Abstinens??
Efter att ha mer eller mindre frossat hela sommaren har jag äntligen tagit beslutet att sluta med socker, i första hand då godis, kakor, chips, bullar, läsk, glass. Första fria dagen igår och vad händer jo jag mår skiiiit dåligt… mår illa, skakig, diarre, magont å helt matt. Kan det vara abstinens symtom?? Att min kropp inte får sin vanliga megados med socker?? Någon som råkat ut för liknande??

Jepp det har jag också upplevt, det är definitivt abstinensbesvär då kroppen inte får sin drog. Håll ut det går över!
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ja, fy vad abstinens e jobbigt. Själv pndlar jag mellan att bestämma mig ena dagen att INTE äta socker, och andra att jag inte kan stå emot.
Jag vet av egen erfarenhet att 2-3 veckor utan sen e det MYCKET lättare!! Håll ut!! Det är värt det. Tänk på allt du får när du skippar socker: viktnedgång, bättre humör, piggare, starkare och principfast. Mycket bra jobbat! :D

Tillägg till #2´s list över vad man får om man skippar socker: mer pengar att göra något roligt för! Det är otroligt vad pengar man kan spara in på att inte köpa en massa slisk
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Skönt att höra… har varit lite orolig över vad som händer mig men känns lättare att acceptera måendet när jag vet att det kommer leda till något bra så småningom :) Tror att abstinensen gör att jag inte äter också för jag vill verkligen inte börja om på noll igen…
Tack för att ni finns så man kan få råd å ventilera sig :)
Ja, den där abstinensen känner jag ockås igen. Jag har också mått jätte dåligt när sockret kommer ut ut kroppen på en. Jag vet att jag var ifrån sockret kanske i 2 månader och sen fick jag ett återfall och käkade massor av socker av alla dess slag och jag tror det tog en halvtimme sen somnade jag vid köksbordet. Det slog ut mig helt totalt och jag fattade ingenting när jag vaknade vad som hänt. Men just att komma ur sockret tar ett tag , kroppen skriker liksom efter det eftersom den är så van att bearbeta allt man stoppat i sig. Det blir som en bakfylla det är svårt att förklara men när man upplever det så förstår man vad jag menar :)
Kämpa på du klarar det :)
KRam

vilken bra tråd!
jag vet EXAKT vad du menar med att kroppen blir "bakis". och jag tycker det e så läskigt hur trött jag blir när jag överdoserar socker.
Vad tusan bero det på?!
Usch vill inte veta vad det är som händer i kroppen, men kan ju tillägga att jag nu efter 13 dagar utan socker mår mycket bättre, känner dock ett häftigare sug idag än för några dagar sen… bara att kämpa vidare.
Du är jätte duktig. Kämpa på!! Det blir bättre. Jag har varit abstinent i perioder mellan 4-7 månader men tyvärr fallit igen. lycka till loppan
Jag är sockerberoende och det är inte roligt. De tre första dagarna är värst, sedan blev det bättre efter ca tre veckor.. Mitt längsta uppehåll var för något år sedan, då höll jag upp i 7 månader, men nu är jag tyvärr tillbaks igen.. Jag försöker att hålla på fredag/lördag numera, men lite jobbigt är det allt. Jag får huvudvärk, skakar ibland, kan bli yr, känns som om huvudet ramlar ner i fötterna etc..
Du är iaf jätteduktig som kämpar på, det är verkligen värt att kämpa för att komma ifrån "det vita giftet".
Hej.
När jag äter mycket godis en dag så känns det som en rastlöshet och oro i kroppen, en obehaglig känskla, kan inte sova med den i kroppen.
När jag äter godis pajar min sömn helt och det är verkligen jättejobbigt och är faktiskt min störtsa motivation att inte äta socker, men faller emellanåt ändå..
Jag får oxo ont i halsen med förkylningskänsla som går över en dag senare om jag slutar med sockret.
Alltså denna drog ställer till så mycket elände i kroppen så det är riktigt skrämmande. Buddhina

