Etikettnarkotikaberoende
Läst 3682 ggr
snurro89
2009-08-09, 15:30

Droghistoria

Måste bara skriva, om en person jag tänker inte ge ut hans/hons riktiga namn utan jag kallar denna personen "Josefina" bara, eftersom jag igentligen inte får ge ut den här historien men bara känner för att göra det. Josefina har adhd och aspberger, En dag råkade hon skada sig, och läkaren skrev ut smärtstillande tabbleter till henne, Så hon började ta dem, men efter en tid började hon bli beronde av tabbleterna så hon fortsatte ta dem, i stora mängder, Langare kontaktade henne och frågade henne om hon var intreserad av kokain och heroin & såntdär, och hon började köpa kokain och heroin och sådant, sen föll hon in i knarkträsket, Hon började bli riktigt beronde och deprimerad, Kärlek för henne var en nål i armen, utan hennes heroin fanns ingen lycka. efter några år som knarkare började hon ta in sig på hem för knarkare och sånt, och bodde där i några veckor, och blev frisk igen men fick sen återfall, igen Hon la sig in där flera gånger, men till slut sket hon i det, Och försökte, skärpa sig på egen hand hon klarade det i några månader sen skrev hon till mig och berättade att hon hade haft ett återfall, att hon tryckit in nålen i armen så många gånger, att hon var alldeles stucken i hela armen hon tod en överdos, av ett misstag. Jag skrev Dö inte Jag var orolig hela natten och hon skrev förlåt, Men hon sa att hon inte skulle dö, Efter det lovade hon att bli frisk, socialen har kontaktat henne och hjälper henne nu, Så mycket dem kan, Dem skvallrar heller inte för polisen, Och hon försöker bli frisk Den här historien är sann, och handlar om en god vän det jag vill komma med den här historien är att Droger är inte coolt, Och alla drogare har inte börjat med droger bara för dem är "coola" utan det finns folk som kan göra det utan mening också som josefina som, Fick tabletter som hon blev beronde av från början.

[Beavis]
2009-08-09, 17:07

Hej Snurre89 Du har så rätt i att långt ifrån alla missbrukare börjar med droger för att det är häftigt eller att man vill passa in, Det är något jag lärt mig.

Att bli läkemedelsberoende är hemskt, det har vi sett mycket av Som Bokstavsbarn erbjuds man ju ofta läkemedel/amfetamin vilket ju har sina bra och dåliga sidor men bokstavsbarn är överepresenterde bland drogmissbrukare. det finns det studier som visar.

Tyvärr har jag sett många exempel på som du säger personer som blivit missbrukare "av mistag".  Din vän har varit på många behandlingshem och försökt bli ren, frågan är om hon verkligen vill ännu? Som du skriver är "kärlekför henne en nål i armen"  Heroin är en drog som har svåra abstinens symptom så hon måste verkligen vara motiverad att sluta samt vara beredd att bryta med sina missbrukarvänner när hon kommer ut igen från hemmet.

Men ialla fall tack för din historia den är intressant och tänkvärd. 

Välkommen till Beroenden i fokus hoppas vi kan vara ett stöd

Novisan
2009-08-12, 08:59

Hej snurro89

Jag har också en kompis som började missbruka läkemedel. Först lugnande tabletter, sen smärtstillande. När hon blev deprimerad fick hon ingen hjälp av psyk förrän hon slutat missbruka tabletterna. Så hon la in sig på avgiftning på sjukhus. Hon kände sig kränkt och behandlad som en person mindre värd än andra, trots att det var via tidigare vård som hon blev beroende av läkemedlen från början.

