Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettberoende
Läst 3320 ggr
Kia
0

Olika grader ?

Jag funderade och finns det verkligen olika grader av beroende? Nä, kom jag fram till att egentligen gör det nog inte det, vi som är beroende är ju beroende.
Men jag tror att det finns olika sorters beroende ändå. Det jag kommit fram till är att alkoholisten som bara använder på helgerna och på festerna men som så fullständigt tappar sin kontroll är en beroende som är väldigt svår att nå. Kanske går de in på ett 12 stegs program och känner inte igen sig i de andra , visst det ör mycket förnekelse men kanske är helgalkisen svår att komma åt för de känner inte igen sig i att förlora sitt jobb eller att sitta på en parkbänk eller att dricka varje dag. Kan det vara därför en helgalkholist inte vill komma till ett möte eller är det bara förnekelse det handlar om.
Jag vet när jag gick på mitt första möte kände jag igen mig så mycket att det var löjligt men tänk om jag inte gjort det så förvirrande det måste varit . Hur får man en som är helgalkiholist att förstå att man behöver inte sitta på en parkbänk för att erkänna att man är alkoholist. Det är ju egentligen en sådan liten Skara som verkligen gör det. Tror problemen är så mycket större bland de som inte vill o kan vara utan ölen på fre o lör kvällen . Hur når man fram egentligen ? Bara massa vimsiga tankar!!

Porklash
0

Nä inte vimsiga alls.

De vanligaste alkisarna jobbar ju. De vanligaste alkisarna låter sitt beroende "bara" gå ut över familjen.

Självklart kan de inte känna igen sig i en A-lagare. Men all energi, tid och pengar som går åt till alkoholen? Ofta mer energi än de på parkbänken eftersom A-lagaren behöver ju inte smussla på samma sätt.

Många på AA möten är gamla helg/semester alkisar så är man inte full av förnekelse kommer man nog att känna igen sig i någons historia…

pEr

[Beavis]
0

#2 Jag har visserligen aldrig varit på ett AA möte men jag tror jag förstår vad Kia menar?  Helgalkisen lever ju i förnekelse som de flesta alkisar gör i olika faser.

Men att då som helgalkis och bara dricka sig full på helger och högtider. identifiera sig med dessa personer som sitter/suttit på bänken eller som kanske inte sitter på bänken med som dricker i princip varje dag… även om de nu inte sitter på bänken är nog väldigt svårt? "jag är inte som de där jävla fyllona jag dricker ju bara på helgen för att slappna av, det är inte alkoholism" Hur bemöter man det? Och hur får man dem att inse faktum? Var nog frågan?

har jag rätt?

kerstinjo
0

Svarar med en fråga; kan man vara lite alkoholist bara?

Kerstin 

Porklash
0

De är som alla andra alkoholister: De måste inse själv.

Man kan bara säga vad man ser och sen är det upp till dem.

pEr

[Beavis]
0

#3 Det kan man ju nog inte, skillnaden ligger ju i hur ofta man super ner sig, och hur villig man är att offentligt förnedra sig?

Men det gör skillnaden plus hur man har råd osv

iaf tror jag nog de i förnekelse ser det så?

kerstinjo
0

#5 Det jag menade var att det finns alkoholister i kostym och ett bra jobb, det finns alkoholister som syns på stan, det finns människor som bara dricker i sin ensamhet.

Men likväl så är de alla alkoholister.

Villiga att förnedra sig offentligt? Det beror på betraktarens syn.

Kerstin 

[Beavis]
0

Jo men lite enkelt kan det säkert vara så i många fall att "Alkoholister det är de på bänken" man tänker som kostymalkis? när man är i förnekelse… vet inte själv men kan tänka mig det?