#10# vad menar du med att sömnen pajar när du äter godis?
Jag själv har ett stort sockerbehov och även ett äta/tuggabehov. Har alltid något i munnen JÄMT!
Sover hur dåligt somhelst. Därför jag var nyfiken…
Kerstin
Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus
Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!
socker ger energikickar och blir som uppåttjack för kroppen. Därav den dåliga sömnen
#11 Som #12 säger socker är som uppåt tjac.k Du blir pigg och stirrig av överkonsumtion. Och nattsömnen störs helt klart.
När jag pluggade för något år sedan så använde jag godis och läsk för att orka hålla mig uppe och plugga hela kvällarna och nätterna, det enda som stoppade mig då var att mina ögon inte verkade fatta att jag var pigg så jag började se suddigt, (lätt avhjälpt med ett förstoringsglas).
Tidigare har jag även använt godis som självmedicinering mot deppressionsliknande tillstånd så socker e definitivt uppigande.
Vad jag egentligen ville skriva är att Malibu s beskrivning av sina abstinensbesvär/avtändnings symptom faktiskt överensstämmer med allt vad jag set/hört/läst om avtändning på "tunga" droger ex. heroin. Intressant då det " bara" handlar om basfödan socker.
Hm! Måste dock bara tillägga #13 att socker är ingen basföda. De säger att hade man uppfunnit socker (eller inte uppfunnit men hittat socker ska man kanske säga) idag så hade man klassat det som ren gift. Men jag fattar vad du menar.
Det är hemskt vad pigg man blir men samtidigt så är min erfarenhet att när jag tänder av så faller jag i djup sömn och när jag vaknar vet jag inte var jag är i princip och ofta låg jag i soffan då för jag hade ätit in i det sista jag gjorde innan jag somnade….
Hej mitt namn är Björn och jag är Sockerberoende!! 
Eller rättare sagt är inne på min första dag som sockerfri och har sjuk huvudvärk! pga brist på socker & koffeinet från Colan…
Men denna gång ska det gå har jag bestämt mig för………
Saknar just nu:
Coca Cola.
Kaffe m. socker.
diverse godis.
Inte lätt när man står bredvid en cola kyl 7 dagar i veckan. *lol*
#15 Hej Björn, välkommen hit.
Att vara colaberoende vet jag det mesta om, är det själv. Jag antar att det skulle kunna klacificeras under sockerberoende men kanske att det går med under koffeinet? troligen en kombination.
Det är jobbigt att sluta men du klaar det om du verkligen vill. Du får ha med dig en flaska eller termos med annat till jobbet som avleder tankarna ifrån läskkylen.
Hahaha jo jag vet det där.. har nog fan aldrig druckit så mycket vatten förr.. Har nog hallsat i mig mer vatten på dessa 3 dagar än jag gjort på hela året from jan tom 100327..
Fortfarande inget återfall om man nu kan säga så..
Håller dock på att omprioritera läsk kylen till att bli en Vattenkyl..
Enbart vatten & Vitamin defence i kylen inom 3 veckor… ;)
Frågan är om vatten hjälper alltid? men man får ju försöka.
Jag tolkade det som att du jobbade på något ställe där du stod vid en läskkyl? Typ et snabbköp eller nåt. Men e det din egen kyl är et ju bara att tömma och fokusera på annat i affären. Drick vatten eller nåt annat typ mjölk som kan ta udden av suget.
Jag är 16 år och helt beroende av socker har jag kommit på, nu på senaste tiden. Blev som värst när jag började gymnasiet, pendlade med buss mellan hem och skola vilket ledde till långt mellan måltider, vaknade och åt frukost vid 5, lunch vid 12, sen middag vid 6. Blev alltid att jag gick på ica och köpte godis, för det är godare än frukt med mere. Min sopkorg på rummet är alltid överfylld med godispapper. Men jag kom på i onsdags (14/4) att jag ska bli av med beroendet! Så jag började dan efter, i torsdags, med att inte äta socker. Har haft ont i huvudet i 3 dagar nu, är trött hela tiden och humörsvängningar, mellan ledsen, depprimerad och arg, hela tiden. Varit när på att ge upp flera gånger. Bättre blir det inte när jag jobbar på en resturang där det finns kakor och bakelser till efterrätt och dricka.. Och här hemma där mamma alltid har godis på överst hyllan i skafferiet. Man blir frestad överallt. Jag kunde gå och kan rena sockerbitar, flera stycken bara för att få socker, har till och med gjort kladdkakssmet och äte den utan att grädda den i ugnen.
Men jag har bestämt mig att det inte ska bli nå mer socker. klarat mig utan det i 4 hela dagar nu, min kropp kmr att tacka mig det vet jag, äter bättre frukost och allt nu, förut blev det oboy och macka!
#19 bra jobbat, fortsätt så och försök hålla dig till kolhydrat fattig matt eller mat med långsamma kolhydrater så blir det enklare, du ska se att suget minskar