Etikettalkoholberoende
Läst 2066 ggr
tindrak
2010-04-12, 15:57

Mina barn och bröder

Jag är nykter alkoholist sedan 7 år.Min Pappa gick bort för ca. 2 mån sedan, endast 63 år, han va´ alkoholist.Jag har 2 bröder som visar tydliga tecken på att dom snart druckit sig till alkoholister.Mina vuxan barn, jag har 3, 2 av dom väljer alkoholen framför något annat. Nu i helgen va´ min 24 åriga son tillsammans med mina bröder som är runt 40…gissa va´ dom gjorde???Just det, satt och drack…Jag har fått reda på detta genom min dotter…och hon sa att det inte hade varit lungt utan väldigt blött…

Nu hör det till att mina bröder tyckte att det va´ fruktansvärt jobbigt att Pappa drack så mycket, han lovade saker och glömde…ringde oftast på fyllan och var då riktigt sentimental…

Hur kan det då vara att mina vuxna bröder väljer att sitta och dricka med sin alkoliserade systers son???

Jag känner mig sååå jävla ledsen och besviken…

Pappa är inte i graven ännu, det är urnsättning på fredag…

Jag bara undrar: Är det jag som överreagerar?

Vad ska jag göra?

Hoppas på kloka ord från Er.

[Beavis]
2010-04-12, 17:35

Hej och välkommen

rattis till dina 7 nyktra år. Jag förstår ditt dilemma väldigt svår sits du har. Men att se dina bröder dra ner sin son i skiten måste vara otroligt jobbigt. Normalt sett skulle man ju kunna säga åt dig att kräva av dina bröder att inte dricka med din son, men han är ju vuxen så det är svårt.

Men ändå borde du kanske prata med dem och vädja till vad de en gång sa? Dina röder är säkert inte på väg att bli alkoholister? De är redan där eller hur? Däremot din son kanske inte hunnit bli fullblod ännu. Jag vet inte om du går på möten? Försök att få din son att komma med en gång kanske… för att väcka honom. kanske att du och din dotter kan prata med honom ihop (om inte hon också är alkis?) Att göra honom medveten  om hur du känner och ge ett alternativ kan vara en början. Sen vet jag att de flesta här som har erfarenhet kommer att säga att dina barn måste vilja bli nyktra själva. ingen kan tvinga dem. Men du kan så ett frö för du vet ju hur det är att var slav under spriten.

[Jeremina]
2010-04-18, 02:41

Grattis till de 7 åren, starkt gjort.

Upp till toppen