Annons:
Etikettvi-som-är-anhöriga
Läst 4635 ggr
pseudo
8/26/10, 4:51 AM

En dikt om att bryta upp.

Jag älskar ovillkorligt. För mycket för att andas själv.

Och jag älskar att älska Dig.

Jag älskar den mannen jag började älska. Mannen jag låg brevid in på småtimmarna, som smekte mitt hår bakom mitt öra. Log emot mig. Mannen vars ögon lyste. Jag älskar den mannen jag tillsammans planerade en framtid med. Mannen som uppskattade mig. Mannen som gav mig allt han kunde i känsloväg, vars hjärta jag har i min famn. Vår kärlek är oändlig. Obeskrivlig. Underbar.

Jag dör för att klamra mig fast i den människan jag älskar. Den som är Du.

Men jag vägrar inse, att den som är Du inte är den som Du var. Du är inte du. Du är allt HAN gjorde mot Dig, Du är alla känslor du inte kan behärska. Du blev din far upp i dagen…

Utan att egentligen se det själv.

Jag älskar att älska dig. Min famn är din famn att låta ångesten rinna ner över. Mitt ansikte är ditt ansikte att stirra ilsket på, smutsa ner med din spritluktande andedräkt. Mina händer är dina händer att öppna dina brev med. Alla inkasso jag vägrar betala. Jag öppnar aldrig dörren när Kronofogden plingar på. Jag vägrar. Du ska inte ta min ekonomi så som du tog mitt liv. För mitt sparkonto i hemlighet gav mig hopp

För du fick hela mig, du krossade hela mig. Du dödade hela mig.

Jag slutade andas, jag lever i ett skal. Men jag tänker aldrig någonsin styra upp dig igen.

Inatt som så många nätter, inatt som förut. Du hade klarat dig så länge, så länge utan Det Där. Vad fick dig att fortsätta? Livet var på väg att redas ut? Du höll på att börja LEVA igen?

Jag har tappat hoppet nu. Jag flyger långsamt iväg. Imorgon är jag inte din. Min famn är min egen. Mitt ansikte är vackert igen. Min kropp är hel.

Mitt nummer blir bytt. Jag blir raderad.

Och för första gången på evigheter finner jag ro. Åh vad jag längtar.

Du ska få sova bort ruset. Den här gången får du ett nummer till en form av hjälp jag fann åt dig, jag har brytit ditt kontantkort i bitar, gömt det nya i köksskåpet som bad kassörskan lägga i kuvertet jag gav henne. Jag har inte tittat på nummret. Jag vill inte vara Din. Jag vill vara Hans, men Han försvann för längesen.

Du får din egna vilja att leva med.

För jag ska få flyga fritt igen. Dumma jävla alkohol. Jag ska få flyga fritt igen.

Äntligen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: