Annons:
Etikettövrigt
Läst 4393 ggr
Zabbio
4/2/10, 3:12 AM

När är man beroende?

Hejhej, här kommer jag igen. Har fått en massa frågor i huvudet och funderar lite stilla..så. :)

När blir man beroende?

Jag röker vattenpipa (utan några olagliga substanser, känns att jag bör tillägga det eftersom många förknippar vattenpipa med maruijana. Däremot är det  - oftast -  med nikotin).

Jag tycker inte att jag är beroende eller på väg att bli det, men det brukar man väl inte tycka förräns det gått för långt. Och rökning och nikotin är ju beroendeframkallande…

Men jag röker inte särskilt ofta och känner inget direkt/starkt sug efter det heller. Upptäckte vattenpipan för..4 år sedan måste det vara. En f.d. klasskamrats studentfest. Köpte min egen strax efteråt, och röker väl i genomsnitt 1 gång i månaden. Det växlar lite, ibland är det flera gånger i veckan, mest om jag har någon kompis här som också tycker om att ta ett bloss. Och ibland går det flera månader, upp till ett halvår utan att jag ens tänker på det.  Röker mest om jag har sällskap, men enstaka gånger röker jag när jag är ensam.

Som ikväll; gick ut på balkongen, tände lite levande ljus, satte igång kol till pipan, kaffe, ett kexchoklad och satt och njöt i natten med lite musik i bakgrunden. En filt och en katt i knäet, helmysigt :)

Några få gånger har jag känt ett lite starkare sug, det har då varit på fest när jag tagit en öl eller två och kännt att nu skulle det vara gott med pipa till.

Hälsade på min bror förra året, då rökte vi konstant i en vecka, från morron till mitt i natten. Gå upp, röka, ut med grisen, röka, äta, åka till hans polare där vi rökte, äta, hem, röka, lägga sig osv. Efter den veckan borde man väl vara ''fast'', men när jag kommit hem så var det inte mer med det. Efter 3 månader tog jag ett bloss med en kompis, sen var det väl lugnt en månad till eller nåt.

Jag får ju ett rus av det, kan man inte komma ifrån. Lite som ett par öl; känner mig avspänd, lite glad, tänker rätt mycket men blir inte stressad av tankarna som jag brukar bli, världen snurrar lite lätt. Till skillnad från alkohol blr det aldrig ''för mycket'' så att jag tappar kontrollen eller gör något dumt, det går över på några minuter om jag slutar röka och jag mår inte dåligt dagen efter. (undra varför jag tycker att det är ett bra alternativ till att dricka på en fest? ;) ) Billigt är det också, fast som all rökning och alla substanser som får en att känna sig lite lättare till sinnes så är det säkert inte särskilt nyttigt för kropp och lungor. Det triggar iaf inte astman eller påverkar den på sikt (jag får inte attacker lättare nu än förr, tvärtom), och jag tänker väl att när det är så sällan ändå så hinner jag avgifta mig emellan. Typ. Kan inte vara så mycket värre än något annat man gör, som att äta snabbmat tex. Är ju också dåligt om man gör det ofta, men inte så farligt om det bara är ibland. Det som stör mig lite är att jag inte vet exakt vad som ger mig det där ruset. Trodde först att det var nikotinet, men känner likadant av nikotinfri tobak så det kan det ju inte vara… Och även om bubblandet och det roliga med att blåsa rökringar är avslappnande i sig så är det ju knappast bara det som ligger bakom.

Hursomhelst.. är jag (eller håller jag på att bli) beroende? Mamma missbrukar och pappa har gjort så finns det någon beroende gen har jag säkert den. Nikotin och rökning är ju beroende framkallande. Samtidigt är det inte ofta, någon gång i månaden generellt, och det har inte ökat sedan jag började för 4 år sedan. Jag har aldrig offrat något för att kunna röka; inte köpt tobak istället för något viktigare om jag haft ont om pengar, inte stannat hema från något för att kunna röka istället, inte rusat iväg för att köpa tobak eller kol för att jag plötsligt blivit sugen (iofs har jag det nästan alltid hemma, tar ju inte slut så ofta), känner inte suget starkare om jag bestämmer mig för att låta bli pipan när jag blir sugen osv. Ber ni mig låta bli det ett par månader är det inga problem, det gör jag ju i alla fall med jämna mellanrum..

