Annons:
Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 2999 ggr
lipola
2010-06-11 23:54

socker vs alkohol

hur gör man för att få samma stöd att bekämpa sitt sockerberoende som man fått när det gäller alkoholen. Jag behöver verkligen stöd… men det är så svårt för andra att förstå att Mat är för mig en drog. Jag har blivit expert på att dra lögner åt höger och vänster för att inte behöva försvara grundorsaken till varför jag undviker viss mat.

Känner någon igen sig? Vad gör man? Ska jag bara fokusera på mig själv och likasinnade? Det är svårt när man har familj och många människor omkring sig.

Annons:
[Beavis]
2010-06-12 15:45
#1

Hej,grundproblemet är ju att samhället runt omkring dig inte vet om att man verkligen kan vara kolhydratmissbukare.

Utan de tror att det bara handlar om dålig karaktär när man inte kan sluta äta och särskillt riggas av dessa näringsämnen.

Kohydrater är socker och alkohol destileras fram ur kolhydraterna i socker och diverse frukter och spannmål. där har du ju kopplingen mellan alkoholism och sockermissbruk. Med det inte sagt att alla sockermissbukare blir alkoholister och tvärtom. Men ni är mottagligare.

Som du kanske vet är det väldigt anligt att Alkisar och även knarkare byter missbruk när de slutar med  sin favoritdrog.

Till det ja tror du var ute efter? Det finns ett par olika organisationer som stöd för matmissbrukare. FAA och OA

Är de störst och mest kända, de ger bra stöd och om du inte har en egen Matplan kan du fåcdet där.

För att ta dig ur ett beroende behöver du fokusera på dig själv ett tag, de runt omkring får försöka acceptera att du inte klarar att äta somc dem längre. Men informera dina nära o kära så gott det går.

lipola
2010-06-14 23:07
#2

ja, jag har varit på OA möten och det är bra. Det är väl framförallt de närmaste omkring mig som har svårt att acceptera min situationen. Och om jag försöker förklara hur alkohol och kolhydrater hänger ihop så får jag som svar att jag "predikar" och att personen ifråga ändå har en egen tolkning. Det är tufft och inte alltid så lätt att ta sig iväg på möten o träffa likasinnade.

[Beavis]
2010-06-15 13:32
#3

Jag tror att det enda rätta i din situation är att kanske strunta ic debatten och bara säga "Så här är det iaf och så här äter jag" Vill de inte äta som du så behöver de inte bara de inte tjatar på dig att äta som de heller. Jag vet ju inte vart du bor men FAA är även de en bra organisation för överätare och sockerberoende, om de finns i din närhet?

Upp till toppen
Annons: