Annons:
Etikettalkoholberoende
Läst 1963 ggr
Ruffa-Minna
2010-06-04 17:22

VAD ÄR MISSBRUK?

Lever ett bra storstadfsliv med man och två små barn. Min man jobbar i en fartig bransch med många tillfällen att dricka. Inte allt för ofta men det händer ,kommer han hem så vrål full från dessa tillställningar. Somnar med alla kläder på sig i barnens säng, kan somna på hallgolvet allmänt dräggig. Detta sker mitt i veckorna när dagis och jobb ska skötas och mitt i detta ligger pappa helt väck. Är detta inte missbruk även om det bara händer ett par ggr per år? Konsekvenserna är ju bråk, rädda barn och allmän otrygghet. Mannen i fråga har varit väldigt dryckbenägen i yngre år och har bättrat sig men dricker fortfarande på ett väldigt omoget och okontrollerat sätt som inte är lämpligt när man lever familjeliv. Vad göra?
MVH Ruffa-Minna.

Annons:
[Beavis]
2010-06-04 21:13
#1

Hej

Visst kan man se det som att missbruka alkohol, när man dricker sig aspackad varje gång man dricker i princip.  Egentligen är det väll att missbruka alkohol eller va d det nu må vara när man använder mer än man klarar av?

Däremot om det är så att din man dricker väldigt sällan? som du säger så är han ju inte alkoholist. Ännu….

Men om du ser detta som ett problem ska du sätta dig ner och prata om det med honom när ni båda är nyktra och helst inte just har bråkat om något. förklara dina känslor om saken och höra vad han tänker? Börja där kan han tänka sig att ta det lugnt eller sluta helst så vr villig att stöja honom .

Gronstedt
2010-06-05 19:11
#2

Beavis ger dig kloka råd. Han dricker på ett sätt som ger dig och dina barn problem, även om det bara händer några gånger per år. Därmed har han ju problem med sitt drickande. Du måste prata med honom, men det måste göras när ni båda är nyktra och lugna.

Jag tror dock att man bör undvika att använda ord som "omoget" och "okontrollerat" och "som inte är lämpligt när man lever familjeliv" - om man inte är beredd att stå för dem. Det kan vara så (jag säger inte att det är det, men det skulle kunna vara) att han sliter hårt för att hålla sig nykter för sin familjs skull, trots de många frestelserna du beskriver, och känner att han klarar sig utmärkt och är stark som bara tar sig två-tre bläckor om året. Om man då går ut så hårt och använder sådana ord är det inte konstigt att det blir bråk och risken är stor att han tycker att familjelivet inte är värt det. Jag vet hur jag skälv skulle reagera om någon gick på mig med den hållningen.

Däremot tycker jag att du bör tala om för honom hur du reagerar, hur du tror att barnen reagerar och hur du skulle vilja att det var, så får han förhålla sig till det.

Jag, för min del, tror faktiskt inte att barn blir speciellt mycket mer otrygga för att pappa är packad några gånger om året, om han inte blir våldsam och elak när det händer. Bråken som följer orsakar nog mer otrygghet än själva händelsen.

Upp till toppen
Annons: