colaberoende
Har druckit cocacola så långt tillbaka jag minns.För några år sedan slutade jag helt att dricka allt annat.Har precis börjat att byta ut ett glas mot en mugg te.Finns det fler som har samma beroende?Tips på hur man slutar?
Hej shorty.
Som jag skrivit i några trådar här genom åren är min enda drog Coca cola Light.
Så du är inte ensam i att dricka cola här. Jag kan dricka flera liter om dagen issa dagar ibland bara för tt det dfinns där, När suget kommer mååste jag i princip köpa en flaska som du vet själv är det egentligen bara de fösta klunkarna som är riktigt goda och stilla suget resten av flaskan/flaskorna dricker man ändå.
Sen dricker man gärna ett glas till eller liknande om de man umgås ska dricka mer kaffe typ… min flickvän ser ju samlingarna av flaskor och burkar i mitt kök när hon hälsar på och tror väll att det rör sig om flera veckors samlande men det kan i själva verket röra sig om bara ett par dagar ibland. Illa ändå skämtar man om det och säger sig inte ha några problem…
Känner igen mig..i min omkrets är vi några stycken som använder cola som vatten.Det är dyrt o som du säger av det man dricker är det bara lite grann som faktiskt smakar gott.
Hur gör man för att sluta?Försöker numera att dricka en mugg te om dagen o tre-fyra klunkar vatten…men vatten smakar verkligen inte gott!Har försökt att smaksätta det med gurka,apelsin,melon,citron mm men det funkar ändå inte.Vill inte dricka så här mycket cola.det påverkar humöret o jag går ofta med huvudvärk därför att kroppen får för lite vätska.För att inte tala om hur det påverkar vikten.
Hej. Vet du smaksinnet förändras av stark stimulantia som Cola är. Eter ett tag utan ska du se att vattnet blir gott. Jag älskar vatten. kram Buddhina
Jag har druckit otroligt mycket CC och liknande drycker i mina dar, som sockerberoende vill man ju gärna ha sånt..
Det som funkade för mig var att sluta helt tvärt. Jag provade med Lightläsk ett tag men märkte att jag fick ångest och humörsvängningar av det, så jag slutade med det också. Dessutom har jag lärt mig att aspartam antagligen är väldigt dåligt för kroppen, samt stimulerar aptiten och lurar kroppen att den ska få nåt som höjer blodsockret.
Men det känns för jälvligt när man har abstinens… 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Har gjort några halvhjärta försök men får en enorm huvudvärk o känner ett starkt sug efter att få känna cola rinna i halsen..har oxå försökt med light men gillar inte lightprodukter o smaken är inte den samma,få väl försöka förbereda mig o göra ett helhjärtat försök..vore skönt att bli av med beroendet,det tar så mycket på humöret tycker jag.tack för stödet:)
#5 Jag tror tyvärr att VILJAN är nyckeln till det. Vill man inte bryta beroendet så är det nog svårt också… Det är svårt som det är med suget och allting, då är det viktigt att man faktiskt vet vad man vill och fokuserar.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Ja det är sant.Har inte så mycket vilja just nu men, måste hitta den ganska snart,har fått så mycket problem med magen o annat mycket pga av colan tror jag.Vi får se hur d går…..
jag dricker ju endast CC Light, det är min drog jag gillar inte aspartam som var sötningsmedlet i gamla light colan, Jag vet inte om Sucralosen är så mycket bättre? men har jag fattat rätt så använder tandläkare aspartam som bedövningsmedel vilket fick mej att inte tycka det var något att dricka.
Jag har själv inga problem att dricka vatten jag brukar dock ställa en tillbringare i kylen för jag tycker vattnet blir godare så än direkt från kranen (har hört att flouret/kloret dunstar)
Coca cola är ursprungligen en magmedicin lite kul curiosa.
Jag har väl aldrig druckit Cola på det viset men däremot är jag totalt LOKA beroende. Men det spelar ju ingen roll för det kan jag dricka utan vidare. Pröva det finns massor av smaker, istället för att dricka vanligt vatten eller något smaksatt.
Det är ju en massa artificiella smakämnen i Lokan också som jag inte heller tror är så nyttiga.
Coca-cola innehåller som någon nämnde en rad frätande ämnen vilket inte är bra för magen eller svalget och tänderna. Men jag vet inte om jag är beredd att ge upp colan ännu? Jag tycker jag offrat å mycket redan genom Atkins/lchf kosten.
Men jag är här o stödjer dig som vill sluta.
Tack så mycket:)Har dragit ner cola till 3-4 småglas om dagen o försöker skölja ner det vatten däremellan,men vatten smakar verkligen inget vidare…spelar ingen roll om d är kallt eller smaksatt…inget gott me vatten…
#11 Jag tror att du tycker illa om vatten för att dina smaklökar är förstörda och dom kommer nog inte tillbaka förräns du slutat helt med sånt där ett tag. 
Så trillade man dit igen, direkt efter att pengarna trillade in på kontot var man o köpte cola. Efter ett par dagars svag abstinens som det kändes och gaserna slutligen lämnat kroppen…. fyller man på igen illa.

jag har varit extremt colaberoende då jag bodde bara 100m från lidl där de tyvärr har billig cola…
om jag hade råd så drack jag över 2l om dagen, och när jag flyttade hemifrån hade jag alltid minst 6 2l flaskor i skafferiet
men när jag fick betala 11,000 i tandläkarkostnader för att reparera det colan förstört så tog det stopp för mitt cola drickande, ochjag dricker nu istället te eller kaffe om dagarna :)
You can't spell Bitchy without Itchy
#14 Som tur är har jag väldigt bra ph balans i saliven så jag har klarat mig ifrån hål. Men jag inser ju att det inte är normalt att dricka så här mycket cola. Mitt coladrickande tog fart efter att jag flyttade hemifrån och vanligtvis när jag har pengar dricker jag minst 1,5l om dagen.
Hur går det m Cola drickandet?
Kram kia
#16 För mig eller de andra?
För dig och för de andra :)
Ja för mig går det inget bra, men kan inte svara för de andra… Man kan ju hoppas de har större viljekraft att sluta.
Tror det handlar om Villighet många gånger när man ska sluta. Skillnaden mellan vilja och villighet har jag lärt mig är väldigt stor skillnad. Ofta kan jag inte gå efter min vilja utan måste vända mig till min villighet för att det ska gå ytterligare en timme att låta bli.
Kram
Det är ju saker som hör ihop. Just nu i mitt liv så har jag inte så mycket som går bra så då blir det en liten belöning och utlopp att sjunka ner i soffan med en flaska cola. Det låter precis som en alkis egentligen eller hur?