Annons:
Etikettnarkotikaberoende
Läst 4209 ggr
anesthesia
8/8/10, 9:22 PM

ASI

Hej! Jag ska snart göra ASI på soc och jag funderar lite hur det går till, vad det är för sorts frågor? på testet osv. Jag vill veta allt!

Jag har gjort ADAD, är det utformat på samma sätt men inriktat på alkohol/narkotika och inget annat?

Vill gärna vara förberedd, det här är min första utredning för narkotikaberoende. När jag gick på missbruksenheten för alkoholproblem fick jag bara antabus "så skulle allt lösa sig" enlig ME.

Hälsningar Frida

Annons:
[Beavis]
8/10/10, 1:39 AM
#1

Ser att ingen svarat i denna tråd. Tyvärr har jag inte den typen av beroende och har aldrig gjort en utredning. Men hoppas någon annan här kan ge dig något svar. Men jag egentligen inte hur pass förberedd du ska vara? Det bästa är ju att du är ärlig i dina svar om du vill ha hjälp att kicka drogerna.

anesthesia
8/11/10, 11:30 PM
#2

Nu har jag gjort ASI, det var tufft. Frågorna var liksom vilken gång testade du amfetamin, kokain, heroin etc första gången. Hur många dagar de  senaste 30 dagarna har du tagit en specifik drog regelbundet, osv.

Eftersom att jag är blandmissbrukare så var det rätt omjöigt att svara på frågorna då jag är nykter kanske 5 max fem dagar i månaden och påverkad av olika resten, men man skulle svara exakt. Vem håller räkningen på hur många dagar man går på tex sub för att sen byta till något annat, ingen antar jag. Det är över nu. Nu väntar jag på utvärderingen från han som höll i intervjun sen får vi se vad för behandling det blir.

Gronstedt
8/12/10, 10:35 AM
#3

Oj, ja det låter svårt att svara på, för vem håller räkning så noga? Hoppas i alla fall att uppföljningen fungerar så att du får bra hjälp.

[Beavis]
8/12/10, 12:13 PM
#4

#2 Man kanske har lite koll på ungefär när man testade en specifik drog första gången? men efter det särskillt om man blandmissbrukar är det ju mer eller mindre omöjligt att hålla reda på som du säger vad man tog när?  och tillsammans mad vad?

Vad jag har för mig att de vill veta också är ju vilka droger du går på?  Det gör det lättare att anpassa av tändninge efter dig tror jag? När är nog mest för att se hur pass påverkad du är av vad just nu?

Men det är nog som du säger Rutinfrågor för att få en överblick över vidden av ditt knarkande. Och är du nykter högste fem dagar i månaden är du ju i mina ögon kvalificerad för vård. Frågan som du verkligen måste ställa dig är ju om du är motiverad? För du kan inte gå in i programmet och säga "ja ja jag testar väll" för att sen vandra ut när absen blir jobbiga. Med det menar jag inget illa utan jag hoppas och vill att du är motiverad och vill bli ren, Och önskar dig lycka till med utredningen ach avvänjningen.

anesthesia
8/12/10, 1:06 PM
#5

#4 Ja jag vet på ett ungefär hur gammal jag var när jag testade div droger första gången. Men som sagt är det omöjligt att veta hur många dagar i månaden och vilken mängd.

Jag har varit ärlig och berättade allt jag tar, även droger som inte ens klassas som droger men som man kan extrahera och göra ett berusningsmedel av.

Jag vill ha vård, men jag vill ha medicinskt stöd i min vård. Såsom heroinister får subtex eller metadon, fast jag vill ha den medicin mot min kroniska ångest som jag haft sen jag var liten, men som är i princip omöjligt att få utskrivet efter ett missbruk. Nu vill jag inte försöka få den för att få "knarka lagligt", jag vill ha den för det är det enda jag någonsin fått på recept som fungerat och då har jag prövat många olika sorter antidepressiva och "lugnande" som atarax, lergigan etc. Men det enda som fått mig att få leva mitt liv som vilken människa som helst är benzodiazepiner. Jag är alltså ingen sån som "fluddrar" ner mig. Vill bara ha medicin, då skulle jag nog sluta självmedicinera med diverse droger.

