Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettalkoholberoende
Läst 2071 ggr
kerstinjo
0

Öl och grillning!

Jag fick mig ett gott skratt igår. Fast egentligen inte.

En man, som har varit nykter i ganska många år, kände ett sug efter alkohol. Något som är vanligt i dessa tider, vår och grillning.

För att mota "olle i grind" så hade han ringt upp beroendeavdelningen för att få Antabus utskrivet, för det måste ju vara ganska enkelt, eller hur?

De kunde inte hjälpa honom, trots journaler, men kanske den f.d. behandlande läkaren.

Han nämner läkarens namn och får till svar; Men hon har varit död i flera år!

Så trots att han ber om ett oskyldigt läkemedel, som Antabus, och trots att han måste finnas kvar i journalerna, så kunde de inte hjälpa honom.

De hänvisar till VC. Dit han inte ville söka pga att de ej känner till hans tdigare missbruk.

Nog för att jag vet att det kan vara svårt att få benzo utskrivet. Men ANTABUS!!!

Vården är allt bra konstig bland!

Kerstin 

sannixan
0

det var det vansinnigaste jag hört på länge.ja jag håller med om att sjukvården är knasig.

Karmatarerskanise
0

Låter inte bra alls. det om något ska man ju få om man ber om det.

[Beavis]
0

Man tycker ju det… borde ju stå i hans journaler om missbruket och att han haft det tidigare? eller hae depreskriptionstid på det?

Kia
0

Vad är det med dom egentligen kan man ibland undra.

MEn för att gå till öl och grillning vad är det med det som gör att man bara vill ha? Är det våren , är det sällskapet eller är det bara ngt invant? Konstigt med årstider och saker som man bara ska ha för att det tillhör. Man grillar umgås och då måste det drickas öl , varför kan man inte bara göra allt det där utan alkohol inflytande. Usch känner jag eggar upp mig här :))

/Kia

[Beavis]
0

Det är ett invant beteende, en sedvänja nästan att man ska dricka alkohol när man grillar

aleforsare
0

Sök upp ett AA-möte där brukar det finnas nån som har "nöd-broms" att låna ut,oftast brukar man inte behöva dom efter ett möte om man berättar om sitt sug ,men själv har jag alltid hemma även om jag inte behövt ta på några år men alla sätt att slippa ta det första glaset som tveklöst leder till fler (iallafall för mig) är bra.

Ha det gott

[Beavis]
0

Det är ju tyvärr ofta under sommaren som missbrukare av alla sorter faller tillbaka i sitt missbruk, de slutar gå på möten och annat för annat lockar, och man blir sugen på att sitta igräset och dricka öl eller suga i sig en joint kabbe eller färskpotatis till sillen. osv. det är svårare att stå emot allt detta man känner hör sommaren till.