Etikettalkoholberoende
Läst 3258 ggr
Spritpartiet
2010-08-15, 20:09

Alla vinner på en förändrad syn på alkoholen

Det tror vi i Spritpartiet. Vi vet att på varje människa som dricker för mycket så går det i snitt 4 stycke som lider utav det. Vi vet att flera hundratusen barn idag växer upp med alkoholen som ett oönskat syskon.

Om alla, även de som styr vårt land, jobbar med våra tidningar, radio och tv-kanaler och alla som tycker att de inte har något problem med spriten, halverar sitt intag så vet vi att ungefär 50 miljarder skulle sparas in i landet. Pengar vi kan lägga på skola, vård och omsorg i stället.

Antalet döda pga rattfylla skulle minska. Antalet drunkningsolyckor skulle minska. Krogbråken och stöket på stan skulle minska. Poliser och ambulanspersonal skulle kunna ägna sig åt de som verkligen behöver dem, i stället för att avstyra bråk pga alkoholen, köra överförfriskade ungdomar till sjukhus och vakta fotbollsmatcher.

Vi vet att det finns många som har ett fungerande förhållande till alkoholen och att långt ifrån alla som dricker blir våldsamma, vi vet också att åtta av tio fall av våldsbrott har alkohol inblandat - så vi hoppas att alla kommer att bli beredda att halvera sin konsumtion ändå och på så sätt ta ansvar för att förändra signalerna vi sänder ut till unga och barn.
Man kan vara glad, galen, rolig, känslosam, arg, rädd, lycklig och allt annat utan att vara berusad. Det blir dessutom mycket lättare att fatta kloka beslut när man är nykter.

Ta gärna en drink eller en öl, men låt det inte bli tre, fem, åtta….

Vi finns på spritpartiet.se och på FB, twitter, youtube och vi ställer upp i riksdagsval samt i kommunvalet i Nacka med en enda fråga på programmet - Halvera Kröken!

Gronstedt
2010-08-15, 20:31

Det var en lite luddig programförklaring, det där. Har ni någon uppfattning om hur detta halverande skulle uppnås?

De personer som verkligen är fast i en beroendeproblematik, hur hade ni tänkt nå dem? Hur hade ni tänkt åstadkomma att en alkoholist ska bli en halv alkoholist? En halv alkoholist är nog något som bara finns i den förnekande alkoholistens fantasi. Har ni något program för hur den ska få hjälp att bli en nykter alkoholist i stället?

[Beavis]
2010-08-15, 20:33

Införa motboken igen alltså?

Gronstedt
2010-08-15, 20:41

#2: Två vita och en brun? En liten kakao till tanten? Jo, hejsan …

[Beavis]
2010-08-16, 16:26

#3 Det  vore väll mysigt att drinkarna sitter där och köper ransoner av de andra kunderna på restaurangen som inte skall ha? Skrattande

Jag vet inte om förbud är lösningen ej heller en begränsning? kanske men tyvärr tror jag att hembränningen ökar istället om motboken återinförs.

Gronstedt
2010-08-16, 16:30

Ja motboken fick ju många att dricka mer för att de inte skulle öda bort sin tilldelning. Har man rätt till en liter i veckan så måste man ju dricka en liter i veckan, annars har man ju inte fått det man har rätt till, eller hur? Motbok var nog ingen ljus idé, och det skulle väl aldrig bli godkänt av EU.

Men jag vill gärna veta hur Spritpartiet tänker i ett vidare perspektiv. Jag hoppas de kommer tillbaka och förklarar med.

[Beavis]
2010-08-16, 16:32

Jag antar att man kan kolla på den adress de angav?

Spritpartiet.se

De verkar inte vara spritliberaler vid första anblicken i alla fall?

kerstinjo
2010-08-18, 20:26

TS.

Du har en sak rätt. Runt varje missbrukare finns det ca 4-5 personer som berörs av missbruket.

Se'n då?

Jag säger bara en sak; Segla vidare!

Kerstin 

freudiana
2010-09-30, 17:14

Ok, det låter ju jättebra och förnuftigt men frågan är HUR ska man få folk att halvera sin spritkonsumtion?

Försök att förbjuda alkohol har genom historien inte fungerat, eftersom alkohol är ett så socialt accepterat och etablerat berusningsmedel. Jag skulle gladeligen se alkohol illegaliseras, men jag tror att folk alltid kommer att hitta sätt att skaffa alkohol. Prohibitionstiden i USA födde den illegala verksamhet som blev maffian.

Begränsning genom ransoner? Motboken funkade ju inte heller…

Det enda jag kan komma på som skulle kunna minska svenskarnas alkoholkonsumtion är en stor förändring av vår kultur. Våra helgdagar är generellt präglade av supande -midsommar, kräftfesten, luciafirandet, "glöggandet" kring jul, nyårsdagen är en nationell bakfylldag…osv

Folk i många andra länder må dricka oftare (som ett glas vin till maten), men sällan dricka sig berusade på det hejdlösa sätt som vi svenskar gör. Frågan är vad som är mest skadligt, alkoholen i sig eller på vilket sätt vi dricker?

Vore kanon om någon kom med en universallösning på problemet med alkoholkonsumtion! Jag väntar otåligt…

Porklash
2010-09-30, 22:54

Eftersom jag har varit intresserad av Spritpartiet sedan starten så vet jag lite.

De tror inte heller på förbud utan på information om de faktiska verkningar drickande har. Att de blir mer misshandel och olyckor p.g.a folk är fulla. Det är bara att titta på akuterna.

Benny Haag använde ett bra exempel från när han jobbade på dramaten.

Då var det en tjej med astma som ville ha ett rökfritt bord i matsalen. Ingen tyckte det var nödvändigt. Hur det är med det i dag vet vi ju.

Sen känns partiet kanske lite "valpigt" än men det är ju rätt nystartat. Det handlar ju inte i första hand om att vinna röster utan att få folk att lyssna skulle jag gissa så efterom IOGT-Nto är för mesiga så tycker jag att det är bra att Spritpartiet finns och för fram frågan.

De beroende har ju då en beroendeproblematik den kommer inte vi inte åt med Spritpartiets program. Men all skit om händer pg.a. alkohol är det inte de beroende som ställer till med. Vanligt folk (vad det nu är) gör så mycket dumt på fyllan.

pEr

[Beavis]
2010-09-30, 23:13

Men vad är de ute efter? Att begränsa tillgången eller att strypa den helt? Vid första anblicken ser det ju ut som att de vill att man skall dricka under eget ansvar men tänka på de som blir lidande…? lite förvirrande tyckte jag nog deras program var om jag minns det rätt

Porklash
2010-10-01, 00:06

Varken eller. För att fortsätta cigarettliknelsen så är det ju inte svårare att få tag i sånt. Det handlar väl om att få folk att inse att drickandet inte bara drabbar dem själva.Säger inte Benny Haag nånting om passiv supning eller hittar jag på det själv?

Så det handlar väl om en kulturförändring.

Min morbror brukade säga: Alla "dricker ett glas vin eller en öl" men vem är det då som köper all sprit?

Problemet jag fått efter jag blev nykter är hur jag ska ställa mig till folk, som jag känner, som dricker med sina barn. Nu menar jag inte då det där glaset vi eller den där ölen men inte heller den totala råfyllan. Utan de som blir märkbart berusade inför sina barn…

Rent egoistikt skulle jag tycka att det kunde vara kul att gå ut och träffa folk på lokal nångång i framtiden. Nåt jag inte orkar nu p.g.a all fylla.

pEr

[Beavis]
2010-10-01, 00:33

Okej, det låter trevligt i teorin att man genom skolning och information och någon form av kulturförändring skulle få oss att sluta supa. Men jag tror inte att det är möjligt.

Vissa människor kan hantera sitt drickande och andra inte. Jag tror även i fortsättningen att de enda ställena du kan gå ut och umgås med dina vänner och se dem och omgivningen dricka någorlunda sansat är på en bättre restaurang som stänger vid tio bläcket. För då är det inget ställe folk dricker sig fulla på.

Och det där med att man dricker måttligt i sydligare länder där de har en annan dryckeskultur är ju också en myt. De är ju mer eller mindre småfulla hela dagen istället. Men visst de super sig inte apraka som i Norden kanske? men länderna runt medelhavet har istället de högsta siffrorna av Cirros(skrumplever) i världen. Läste jag någonstans.

freudiana
2010-10-01, 15:34

Jag håller helt och hållet med dig Porklash, det vore jättetrevligt att kunna gå ut med sina vänner "på lokal" utan all fylla. Det saknas verkligen alkoholfria alternativ här i Sverige. Att gå på restaurang är ju en sak, men om man vill gå ut och dansa osv i en miljö där alla inte är stupfulla så vet jag inte vart det kulle vara?

När jag var yngre gick jag ofta med vänner och satt på café till sent på kvällen. Det var jättetrevligt, men som vuxen förväntas det att man ska gå någonstans där det serveras alkohol. Mina vänner skulle iaf inte vilja gå på café om vi träffas efter jobbet nu för tiden.

Jag bodde i Sydamerika i flera år som tonåring. Där var spritkulturen helt annorlunda. Det ansågs pinsamt och fult att bli berusad och ännu mer så för kvinnor. När man gick ut kunde man kanske se någon som var berusad och gjorde bort sig, men 98% höll sig till en dink eller två och var mest intresserade av att dansa. Och tvärtemot oss svenskar, så insåg de att de dansade mycket bättre nyktra ;-)

Jag brukar skämta om att i Sverige går folk inte ut för att dansa, de går ut -super sig fulla och stapplar sen ut på närmsta dansgolv.

En annan aspekt är att det faktiskt är mycket dyrt att dricka "på lokal" och det här med förfest är en väldigt svensk företeelse. För att det är så dyrt ute köper man hem ALLDELES för mycket alkohol, sitter hemma hos någon och dricker tills alla är berusade men ändå förmögna att gå -SEN går man ut. Det här har alltid verkat så konstigt i mina ögon. Det är jättetrevligt att träffas hemma några vänner, men det räcker inte -man ska ut och supa skallen av sig och kvällen brukar bara gå utför.

Jag har bott i Spanien också, och även där var det mycket mer ovanligt att se berusade människor. Visst, det finns "fyllon" på bänkarna där också, men det är inte socialt acceptabelt för "vanliga" människor att bli fulla. Det är det som är ett problem i vår kultur, som jag ser det, att det är helt ok att supa skallen av sig -så länge det sker på helgen. Och så börjar ju många missbruk, genom det hejdlösa helgdrickandet som så småning om börjar spilla över till vardagarna…

Min pappa är "salongs-alkoholist". Han har lyckats behålla den socialt acceptabla ytan utåt och ändå leva med ett missbruk. Det var hemskt och skrämmande att se honom aspackad och försvinna hela nätter när jag barn. Jag bad till gud att han skulle komma hem oskadd, eller ivarjefall komma hem, och när han gjorde det blev jag asförbannad och skällde ut honom för att han gjorde så här mot sin familj. Men han, och resten av familjen, låtsades som ingenting och det pratades aldrig om hans drickande eller eskapader. Den klassiska "det står en rosa elefant mitt i vardagsrummet men ingen låtsas om den".

Om jag får barn så kommer jag ALDRIG utsätta dom för detta. Barn ska inte behöva se sina föräldrar fulla eller påverkade. Det är läskigt nog för dem att se andra vuxna fulla.

Frågan kvarstår -hur förändrar vi vår kultur? En sak som jag tycker är dålig är att alkoholtillstånden gett barer tillåtelse att servera allt senare och senare. Kl. 03.00 är jävligt sent att dricka, men 05.00??? Är det för att få bukt med ev svartklubbar? Annars ser jag ingen som helst poäng med det hela.

Upp till toppen