Men finns det risk att det blir ett beroende, eller är det rent av redan det? Jag tycker ju om att ta ett par bloss och känna den där avspändheten, annars hade jag inte rökt. Å andra sidan tycker jag om att ta en promenad ibland också, men inte är jag beroende av promenader för det? :3

Lite tankar bara..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
[Beavis]
4/3/10, 2:39 PM
#1

Intressant tankegång. Ja är du beroende? kanske kenske inte. Du säger att du inte röker så ofta du är mer periodare verkar det.

Jag funderar på  om du röker väldigt intensivt när du väl röker? Att du inte försakar aker för att kunna röka är ju inte alltid ett tecken på att du inteä r beroende utan kanske mer på att du har god ekonomi?

Funderar du ofta på att röka? och när du bestämmer dig föratt låta bli, Snurrar tankarna runt det ändå tills du kommer på bättre tankar?

Då är du åtminstonde på god väg. tror jag.

Själv feströker jag ibland, skitonödigt för jag tål inte tobaksrök nykter och hatar ur mina kläder stinker dagen efter. likväl kommer suget efter några öl om någon runt mig röker….. är jag beroende?

Zabbio
4/3/10, 3:13 PM
#2

Njae,.. intensivt vil jag inte säga.. den där veckan med min bror var ju extrem, annars handlar det om kanske 2ggr på en vecka. Men då är det för att jag har besök eller besöker någon av mina vänner som också röker. Det är sällan roligt att röka ensam (ibland är det, om man gör det lite mysigt)  så vi passar på när vi träffas. På sommaren blir det mer, då är det ju så skönt att sitta ute i solen, dricka läsk/saft, röka ett par bloss och spela kort eller bara prata. På vintern kan det också bli mysigt,  men det krävs mer förberedelser. Om man inte vill röka inomhus då, den röken sätter sig inte så det är rätt lugnt, men eftersom jag bara har ett rum och det är trist att sitta i köket, så hoppar jag oftast över det om vi ska sitta här. Sover inte bra i röken och det blir ju kallt att vädra ut :P

Men samtidigt, när pipan är tänd så är den ju igång i någon timme innan kolet slocknat och tobaken bränts vid. Och då röker vi ju under den timmen. Skiftar slangen mellan varandra. Är jag ensam blir det så klart mer än om vi sittr 4-5 pers, eftersom jag inte behöver vänta på någon. Å andra sidan orkar jag oftast inte sitta tills kolet är slut när jag är själv utan myser en stund sen får det vara. Eller röker lite intensivt ett par minuter för att få ''ruset'' och få igång röken ordentligt sen ett bloss lite då och då. Leker med rökingar osv. och sitter och funderar och myser helt enkelt.

Nej, funderar inte så ofta på det. Klart att kommer en kompis och vi brukar röka så kopplar jag ju ihop det lite ''Nu kommer xxx så blir det nog lite pipa, kan vara gott'', på samma sätt som jag kan koppla ihop den där kompisen där vi brukar laga mat, med att det blir middag :) Men oftast bara snuddar tanken vid pipan, känns det som ett bra läge så röker jag, annars låter jag bli så är det inte mer med det. Det är bara på fest jag kan tänka två gånger innan jag bestämt mig, men det är inte så att jag har svårt att låta bli den då heller eller går och tänker på den hela tiden.

Nu blev jag lite röksugen, men jag ska duscha, äta frukost och sticka till stallet, så det får vara för denna gången :) Imorron kommer en kompis jag brukar röka med, men det är på förmiddagen o vi ska iväg senare och då är det ju inte lika gott.

Frågan är väl snarare om du är beroende av alkohol/öl eftersom du nog dricker det oftare än du feströker iom att du bara feströker onykter?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: