Annons:
Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 2786 ggr
timmelin
12/7/09, 10:26 PM

Sockerberoende

Hej

Vet någon om man kan få hjälp via landstinget för sitt sockerberoende på samma sätt som man tex kan få för att sluta röka?

Annons:
Gryningsljus
12/8/09, 8:42 AM
#1

Jag vet bara att man för en del år sedan kunde få remiss till det behandlingshem som Bitten Jonsson drev i Hudiksvall, Sveriges hittills enda för sockerberoende. På de berättelser jag hört talas om, så krävdes det oftast mycket slit från den beroende personen, för att lyckas övertala sitt landsting att betala - med undantag givetvis.

Tyvärr fick Bitten lägga ner stället för några år sedan, antagligen p g a att samhället ej var redo för termen "sockerberoende", och eftersom de flesta privatpersoner inte har möjlighet att bekosta en sådan sak på egen hand så gick det inte.

Numera har hon intensivveckor(5dgr) och kanske kan man få en sådan bekostad? Jag vet inte säkert?

Detta är det enda som jag har hört talas om. Tyvärr!!!!! Någon som vet något mer?

miklo
12/12/09, 3:35 PM
#2

Tyvärr bekostar inte landstinget hennes behandlingar, då det är som #1 säger (ungefär), att termen "sockerberoende" inte klassas som en sjukdom allvarlig nog, att lägga några större pengar på. Man får bekosta dessa behandlingar själv vad jag vet (läste om det för ngn månad sedan).

timmelin
12/12/09, 4:28 PM
#3

Hur jä…. dumma är landstingen egentligen. Tänk bara på alla sjukdomar som man kan härleda till fetma och sockerberoende. Både psykiskt och fysiskt

Men typiskt landstingssätt, först ta itu med problemen när dom har uppstått.

Tack för svaret

[Beavis]
12/12/09, 7:13 PM
#4

Sjuklig fetma är väll sjukdomsklassat och kan ge hjälp. Men å andra sidan är cdet väll ingen som frivilligt sätter sig i den sitsen bara föratt få hjälp? det räcker bra med att "bara" vara Fet/kraftigt överviktig.

När du är så överviktig att du inte kan sköta ett normalt arbete är du en belastning för samhället så då kan du få hjälp eller kunde? i Reinfeldts Sverige ska man inte vara så säker längre.

Buddhina
12/21/09, 12:11 PM
#5

Hej, tyvärr… har oxo sökt för detta i vården o blir skickad till psyk för ätströning. Socker beroende är ej klassat som sjukdom i Sverige ännu. Så än så länge får vi betala själv och Bitten o hennes kurser är det som hjälpt mig mest. Sen finns ju oxo självhjälps programmen OA o FAA. Googla på dom på nätet så hittar du!  Lycka till o ge inte upp, dy får ett annat liv när du blir fri från sockret, jag lovar! kram buddhina

Kia
1/7/10, 10:32 AM
#6

Sjuklig fetma är ju en sjukdom tycker nog många och då kan man få hjälp men ärligt talat vad är det för hjälp man får???Jag är kritisk nu. Jag tycker att det jag hade var sjuklig fetma men allt är relativt men ja jag kan få en magsäcksoperation men är det verkligen det jag behöver? Det är ju ingen sjukvård idag som säger till mig att du har ett sockerberoende och borde söka annan hjälp utan man ska lösa allt medicinskt och med dietister som rekommenderar tallriksmodellen..

För min egna del har jag sökt hjälp hela mitt liv och aldrig fått den rätta förrän jag själva började forska i vad som var fel på mig. Med tankarna i huvudet att herre jävlar jag kan inte sluta äta vad gör jag egentligen för att sluta. I det läget hittade jag en bok som hette south beach dieten och även om det inte är ngt jag rekommenderar just den dieten så pratade han för första gången för mig om sockret i  mjöl o vete ngt jag inte fattat innan. Sen hittade jag Bittens bok och då tja då blev det klart för mig att viktväktarna skulle aldrig kunna hjälpa mig….

Det är fan tragiskt att det inte finns massor av ställen att få hjälp på. Jag tror inte att alla överviktiga är sockerberoende men jag tror det är oerhört viktigt att man kanske blir mer medveten och att kanske ska man fundera på hur man egentligen missbrukar innan det kanske leder in till något man inte vill hamna i…

Synd o skam är det iallafall att inte fler kan få hjälp…

/Kia

Annons:
bloggtjejen96
7/20/10, 11:40 PM
#7

Istället för att äta socker så kan man ju laga egen matGlad

[Beavis]
7/20/10, 11:46 PM
#8

#7 Tyvärr är det ju inte riktigt så lätt, Sockerberoende handlar mer om kolhydrater än raffinerat vitt socker som du nog tänker på?

bloggtjejen96
8/3/10, 10:01 PM
#9

#8 det är säkert lätt. Jag var beroende av socker förut^^ Men har slutat att äta helt socker! NO candySkrattande

[Beavis]
8/3/10, 10:52 PM
#10

#9 Att sluta med godis är ju bra, Grattis till dig men socker finns ju i så mycket mer av vår vardagsmat. bara läs på innehållsförteckningarna.

Sen om du tänker på att kolhydrater är ett annat namn för socker i princip så ser du hur illa det kan vara för någon som är överkänslig. inget bröd. ingen pasta. inget ris ingen potatis mm mm

bloggtjejen96
8/3/10, 11:03 PM
#11

#10 äter inte bröd,pasta,ris och potatisar ^^

bloggtjejen96
8/3/10, 11:03 PM
#12

#10 äter inte bröd,pasta,ris och potatisar ^^

[Beavis]
8/4/10, 1:58 AM
#13

okej

Annons:
bloggtjejen96
8/4/10, 2:05 AM
#14

ja…

[Beavis]
8/4/10, 2:11 AM
#15

det finn även andra matvaror som innehåller mycket kollisar som rotfrukter och frukte, men du har säkert koll på det med?

bloggtjejen96
8/4/10, 3:05 AM
#16

venne. jag lagar inte mat hemma…

bloggtjejen96
8/7/10, 10:35 PM
#17

jag vet ingenting om mat…Skrikandes

Upp till toppen
Annons: