Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 2806 ggr
[Pageup]
0

Tips på Organisation

Hej, tänkte tipsa om en organisation för er sockerberoende som heter NFTS.se (Nätvärket för tillfrisknande sockerberoende)

Dom kämpar för att få sockerberoende som en erkänd sjukdom osv, läs mer på deras hemsida :)

Jag är även konsult hos dom så tar gärna emot frågor eller pratar med andra sockerberoende.

Vänliga Hälsningar

Magnus

[Beavis]
0

Hej

Man kan ju säkert söka, men en länk vore jutrevlig för att kolla in er sida.

[Pageup]
0

Länk till nfts

länk till min sida sockerberoende

[Beavis]
0

Tack för desa länkar. nu vet jag bättre vad det är.

[Pageup]
0

Varsågod :)

Gronstedt
0

Hej Pageup! Du kanske kan svara på en sak jag undrar över: Varför kallas det "sockerberoende" och inte "kolhydratberoende"? Jag tror det är en del av problemet med att få folk att förstå vad det handlar om.

[Pageup]
0

Den ända vettiga förklaringen tror jag är att kroppen omvandlar kolhydrater till socker, alla vet vad socker är. Så därför tror jag det är lättare att säga sockerberoende, för det är ju det kroppen är beroende av. Socker som den får ut utav kolhydraterna.

Men du har nog en poäng där. många vet inte att kolhydrater/socker är samma sak.

Kunskap tror jag är ordet, sprida information och få folk att lyssna så tror jag man kan öppna ögonen på många

Vänliga Hälsningar

Magnus

Gronstedt
0

Man skjuter sig själv i foten med en sådan term. Jag tror att orsaken är att det var just kolhydrater i form av socker som såg ut som boven när man började ana att det här kunde vara ett problem, och så har beteckningen blivit kvar och används även av dem som förstår bättre.

Många, både kolhydratberoende och andra, ser fortfarande "sockerberoende" som ett problem för feta fruntimmer som inte har något liv och därför äter godis hela dagarna - en töntig tjejgrej som knappt finns bland riktiga människor. Jag är kolhydratberoende så det skriker om det, men det skulle inte falla mig in att kalla mig sockerberoende.

Folk vet vad kolhydrater är också, men precis som du skriver vet de inte att det är samma sak. Första ledet i informationen tror jag borde vara att använda termen kolhydratberoende när det är det man menar. Socker är ju bara en delmängd av kolhydraterna och inte någon entydig term i sig.

[Beavis]
0

Socker är raffinerade kolhydrater om jag inte helt har missförstått det hela. Men visst jag tycker att termen kolhydratberoende är bättre, men då överskattar vi nog tyvärr 90% av svenskarnas allmänbildning och intelligens så sockerberoende är nog termen som kommer sitta i länge

[Pageup]
0

Jag skulle kalla mig själv "Sockerberoende" av den enda anledningen att det är det som framträder, jag frossade inte bara pasta, mackaroner, potatis och bröd.

Min favorit drog som jag hade i över 10 år varenda dag var Coca Cola, 1.5 till 3 liter om dagen, + diverse kakor och ostbågar på kvällarna.

Jag ville åt dom riktigt snabba kolhydraterna, för att få det där lyckoruset som man får av en stor mängd socker, sen då det avtagit åt jag något igen för att komma till en "Normal" nivå och kunna funka som människa.

Jag är inte oallmänbildad, tycker dock att sockerberoende är lättaste termen att använda.

Dock så är det kanske lättare vissa gånger att förklara "Kolhydratberoende" för de flesta vet i vad det är kolhydrater, men Kolhydrater/Socker går under så många namn och läser man inte på så är det ganska svårt i dagsläget att urskilja allt från varandra.

[Beavis]
0

Det är lite det som jag och grönis säger. socker och kolhydrater är precis samma sak. kolhydrater är bara benämningen på socker i livsmedel både tillsatt och naturligt.   Man skriver ofta socker, sackaring sukralose etc i innehållsförteckningen för att sen i näringsinnehållesförteckningen beskriva det totala sockerinnehållet  under namnet Kolhydrater. då socker är en naturlig del av ex spannmål.

Du kanske inte har kommit i det stadium där du knarkar på spaghetti ännu? men det kan  säkert komma din favoritdrog var godis. Men om du kanske tittar på din matkonsumtion så kanske du ser att du triggade dit godisfrossande efter en måltid med pasta eller potatis?

Hur som helst är det otroligt många "sockerberoebnde" som triggar på detta. och tex äter en hel limpa istället för en skiva som var grundtanken.

[Pageup]
0

Joo det är precis som du säger Beavis, jag är s.k Kolhydrat känslig och det har jag märkt, innan jag började med LCHF så fick jag aldrig den där riktiga "Mättnadskänslan" hade hela tiden ett sug, det var något som saknades.

Det är ju det som också är faran, att det är kolhydrater nästan i all mat. till och med i kyckling då jag var ute och handla igår så stod det "Socker" hittade dock utan.

Den större delen av socker/kolhydrater vi får i oss är i form av spannmål, sen är det bara ungefär 20% av det vi äter i form av godis och läsk som det står för.

Det är inte konstigt idag att människor utvecklar ett kolhydrat/sockerberoende, då det finns i nästan all mat vi äter, det här är en fråga jag brinner mycket för, därför jag är med i NFTS och agerar konsult, just för att hjälpa människor, med ex matlistor, inköpslistor.

Visa att det går att leva ett liv utan socker, det hade inte tidigare heller existerat i min värld först jag började läsa allt som Bitten Jonnson hade skrivit.

[Beavis]
0

Jag är helt emot alla tillsatser i maten i form av fruktoser och stabiliseringsmedel etc det förstör för oss. Sen är inte jag en lchf are personligen. Jag förklaade bara att socker inte bara är raffinerat socker i godis

Gronstedt
0

Jo, man blir lite dyster när man inte kan leva på bacon och kyckling utan att få i sig socker. Jag menar vem f*n kom på att sockra bacon?

Men som sagt, inte ens när jag knarkade kolhydrater som värst åt jag godis eller drack läsk. Bröd, pasta, potatis, grönsaker var mina droger. Gärna fullkorn och lågt glykemiskt index och annat trams, som de bisarra kostråden vill få oss att tro är något annat än socker. Det är därför det är så dumt att prata om sockerberoende. Alla som gått på GI-myten sitter där med sin GI-pasta och drogar vidare, övertygade om att deras problem inte kan ha med kosten att göra, för de äter ju inte socker!

[Beavis]
0

Är man dock inte kolhydratsberoende så är ju GI metoden ett bra sätt att gå ner i vikt, det är ju bevisat Men har man de problemen så är det inte lösningen. Problemet är ju ofta som med alla "dieter" att man släpper dem när man nått målvikten och så börjar allt om igen.

Gronstedt
0

#14: Det är sant, GI funkar bra för många, speciellt om man tänker på att akta sig för tillsatser, som många får problem av. Men för kolhydratberoende, personer med candidaöverväxt och dem som har metabolt syndrom är det inte just bättre än godis och chips.