Annons:
Etikettberoende
Läst 2584 ggr
[iurochskur]
2/27/10, 12:56 PM

Att sluta med nikotin, ett beroende?

Tillhör nikotin denna sajt?

Ja, i så fall kan jag skriva här.

Jag är 30 år och har under mitt liv rökt ca 13år av dessa. Haft uppehåll medan jag ammade barn, men föll tillbaka på den dåliga vanan när barnen blivit "oberoende" av mig. Det är svårt att hålla sig ifrån…särskilt när mina syskon och föräldrar är nikotin beroende och röker/snusar.

För ca 10 veckor sedan slutade jag röka helt, visserligen med hjälp av snus. Men idag har jag tagit det stora steget att sluta med snuset också. Jag har plåster till hjälp. Nu hoppas jag på en stark vilja som ska leda mig in i ett liv utan nikotin i all form.

Det är hemskt när man måste känna sig som en bergochdal bana för att man inte har en cigg eller snus när man har dagar kvar till nästa löning. Vill inte låta beroendet styra mitt liv och jag vill leva sunt. Så för min del är det ut med nikotinet så fort det bara går.

Någon som använt nikotinplåster och lyckats?

Kram från mig.

Annons:
lua-
3/2/10, 4:27 AM
#1

Hej!

Jag har inte varit beroende av nikotin lika många år som dig, men jag har försökt sluta x antal gånger med både plåster, tuggummin och allt vad som finns. Det som har funkar bäst (sex månader snart) är att bara sluta tvärt. Att bara bestämma ett datum och sluta där. Det funkade för mig !

martdat
3/2/10, 9:53 PM
#2

mamma slutade med tabletter, champis tror jag de heter, hon har rökt i ca 40 år, tvärslutade efter två veckor med tabletter först, hon är inte alls röksugen säger hon, fasst hon tycker det är tråkigt utan cigg, men glad att hon är av med begäret,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[Beavis]
3/3/10, 3:43 PM
#3

#1 Nikotinberoende tillhör definitivt denna sajt det är ett svårt beroende som otroligt många kämpar emot. Bara för att det är lagligt är det ju inte alltid bra.

Kör hårt sluta tvärt e vad jag tror på och prata med någon nära vän när det känna jobbigt tills suget avtar för stunden. klarar du dig första 2-3 veckorna brukar det bli lättare. men stå emot  allihop

[iurochskur]
3/3/10, 3:46 PM
#4

Jag har fortfarande inte snusat…så det går framåt i alla fall.

[Beavis]
3/3/10, 9:37 PM
#5

#4 Kämpa på. att luta snusa är svårt men du klarar det. Försök sysselsätta dig när duget e svårt eller ring en vän du vet du kan prata med och kanske har erfarenhet av att sluta med nikotin.

[iurochskur]
3/12/10, 1:56 PM
#6

Har inte snusat än…men idag är det jobbigt…

Annons:
[Beavis]
3/12/10, 3:38 PM
#7

Kämpa på. tryck upp ett tuggummi under läppen eller nåt om det känns bättre? Börja virka eller ring en vä

Neuromal
3/17/10, 1:50 AM
#8

Jag slutade med hjälp av nikotinplåster - följde schemat exakt. Hade aldrig klarat att sluta tvärt - utan nikotin blev jag deprimerad och destruktiv… Men jag har också en historia med det, så det är kanske annorlunda om man aldrig haft psykiska problem.

Om man ska trappa ner långsamt eller sluta tvärt är olika från person till person! Statistiken säger iaf att nertrappning lyckas oftare.

En grej som hjälpte mig mycket var att träna, särskilt löpning! Endorfinerna tog bort röksuget, och så är det ju bra för hälsan med :)

Upp till toppen
Annons: