Annons:
Etikettnarkotikaberoende
Läst 3397 ggr
WornOut
4/27/10, 3:29 PM

Har jag gjort fel?

Hejsan!
Det är så här att; Jag höll, för ca 2½ år sedan på med droger i ungefär 2 år, ganska så regelbundet. Sen bodde jag på behandlingshem 4 ggr (ett öppet och ett låst) och sedan flyttade jag till fosterfamilj där jag bodde i ett halvår, men som itne funkade alls. Sen hade jag turen att hamna i världens bästa familj och där bodde jag i ett år och blev helt ren. Förutom en gång för ca 10 månader sen, då jag rökte (gräs). Har inte tagit någonting annat sen dess, tills för en vecka sen. Då rökte jag igen. Jag känner fortfarande inget "sug" och är helt säker på mig själv att jag inte skulle börja igen. Är det fel att röka sådär någon gång ibland när jag är så säker på mig själv? Obestämd

Annons:
Gronstedt
4/27/10, 3:39 PM
#1

Ingen mer än du kan säga om det är rätt eller fel, för ingen annan kan döma dig. Men varför gör du det om du inte har något sug?

Om jag ser till mig själv så kan jag säga att jag är otroligt bra på att ljuga för mig själv, och för mig kommer "Jag kan ta lite, för jag är så stark att jag inte kommer att fastna!" som nästa ursäkt efter att jag lärt mig att genomskåda och hantera den första: "Jag ska bara ta lite, lite just idag för att det är så synd om mig!". Beroendesjukdomen är stark och en del av mig vill fortfarande inget hellre än att krypa tillbaka in i beroendebubblan och aldrig behöva titta ut igen. Det är den delen som hittar på ursäkterna.

Men det är jag det.

WornOut
4/27/10, 3:49 PM
#2

Det låter väldigt vettigt det du säger.
Jag ser det mer som att tex. dricka alkohol en kväll, lixom bara för skojjs skull tillsammans med några vänner.

Porklash
4/27/10, 5:46 PM
#3

Du vet inte först det är försent… Brukar jag säga lite hårddraget.

Men som grönstedt sa: Vad vet vi?

Du kanske inte är beroende eller kanske är du i förnekelse.

En del längtar hela året till semestern då de kan vara "lite full varje dag". "En del dagar brukar ju tyvärr spåra ur men det är smällar man får ta…"

Är det friskt betéende? Är det beroende. All energi som går åt till att förberada den fyllan? Jag vet inte…

Vad försigick i din hjärna under de tio månaderna mellan gräsrökartillfällena?

Är du beroende av narkotika och fortsätter dricka alkohol så är risken stor att drickandet kommer att ta över.Man byter ofta beroende.

Tyvärr är sådana här frågor svåra innan det är "för sent" och det är uppenbart.Fråga någon närstående som du tror är ärlig emot dig.

pEr

WornOut
4/27/10, 6:58 PM
#4

Jag tror att jag har kommit ur beroeendet, det känns verkligen så.
Mellan dom här två gångerna har jag bara tänkt på att röka någon gång ibland, men inte alls på samma sätt som tidigare. Och jag har aldrig försökt få tag i något eller liknande. Utan nu bestämmde jag bara att det kudne vara en kul grej att röka nu igen, eftersom att det ändå var så pass längesen.

kerstinjo
4/27/10, 7:08 PM
#5

Det är när man känner sig säker på sig själv, som det är som farligast!

Då tror man så starkt på sig själv och det är då de stora skygglapparna kommer fram. "En gång då o då, kan ju inte vara farligt?"

Hur många har inte resonerat som dig och åter gått rakt ner i ett långvarigt återfall? Jag lovar dig, det är MÅNGA!

 Kerstin 

 

sannixan
4/27/10, 8:58 PM
#6

hej.jag har den erfarenheten.att bara ta lite ibland då och då är som att väcka draken som sover.när jag får sug plockar jag fram alla nackdelar som det innebär att dricka eller röka på.nej du det funkar ej du måste avstå helt och hitta nåt annat kul eller hitta dej själv.det man söker finns oftast inom dej själv.tro mej.jag är ett bevis på det.kram sanna

Annons:
[Beavis]
4/28/10, 1:48 PM
#7

Jag tror du lurar dig själv helt klart. Jag har/hade en gammal alkis kompis, han la in sig på avgiftning blev ren och planerade för sitt liv som nykter, vilket han var i flera månader efteåt men kunde inte släppa tanken på att kunna "dricka lite då o då" som alla andra.

Han planerade och tog sig ett återfall som ahn vad jag vet itne tagit sig ur sedan dess även om han e lite periodare nu vad jag hört. Var försiktig avstå helst helt ifrån att "röka på" rätt som det är sitter du där i etttökmoln med röda ögon och tycker du e den smartaste människan på jorden igen… med ständigt begär efter mer

Kia
4/28/10, 8:24 PM
#8

Jag tror det är svårt att säga att man kommit ut ur beroendet. Att vara beroende är en sjukdom och man kan leva i tillfriskand men det finns alltid kvar där tror jag.

Det finns människor som varit drogfria i flera år och faller igen just för de tänkt att bara lite då och då. Fråga dig själv om du verkligen behöver det även när det handlar om att ha lite kul då och då. Kan man inte ha samma kul utan tänker jag då.

En är för mycket och tusen är aldrig nog. Det är ofta så att det fungerar bra några gånger och då tänker man att detta går ju och kanske klarar man det en , två tre eller fyra ggr utan att man har ett drogsug men jag tror att man faller så småningom.

Var försiktig säger jag, titta på det du har idag och fundera om du verkligen vill ta risken att gå tillbaka dit du en gång var..

Kram Kia

Miss-E
5/1/10, 2:13 PM
#9

Glad Jag själv brukar ha som riktlinje att "funderar jag över de så är det något som är fel, frågar jag dessutom någon annan över det behöver jag verkligen ser över mitt användande".

Det är oftast som jag är som starkast som jag bör vara mest rädd om mig själv.

Lycka till oavsätt vad du tar dig för….

Upp till toppen
Annons: