Annons:
Etikettvi-som-är-anhöriga
Läst 2387 ggr
[marion69]
3/6/10, 12:24 PM

alkoholiserad väninna

Jag har en väninna som håller på och super ihjäl sig Rynkar på näsan Det har blivit värre och värre och vi har mindre och mindre kontakt och om vi har kontakt, så är det per telefon och hon är oftast grälsjuk och bitter och hon klankar gärna ner på mig om allt, precis som om hon är bitter på sitt eget liv.

Hon har isolerat sig hemma med en kille som var vän till min fd pojkvän som gått bort pga spriten.

Jag har tagit avstånd från henne nu, för jag känner att även om jag bryr mig om henne, så orkar jag inte med hennes negativa energier och så vill jag inte se när hon driver sig själv närmare döden.

Jag har flertal gånger blivit arg på henne och sagt som det är att hon håller på super ihjäl sig, men det verkar inte hjälpa. Hon blir bara arg och elak.

Jag hade väl tur som inte fastnade i samma banor… men att min pojkvän gick bort av alkoholen, bara 44 år, fick mig att bli mer och mer försiktig med alkoholen.

Jag har beslutat att helt säga upp kontakten med henne.

Gör jag rätt? Tips?

Har du varit i samma sits?

Annons:
Porklash
3/6/10, 11:40 PM
#1

Jag tycker du verka göra det som är bäst för dig!

pEr

knas65
3/7/10, 10:05 AM
#2

Ja, det är hemskt att se någon nära gå ner sig i skiten…

Att hon blir arg och även klankar ner på dig, det handlar om  hennes egen skam och skuld hon bär inom sig…

Ta inte det till dig, ( lätt att säga, tänker du kanske ) men en missbrukare funkar så… Genom att klanka ner på andra så de mår dåligt så lättar deras egen skam o skuld…

Du gör rätt som stänger henne ute och tänker på dig själv. Hon måste själv komma till insikt om att hon inte kan, vill, orkar leva så här längre. Det brukar vara så att konsekvenserna av missbruket måste bli så stora att det inte finns fler utvägar kvar än att sluta missbruka.

Känner du att du vill ge det en sista chans så prata med henne när hon är promillefri, föreslå ett möte på AA och följ med henne dit första gången. Tala om för henne hur du själv känner inom dig när hon dricker, arg, ledsen, rädd eller vad det nu är.

Att skälla, förbanna, klanka, hjälper inte. ( Jag har själv provat allt )

För din egen tillfriskning och för att få sinnesro finns Al-Anon som är för anhöriga och vänner till alkoholister.

Där lär man sig oxå hur man bäst kan hjälpa alkoholister.

Det är inte lätt…. Lycka till,, styrkekramar till er båda….

Salladshataren
3/7/10, 10:31 AM
#3

Du har gjort vad du har kunnat. Man kan inte tvinga andra att göra saker som de inte vill. Vill hon inte inse att hon är missbrukare så är det hennes förlust. Och då är det inte lätt att hjälpa henne ur missbruket.

Livet är för kort att må dåligt för sånt!

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

[Jeremina]
3/7/10, 9:02 PM
#4

När du själv känner som du gör och har provat hjälpa så ska du nog tänka på dig själv nu!

[marion69]
3/7/10, 9:22 PM
#5

Tack så mkt för svar och support Glad

kerstinjo
3/8/10, 11:41 AM
#6

Klart att hon blir arg och elak när du säger sanningen till henne, för det vill hon absolut inte höra. Antagligen är hon själv inte medveten om vart det är på väg. Alkoholister är suveräna på att ha världens största skygglappar på sig.

Känner du att du inte orkar med allt det negativa, som alkoholen drar med sig, så gör du alldeles rätt i att sätta dig själv i första hand.

Det är inte dina problem, det är hennes.

 Kerstin 

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: