Etikettövrigt
Läst 3066 ggr
alena
2010-04-22, 17:19

Snus

Min make försöker sluta snusa.

Har ni något tips på hur han ska lyckas och hur avvänjnings perioden ska gå lättare? Han har varit snus fri i en vecka drygt nu.

Hoppas SÅ att han fixar det!

[Jeremina]
2010-04-23, 01:35

Min man slutade röka för 24 år sedan och har snusat sedan dess men sluta snusa kan han inte. Däremot gör kostnaden att han snusar bara hälften nu.

Men jag har en släkting som slutade snusa då han åt LCHF-kost, det gick lättare då sa han.

alena
2010-04-26, 10:51

Ja, det verkar som om rökning är lite lättare att slut med, för den slutade han med när vi fick vår första dotter -92….MEN det var ju då snusen tog över, fast han har ju lyckats hållt uppe snart 2 veckor nu… Så han kanske lyckas….Flört

[Beavis]
2010-04-26, 15:22

Jag har kompisar som slutat snusa, en som gör det med jämna mellanrum Foten i munnen. Det är svårt men jag tror att det enda sättet är att sluta tvärt och sysselsätta sig när suget kommer och härda ut.

Alt, 2 Eventuellt att han trappar ner ett tag innan, till kanske bara ett par prillor om dagen. och sen sluta helt?

alena
2010-04-26, 23:49

Tvärt, när sista dosan tog slut slutade han, och förhoppningsvis håller det i sig.

Han stoppar en makaron under läppen när suget efter prillan blir för stort… hi, hi… tokigt vá, men det har funkat hittills iallafall.Glad

Hörde igår om en som brukade ta gula hörselproppar (nya obegagnade förståss) när han var utan snus hemma.

"Nöden är uppfinningarnas moder" !!! Flört

[Beavis]
2010-04-27, 01:50

substitut är bra, jag var på väg att föreslå en godisbit under läppen, men kanske inte nåt bra alternativ? en korvbit? vad som helst att ha o pilla på med tungan typ

sannixan
2010-05-12, 10:20

det finns ju nikotinfri snus om man nu bara vill ha känslan.men jag vet hur svårt det är.jag började snusa när jag la av med cigaretterna så jag vet vilket helvete det är.

[Beavis]
2010-05-12, 13:06

Vad jag hört så "kryper" det i kroppen när man har abs på snus och annat nikotin. Vad jag lärt mig så är det ofta så att det hjälper att hålla sig upptagen med olika saker pyssla rasta hunden bygg ett staket etc… så att tankarna på snus/cigg slås bort. till slut avtar suget.

alena
2010-05-13, 18:15

Ja, första dygnen hade han riktiga abstinensbesvär. Nu har han varit snusfri i över 3 veckor, men makaronerna fortsätter han än att stoppa under läppen, när han blir snus sugen. Han säger att det går bättre och bättre. Han är just en sån person som håller på med nåt för jämnan, så det hjälper nog till lite det också.

[Beavis]
2010-05-13, 22:10

Någon sa att man kan testa det där onico också. Det är tydligen tobaks eller nikotinfritt.

Kia
Kia 
2010-05-14, 00:10

Jag känner en som rökade och snusade i många år som sen la av med ciggen men fortsatte snusa. När han sen skulle sluta med snuset så var det rena avtändningen. Svettningar, illamående osv. Riktigt obehagligt. Snus har jag själv aldrig gett mig på men jag röker än och måste bara sluta känner jag eller, måste måste jag inte men behöver behöver jag. Får väl be om villighet antar jag. Viljan finns men inte villigheten som med så mycket annat.

Jag tror att skillnaden på snus och cigg är ju att som snusare har man ju snus inne i princip hela tiden så det blir ännu mer nikotin än för en rökare som får en snabb kick direkt på något vis.

/Kia

[Beavis]
2010-05-14, 00:46

#10 Det är vad jag hört att det är mycket svårare att sluta snusa än att sluta röka också. men det ska gå jagvet flera som klarat det. nedtrappning och olika substitut bore funka.

alena
2010-05-15, 23:03

Över 4veckor har han hållt sig nu. Han själv har tom. koll på vilken tid och dag han la ut sista prillan, så det kanske är en sporre för honom.

[Beavis]
2010-05-16, 14:02

Ibland funkar det med om man är en tävlingsmänniska.

Primarosen
2010-05-18, 10:51

Jag snusar själv och jag höll mig i sex månader när jag ville sluta. Och då stoppade jag upp små pappers bitar som jag själv har vikt. Och sen hade jag ett tuggomi i munnen. Det är alltid värt ett försökGlad

Upp till toppen