Beroenden iFokus

Beroenden

Etikett: vi-som-är-anhöriga
Läst 3313 ggr
quinn
0

alkoholen gör en till besserwisser

Alkohol Din stora bov! Du förstör ännu en människa värd att älskas.  Men med Dig i sin kropp blir han så mkt bättre än alla andra. Mot Dig går inte vinna när DU funnits där i kroppen år efter år, och kanske är det sant. Jo det är det, en drickande mor för problemen över till sitt barn.- Han hade inte en chans att komma undan DIG.

Du är som en nagel i ögat fast han tror att han är bättre än sina syskon eller andra så är han lika rotad i skiten.  Han hade alla chanser med hjälp av vård o medicin att ta sig ur men längtan efter att ha dig, Du Satans burk /glas i sin hand var för mäktig..

Inte ens Han förstår hur han förändras. Han pratar om andra men honom är det inget fel på. Men det är ju så lätt att klanka på andra,, Det är väl det Du gör Du satans Burk. Du borde inte få gå fri!!  Men Det gör DU och jag svär på att inte en gång göra det enklare för dig el andra. Inte en enda gång till lämnar du affären i min hand. Jag förlora en man jag älskade till Dig for real det har jag fattat nu tog lite tid bara.

I`m out-you won.. again..jag tänker inte leva som sko till en man baraför han anser sig vara ngt bättre än jag med hjälp av alkohol.

kvinna29
0

Vad jag känner igen mig i det du skriver…

kerstinjoh
0

Tyvärr så är det så ett missbruk ser ut. En beroendemänniska har miljontals anledningar att missbruka och det är aldrig missbrukarens fel (missbrukarens logik är underlig).

• Man kan dricka för att alla andra är idioter.
  • Man kan dricka för att ingen förstår en,
  • Man kan missbruka för att chefen är dum i huvudet.
  • Man kan dricka för att ens maka/make "inte fattar något".
  • Osv.

Det finns t.o.m. en historia om att man kan dricka för att skosnöret går sönder. Herregud, det var ju inte missbrukarens fel. Men ska allt jäklas, så kan man lika gärna dricka.

Men människan man en gång älskade finns kvar bakom alla alkoholdimmor. Men det är aldrig en anhörigs uppgift att leta fram den personen.

Det finns bara en enda person, som kan göra det och det är alkoholisten själv.

Ibland kanske vi låter hårda härinne, men det är bara av omtanke vi ofta skriver; Rädda dig själv!

Mirjami-78
0

Jag levde ihop med en alkoholist och det tog tid för mig att inse att han var verkligen det. Varje gång han var nykter tänkte jag nu, nu kommer han inte mera dricka. Tom. efter att han hade misshandlat mig trodde jag att bara jag fanns där för han så skulle han inte dricka igen. Det jag fick inse var att så blir det aldrig….det jag hade tänkt mig utan till slut fanns det bara en utväg och det var att jag skulle "rädda" mig själv och mina barn, för han kan jag alldrig ändra på så länga han inte vill det själv.

Nu är jag fri från han, men han lever fortvarande med "alkoholen" och kommer nog göra det resten ut av sitt liv så länge han inte inser att hans drickande är ett problem….För enligt han själv så har han inga problem utan det är fel på alla andra.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

quinn
0

Rynkar på näsan 

Om personen i nyktert tillstånd inser att alkohol är ett problem??  Han har nu börjat både med Antabus o antideprissiva läkemedel.. pratar oxå om AA….

Jag har flyttat ut o bor hos nära anh.. men min adress står kvar o alla mina saker är kvar. har tanke på att magasinera det mesta.  Det är mkt svårt att hitta en liten lght nu  för jag bor i en studentstad o många studenter letar febrilt efter hem.

ibland vill jag fortsätta med honom o nästa inte…kommer han bara igång med sitt liv som legat nere pga arbetsbrist i hans yrke…så kanske…. ja suck.. vem är de jag försöker lura?? alkoholen har varit i hans liv hela tiden men han har inte velat sluta förr som han säger..

jäkla beroende…..Skrikandes

[Beavis]
0

Alkholisten/missbrukaren måste inse att h*n har ett problem och att det är pga h*n själv och bara h*n kan rädda sig själv. Men det kan ta tid att komma till insikt. Vissa gör det aldrig.

Mirjami-78
0

Det är just det att många nekar till just problemet. Den finns inte utan de hittar på alltid andra ursäkter.

Sen finns de de som klarar sig ur missbruket och kan bara säga som så att de ska vara stolta över sig själva!!

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[Beavis]
0

De flesta som inleder ett missbruk ljuger ju för sig själva in i det längsta. "nej jag har inga problem" eller "Jamen kolla de andra knarkar/super osv också ju" Det tar ofta lång tid innan de erkänner sanningen fr sig själva och andra om att de har problem.