Etikettberoende
Läst 3812 ggr
[Djurlinnea]
2010-05-08, 22:14

Matberoende

Jag är en sån som äter när jag har tråkigt och när jag äter middag så gluffsar jag i mig maten. Jag tycker att jag är väldigt rund och jag hatar det! Jag spelar fotboll 2-4 ggr/vecka och jag går till och från skolan och jag rör mig väldigt mycke annars också! Men jag är väldigt beroende av mat…Så fort nån pratar om vikt och hur mycke dom väger så känner jag mig så tjock och jag får ont i magen. Tycker det är jättejobbigt. Har försökt sluta äta godis och annat slisk…Men jag kan inte låta bli när det är något gott framme. Nån som har något tips på hur jag kan träna bort det här ätberoendet? Har provat en massa saker men inget funkar.

Gronstedt
2010-05-09, 11:53

Hej och välkommen!

Hur menar du, "träna" bort beroendet? Det enda man kan träna på är att äta bättre och låta bli kolhydrater. Jag har liknande problem och jag lever LCHF sedan några år. Det vill säga att jag äter fett och protein och undviker kolhydrater så långt det bara går. För mig är det enda sättet, jag kan inte äta bara lite kolhydrater utan att trilla dit. En fördel med denna kost är att man bygger muskler så det knakar Flört.

Men är du säker på att du är tjock, och att det inte bara är som du själv känner? Att vara smal som ett streck, som modetrenden säger att flickor ska vara, är ingenting att önska sig. Så smal kan man inte bli om man har en frisk och fungerande kropp. Rimligt BMI för flickor är MINST lika högt som för pojkar, det finns ingen fysisk anledning att flickor skulle vara lättare för sin längd. Snarare borde de ha aningen högre BMI, eftersom en frisk kvinnokropp bör ha samma muskelmassa som motsvarande manskropp och dessutom en aning mer fett. Att flickor skulle ha mindre muskelmassa är en sentida myt, baserad på att många flickor socialt begränsas redan som små till att inte utveckla sin muskelmassa och hela livet begränsas av felaktiga kostråd så att de inte kan bygga muskler.

Om man sedan dessutom tränar är BMI-skalan totalt uppåt väggarna! Det viktiga är inte vad man väger eller hur stor omkrets man har, utan relationerna mellan muskler, ben, fett och organ.

[Djurlinnea]
2010-05-09, 13:30

#1 Okej!^^  Tack,jo jag brukar tänka lite så…Jag ska försöka med ditt tips :D Tack :)

[Beavis]
2010-05-09, 13:35

Den rådande modetrenden med att flicko/kvinnor ska ha "Size 0" för att vara vackra är ju något som skapats av homosexuella män som vill att kvinnor ska se ut som män. (Myt? nä det tror jag inte))

Det är sjukt och driver väldigt många till anorexi och bulimi och dåligt mående i stort.

Som jag skrivit i någon annan tråd så här jag "obese" enligt BMI skalanoch även om jag är knubbig är jag inte så fet. Problemet som Gränstedt skriver är att BMI skalan är åt helvete om man tränar fysiskt som du gör Djurlinea. Muskler väger som bekant mer än fett. du rör dig ju mycket med din fotboll och promenader så jag är tveksam till att du är så rund? Men om du tycker att du småäter mycket eller "glufsar" i dig är ett alternativ att du minskar ditt intag av kolhydrater. Det minskar på sikt ditt sötsug.

Lycka till

[Djurlinnea]
2010-05-09, 13:37

#3 Jo,jag vet att jag har mycke muskler som väger mycke av min vikt :) Okej! Tack :)

[Beavis]
2010-05-09, 13:59

Som idrottskvinna måste du ta in i beräkningen att du kommer att ha mer muskler än dina inaktiva kamrater. Och att spela fotboll ger större och starkare ben och sätesmuskulatur. Inget illa i det alls som jag ser det.

Men som jag skrev innan, försök att minimera ditt intag av snabba kolhydrater, så som socker ,godis, läsk vitt bröd och vit pasta. Så ska du se att ditt behov av att äta när du har tråkigt minskar. För att ta det ett steg längre vill jag tillägga att du är tonåring och då behöver kroppen mer alorier för att du växer… llt det där som din pappa redan säkert sagt Glad

[Djurlinnea]
2010-05-09, 19:01

#5 Okej jag ska nog ha godislöfte ett tag :p Brukar funka…Då brukar jag inte småäta lika mycke ;)

[Beavis]
2010-05-09, 22:03

Se där, du kom på en bra lösning. om jag får råda dig lite till så gå över till grovt eller fullkornsbröd till frukost osv. så ska du se att det kommer bli lättare att sluta småäta.

Lycka till

[Djurlinnea]
2010-05-09, 22:25

#7 Jao!Första dagen har faktiskt gått bra utan småät :P

Kia
Kia 
2010-05-14, 20:11

När jag var yngre uppfattade jag mig alltid som tjock men idag när jag tittar på bilder kan jag se att set var jag inte alls det. Hade en totalt normal vikt och normalt utseende. Det fanns bara där i mitt huvud. Men mitt sockerberoende hade redan satt igång som ung. Kanske för jag kände att jag inte kunde sluta äta det söta så kände jag mig också stor .
Dålig självkänsla helt enkelt tror jag det handlade om för min del.
Pröva gå in på vår systersajt som heter kolhydrater.ifokus där kan du läsa om lchf ngt som definitivt har varit avgörande för mig att få bukt på mitt ätande och mitt ständiga sug.
Kram Kia

[Djurlinnea]
2010-05-14, 20:21

#9 Okej :) Har varit hos skolsköterskan och hon sa att jag hade normal vikt för min längd och ålder… :)

[Beavis]
2010-05-14, 20:24

Du ser… Du kanske har lite av samma sak som kia då? roligt att dina värden är bra i alla fall. Lätt att säga men du får försöka att sluta tänka så mycket på det koncentrera dig på dina studier och att få så bra betyg du bara kan för du kommer behöva det i Sverige idag.

Lycka till

[Djurlinnea]
2010-05-14, 20:30

#11 Jo,jag tänker faktiskt mer på skolan och betygen eftersom vi har nationella proven nu… :) Småäter inte lika mycke heller och jag glufsar inte i mej maten som jag gjorde förut :D

[Beavis]
2010-05-14, 20:35

Grattis! Kämpa på Lycka till med Nationella proven då. de är viktiga för betygen

[Djurlinnea]
2010-05-15, 14:19

#13 jo ;)

Upp till toppen