Kram

miklo
2009-08-13, 20:00

Jag har lite svårt att hålla med. Om hon fick smärtstillande lm mot smärta så kanske det var olyckligt, men det kanske behövdes vid just det tillfället. Att hon sen började använda heroin är ju hennes eget val. Det var väl ingen som tvingade henne? Just såna här historier är ju tyvärr ganska klassiska på hur någon börjar missbruka. Men studier visar att 99% av de människor som får smärtstillande (opiater m.m.) utskrivet mot just smärta och medicinerar enl ordination, klarar sig från beroende och missbruk (har tyvärr inte källan i huvudet men om någon tvivlar kan jag ordna fram det). Så jag håller inte med om att någon börjar knarka av "misstag", förutom i väldigt få specifika fall. Sen är det ju tyvärr så som "Novisan" skriver, att missbrukare ofta behandlas som lägre stående människor. Kunskapen om missbruk och missbrukare inom sjukvården är för liten och bygger mycket på personalens egna uppfattning om missbrukaren som en skrikig, våldsam och aggressiv individ som bara är ute efter mediciner. Visst kan det ofta vara så också men de allra flesta som söker hjälp mot sitt missbruk är nog vid det aktuella tillfället ganska hjälpsökande och vill bli kvitt sitt missbruk. Bemöts man vid ett sånt tillfälle på fel sätt kan följderna bli väldigt ödesdigra.

[Beavis]
2009-08-15, 01:01

Benzodiazepiner är starka grejer som e extremt vanebildande,  Nästan värre än Heroin har jag hört av några som har erfarenhet (olika från person till person)

Jag anser att läkare måste vara mer restriktiva med utskrivning a  mediciner som innehåller detta preparat. Men det är min prvata åsikt.

Att gå ifrån Benzo till heroin tror jag är lätt då ruset ska vara liknande (igen vet inte har hört) Att börja droga är ett personligt val som ingen blir tvingad till i de flesta fall. Har man beroendepersonlighet är det nog väldigt lätt att trilla dit på benzo oh de flesta knarkare tar till det som bjuds även om de har en favoritdrog.

Gronstedt
2009-08-15, 19:43

Hej miklo!

Du har både rätt och fel. Många med ADHD/AS självmedicinerar med till exempel alkohol. Att ge en sådan person starka smärtlindrande mediciner, som opiater eller benzodiazepiner, kan få helt andra följder än det får för "normala" personer. De får personen inte bara att slippa smärtan, utan att dessutom för kanske första gången i livet uppleva sig själv som normal och på samma våglängd som den så kallade verkligheten. Lägg till det att vården är extremt oförstående både för hur dessa personer upplever medicineringen och när det gäller att hjälpa dem att hantera utsättningen.

Så visst, det personen Snurro89 skriver om hade ett val. Men vissa val kräver fruktansvärd styrka att fatta. Har du aldrig själv tagit en godisbit till fast du egentligen tänkte ställa undan skålen? Om du har det så har du kanske anat litegrann av hur svårt det är att säga NEJ när man är en beroendepersonlighet.

snurro89
2009-08-15, 19:48

#3 Hon var nog ganska impulsiv…

#5 Ja det är jättesvårt

miklo
2009-08-15, 19:57

#5 Jag är själv missbrukare med diagnosen ADHD, så jag vet mkt väl vad jag pratar om. Du skriver att jag har både rätt och fel, men jag hittar inte vad du anser att jag har fel i?

Gronstedt
2009-08-15, 20:18

#7: Förlåt otydligheten. Dels tror jag du har fel i att det är sällsynt att man blir missbrukare till följd av en behandling med smärtlindring. Man blir naturligtvis inte en beroendepersonlighet till följd av behandlingen, men man kan hitta ett beroende att fastna i. Och vården är dålig på att hjälpa beroendepersonligheter ur det beroende de själva givit dem. Man ger dem en godispåse och sedan tar man den ifrån dem utan att så mycket som förklara varför. Och ännu sämre är man på att hjälpa dem med ADHD/AS att hantera utsättningen. Jag tror också att mörkertalet för hur många som fastnar i olika typer av beroenden efter en smärtlindringbehanding är väldigt, väldigt stort. Vården är inte speciellt intresserade av att ta reda på om det finns ett samband mellan den nya patienten på behandlingshemmet och benzo-kuren efter olyckan för 5 år sedan.

