbet. Problemet ligger inte där. Det ligger inte ens i pengarna, sådana kan man skrapa ihop. Problemet ligger på helt andra plan, som jag har berört i en del andra trådar.

2. Jag är inte bara för dum/okunnig/obildad/obegåvad för att fatta nyttan av tilläggsisolering, jag är dessutom för dum/okunnig/obildad/obegåvad för att veta hur det ska göras om det ska göras, men om jag bara får några hurtiga tillrop så går det säkert bra. Hurtiga tillrop får personer av min läggning att treva efter sin Mossberg.

3. Jag är korkad nog att tro att jag kan bygga om hela huset på en eftermiddag och behöver erfarna råd för att avstå. Jag har ett hus där man glatt kan smäcka upp glasull och gipsskivor på insidan på en eftermiddag utan att tänka. Jag är också en person som efter att ha gjort bort sig skulle välja att breda ut mig i reality-TV. Det finns olika hus och olika människor. Alla kan inte hanteras efter Beijers byggmallar utan en hel del ytterligare efterforskning. Vilken jag har utfört, så jag vet vad som skulle krävas i mitt fall.

5. Jag är en person som har vänner. Ja, alla har ju vänner, eller hur? Ett par kompisar som kan hugga i ett par eftermiddagar i sommar, kanske? Jag menar, några från jobbet. Eller bara polarna. Så har ju alla det!

Det är just problemet. Så har ju alla det! Eller? Tankelättja, skulle min partner kalla detta sätt att oreflekterat förutsätta. Att bara anta att grundlinjerna i alla liv löper längs samma banor. I alla fall de allra mest basala linjerna. En del som inte följer de föreskrivna grundlinjerna kryper undan och skäms för att de är "annorlunda". De blir upplysta av sina läkare om att de måste tänka positivt och ha lite viljestyrka, så är det ingen konst att gå ned i vikt - eller vad de nu är. Men de måste rycka upp sig! Det är precis samma sak som du gjort i dina inlägg här. Säkert utan ond avsikt, säkert i avsikt att hjälpa, men med helt annan verkan. Förstå det, om du vill. Men tala inte om för mig hur jag och mitt liv är beskaffade, förrän du har varit i tillfälle att studera båda betydligt närmare.