Etikettberoende
Läst 2771 ggr
skolg3a
2010-08-30, 19:30

shoppingberoende

Hjälp!

Jag tror jag är shoppingberoende.

Jag flyttade hemmifrån för ett år sedan och har ganska nyligen fått ansvar för min egen ekonomi och har insett en sak. Jag har ingen kontroll över mitt shoppande.

Jag tänker hela tiden på vad jag ska köpa, jag kan gå in i en butik flera gånger och titta på något innan jag köper det. Ibland fantiserar jag om en tröja i flera veckor. Jag målar upp en bild av hur snygg jag kommer att vara i det plagget och känner mig ful i alla andra kläder.

Nu fick jag min första riktiga lön i sommras, det var 14000 kr och efter 2 veckor hade jag 700 kronor kvar. Jag blev jätterädd för att gå in på min internetbank och kolla hur mycket jag hade, till slut tvingade min pojkvän mig och när jag såg hur mycket jag spenderat bröt jag ihop fullkomligt.

Varje gång jag ska hämta ut pengar får jag hjärtklappning och ångest, även om jag vet hur mycket pengar jag har. Jag shoppar ofta när jag är lessen för att bli glad och det funkar ett tag, jag blir nästan hög av att betala något och känna att "nu är det mitt" men sedan skäms jag och så sparar jag kvittot och klipper inte av prislappen för jag tänker lämna tillbaka det. Men jag kan sällan lämna tillbaka något och gör jag det så köper jag oftast genast något anat istället.

Jag älskar känslan av nya saker, särskilt kläder och oftast använder jag dem inte efter första tvätten.

Nu har det till och med gått så långt att jag aldrig tar bort prislapparna, och jag känner inte längre något rus när jag shoppar, bara ångest.

Hjälp mig, jag vill ta kontroll över detta innan det går för långt. Finns det ingen plan man kan följa eller något?

Det ska ju inte behöva gå så långt att jag blir skuldsatt, och jag vill inte börja mitt vuxna liv med helt okontrollerad ekonomi.

Helenaf76
2010-08-31, 11:22

Det är en bra början att skriva här. Du sätter ord på ditt problem. Bra jobbat!!

[Beavis]
2010-09-09, 17:46

Hej Skolg3a

Välkommen hit,  Hoppas du kan hitta vad du söker. kolla i länksamlingen och sök lite bland trådarna vi har haft flera andra tidigare som skrivit om ditt problem. Att läsa lite i dem kan säkert hjälpa lite?

Vad du behöver tänka efter på är VARFÖR? du har detta behov att hela tiden köpa nya saker? Vad är det för känsla eller saknad du fyller med detta? Och kan det ha en bakomliggande orsak?  Ditt beteende är ju inte normalt som du skriver och ofta när man gör sådan här saker är det för att täcka över någon form av ångest. Varifrån kommer denna? Kan du kanske lokalisera denna så är de uen bit på vägen. Utöver det finns det stödgrupper tror jag?

Upp till toppen