Dels tycker jag det är fel att använda uttrycket "av misstag", eftersom jag tycker det är att frånkänna personen dess personlighet.

Dels tycker jag det är fel att framställa det som att valet står mellan att bli heroinist och inte. Visst, i slutänden är det kanske det man väljer, men just nu, just här är det inte det valet man gör. Man väljer att sila eller inte, äta eller inte, dricka eller inte. Ingen beroendepersonlighet har nog någonsin påverkats i sitt beslut att ta en till av medvetandet om att en främling en annan gång (man själv i morgon) kommer att må dåligt av det! Inte förrän man kommit väldigt långt i sin sjukdomsinsikt.

Dels tycker jag det är fel att säga så lättvindigt att det är personens val, som om det inte fanns några andra faktorer. Ja, det är personens eget beslut och val, men det är inte ett informerat val förrän man kommit långt i sjukdomsinsikt, och det är inte ett lätt val. Jag tyckte ditt inlägg lät lite som "De får väl skylla sig själva, det är deras problem". Den inställningen får mig alltid att se rött. Ja, vi får skylla oss själva, men kom f*n inte och se ned på oss för det innan ni gått en mil i våra skor! Så ungefär reagerar jag när någon säger att "Det är ju bara att rycka upp sig" eller "Det är bara en fråga om karaktär". Och det var den inställningen jag läste in i ditt inlägg, även om det inte alls var så du menade.

shootawild
2009-10-31, 20:13

Man kan bli beroende utan en väg in genom tabletter utskrivna från läkaren.. Tycker du låter väldigt ung, omogen och okunnig…Det är det värsta som finns folk som dömmer och berättar hur det är och hur man ska leva utan att veta ett jävla skit. Utan att ens ha rökt vanliga cigaretter och veta ved ett beroende är…. Skärp dig!!! Hur jävla "cool" är du ??????

Det behövs även lite skärpning från ditt håll och ett trevligare "tonläge". Läs gärna igenom våra SkrivreglerKommunicera på nätet.

//Kerstin

[Borttaget]
[Borttaget] 
2009-11-02, 10:46

Inlägget är borttaget

mayolica
2010-04-19, 17:12

#9 Så folk använder i regel droger för att det skulle vara coolt menar du???

~ mayolica ~

kerstinjo
2010-04-21, 20:43

Nu förstår jag inte riktigt. Du skriver; började hon ta in sig på hem för knarkare och sånt, och bodde där i några veckor, och blev frisk igen.

Frisk? Hon blev inte ett dugg frisk, däremot kanske hon var drogfri några veckor. Men frisk blev hon absolut inte!

Du skriver;  Efter det lovade hon att bli frisk, socialen har kontaktat henne och hjälper henne nu.

Socialen kan inte på något sätt göra en människa drogfri, däremot så kan de hjälpa henne att komma till ett lämpligt behandlingshem.

Du skriver; att de hjälper henne så mycket dem kan. Jag förstår inte riktigt vad du menar, för Soc har ett övergripande ansvar att hjälpa en beroendemänniska och de har en "uppsjö" av lämpliga behandlingshem att föreslå.

Jag blir inte riktigt klok på ditt inlägg, förstår inte riktigt vad du menar eller vart du vill komma.

Bra om du förklarar dig lite bättre!

Kerstin 

[Beavis]
2010-04-22, 00:00

#12 Historien är lite trasslig men man föstår ju berättelsen i sig. Om Snurro skriver om sig själv eller någon annan låter jag vara osagt. Men det är ju en livsberättelse i korthet.

Att droger inte är coolt eller att det inte är coolt att droga, vet vi ju. Men ungdomar tycker det iblanf. Jag minns själv i unga tonåren att jag tyckte jag var ball som krökade och det gjorde mina dåvarande kompisar också. Numera tycker jag inte det är ballt och tycker mest det är tragiskt att se sådan som mig på byn.

Upp till toppen