Gronstedt
8/12/10, 1:15 PM
#6

#5: Det är viktigt att du är helt ärlig i utredningen - att du berättar lika tydligt som du gör här vad som fungerar och inte för dig, varför du vill ha hjälp och vilken hjälp du vill ha. Jag hoppas att vården är öppen för att föra en dialog med dig - och att du är öppen för det också - så att det går att hitta en väg som fungerar. Benzo är ju tyvärr något som brukar ge både beroende och följdverkningar, så det är ju ett svårt dilemma i ditt fall.

Lycka till! Berätta gärna hur det går för dig!

Annons:
[Beavis]
8/12/10, 2:37 PM
#7

Ja som Grönstedt säger Benzo är ju inget ämne vi som hänger här på sajten har goda erfarenheter ifrån, även om det är effektivt i sitt egentliga qanvändningsområde, det är starkt vanebildande och man kan flumma på det vid överkonsumtion. Jag förstår att du behöver hjälp med din ångest som du vet så är det ju ofta den som driver människor att droga på olika sätt.

Berätta hur det går och som sagt var ärlig och utförlig i din berättelse för läkarna, även om de kan verka hårda i din bedömning är de  i 99% det för att hjälpa dig.

anesthesia
8/13/10, 4:25 AM
#8

Jag är 110% ärlig på alla frågor de ställer, jut för att jag ska få rätt bedömning när utredningen är klar.

Jag har valt själv att göra det här, jag är öppen för all form av behandling de föreslår, men det måste kännas rätt i hjärtat. tex så går jag hellre en behandling där man rensar ogräs än 12 stegs programet.

Jag är väldigt lätt att prata med, jag är alltid öppen och ärlig just för att jag inte vill stöta på problem i framtiden, det gäller inte bara nu i utredningen, jag ljuger aldrig i mitt liv för någon. Och jag vill ge mitt liv en chans nu. Tänker aldrig neka ett samtal för jag vill bli ren och få må bra och leva ett värdigt liv. Jag har inte gjort det på 17 år. 17 år i ett mörkt hål.

Jag ska prata med psykologer och läkare och försöka ordna ett möte just för benzodiazepinerna, jag kan lämna urinprov 3ggr i veckan för att få hämta det. Vill ju helst ha xanor 2mg om dagen, men det får man ju inte välja själv. Jag skulle hålla mig ren och borta från alla droger om jag hade xanor. Jag har självmedicinerat det förut i ett halvår och tog ingenting annat än 2mg xanor om dagen i ett helt halvår. Drack/dricker inte ens alkohol. Jag vet bara inte hur jag ska övertyga läkarna.

Tack! Jag har nästa möte på onsdag, kikar in och skriver efter det. :)

anesthesia
8/13/10, 4:31 AM
#9

#7 Okej. Jo jag vet det mesta om benzo och känner till de flesta benzosorter, har testat de flesta.

Nu ska jag berätta nåt otroligt, jag har aldrig flummat på benzo, jag har använt det som självmedicinering under 2 år nu ungefär och ätit tex 2mg ikto eller 20mg stesolid, 2mg xanor om dagen. Men aldrig har jag stoppat i mig hur många som helst och blivit snurrig.

Jag är fullkomligt ärlig och tänker fortfarande vara det. Både här och när jag pratar med läkarna.

Gronstedt
8/13/10, 9:21 AM
#10

#8, 9: Bra! Hoppas att läkarna också är det, så ni kan komma fram till något vettigt!

[Beavis]
8/13/10, 1:53 PM
#11

Ja hoppas det går bra så du kan få hjälp att sluta droga. Och kan du hantera Benzo preparaten så är det ju jättebra.

anesthesia
9/16/10, 1:05 PM
#12

hej. Länge sen jag skrev nu. Imorgon får ja veta om jag har fått en plats på ett behandlingshem!

Porklash
9/16/10, 2:18 PM
#13

Håller tummarna!

Hade helt missat den här tråden! Fy på mig!Glad

pEr

Annons:
Tiana
9/16/10, 2:59 PM
#14

Tumhållning här med! *kram*

[Beavis]
9/16/10, 11:58 PM
#15

Ja lycka till

Gronstedt
9/17/10, 8:02 AM
#16

Säger detsamma! Berätta hur det gick.

Upp till toppen
Annons: