Jag är nog sockerberoende också...
Jag misstänker att jag är beroende av socker. Fast tycker inte att det är så farligt. Men kanske borde jag tycka det?
Jag vet att jag för några år sedan gick 2 mil i lättare snöstorm, med feber - för att köpa godis. Händer ganska ofta att jag blir godissugen och kör till en mack mitt i natten för att köpa godis trots att jag inte har råd. Äter ofta godis istället för middag/lunch och frukost. Eller när jag ska vara ''nyttig'', bakar kladdkaka eller hemgjord chokladsås till glassen istället för att köpa..
Samtidigt går det i perioder. Ibland kan det gå någon månad utan att jag är sötsugen, sen kommer det igen och håller i sig en månad eller två..
Har i allmänhet en konstig relation till mat. Har svårt att känna hunger, kan gå ett antal dygn utan att äta alls om det vill sig. Sen äter jag ett mål och är plötsligt hungrig hela tiden.. Äter när jag mår dåligt och äter när jag är glad, eller låter bli att äta bara för att… Kan straffa mig med mat ''nej, idag förtjänar jag inte att äta'' eller ''jag är ju så fet så jag kan lika gärna trycka i mig mer''..
Kort sagt.. jag vet aldrig hur jag reagerar. Ibland äter jag nyttigt ett tag, lagar mat med grönsaker och kött och dricker vatten till (för att jag tycker att det är gott, inte för att ''banta''), för att nästa period växla mellan godis, skräpmat och svält. Har slutat att försöka gå ner i vikt, det är inte därför jag svälter mig, känner bara ingen hunger. På tal om vikten så går den upp och ner men jag bryr mig inte så mycket. Det syns inte så väldigt ändå och jag är rätt nöjd med utseendet.
Fast det här är väl inte särkilt bra, egentligen? O_o
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Till exempel.. igår åt jag frukost och gjorde ungnstekt oxkött och piotatis till middag, var jättehungrig efter det.
Idag har jag ätit 2 paprikor (dippade i gräddfil) och två kekchoklad vid 2-tiden. Och är inte det minsta hungrig eller sugen på något nu.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Funderar och ger dig detta testet att svara på dessa frågorna:
Självdiagnostest UNCOPE © *
Testa dig själv genom att svara på dessa s k Screeningfrågor för sockermissbruk och sockerberoende. OBS! Tänk på att "sötsaker" kan ersättas med bröd, mackor, kaffebröd, pasta, flingor och dylikt.
- Har du, under senaste året, någonsin ätit mer "sötsaker" än du tänkt dig och/eller fortsatt använda "sötsaker" när du inte tänkt dig det?
- Har du, under senaste året. försummat några av dina vardagliga åtaganden på grund av att du ätit för mycket "sötsaker"?
- Har du, under senaste året, känt att du vill eller behöver ändra ditt sätt att äta eller handskas med "sötsaker"?
- Har någon, under senaste året, t ex familj eller vänner, klagat på hur mycket eller när du äter "sötsaker"?
- Har du, under senaste året, någonsin varit helt upptagen av tankar på när du skall få äta eller köpa "sötsaker"?
- Har du, under senaste året, någonsin använt "sötsaker" för att lindra känslomässigt obehag, såsom nedstämdhet, ilska eller tristess?
Kanske kan det kartlägga om du har ett beroende. Men just att äta och ändå känna sig hungrig kan vara att det är ett tomrum du vill fylla på något sätt. Det brukar vara så att man vill inte känna vissa känslor och då är det enklare att fylla dom känslorna med något annat och mat brukar vara tillgängligt. Det du beskriver att du ätit det sista är ju egentligen kanske inte det bästa matvalet trots att du inte är sugen för sådant fungerar kanske en eller två ggr sen går det inte mer så är man där mitt i natten igen och bara vill ha…
Bara lite tankar
Kram kia