Annons:
Etikettleva-i-tillfrisknad
Läst 6737 ggr
Kia
2010-10-01 02:08

Villighet och vilja

Villighet för mig innebär att jag faktiskt ber om hjälp. Däremot vilja är något helt annat det innebär oftast att jag är ensam i min egenvilja och då går det oftast åt skogen med det mesta.

Jag måste gå på villighet när jag gör det och tar hjälpen jag kan få så fungerar det också. Det har tagit lite tid för pengen att ramla ner här kan jag säga men nu har den gjort det och jag inser att jag faktiskt har villighet i många saker i mitt liv. Min vilja den ska jag nog inte bry mig om så mycket utan oftast agera tvärtom emot.

Hur ser Ni på skillnaden mellan villighet och vilja?

/Kram Kia

Annons:
kerstinjo
2010-10-01 13:13
#1

Villigheten att ta emot livet börjar med att du erkänner livet.

Erkänner att det faktiskt finns ett liv att leva. Ett annat liv än det liv du är van vid. Ett annat liv än det du är uppfostrad till. Ett annat liv än du föreställt dig.

En annan jord än du sett. Ett annat paradis än du drömt om. En annan människa än du lärt känna. En annan trygghet än den du är van vid. En annan tanke än den du brukar tänka. Ett annat ord än det du använder. Ett annat synsätt än du är van att se.

En omställning som helt vänder på allt du tidigare trott.

Det är att med villighet bejaka och ta emot livet!

.

 Kerstin 

 

Porklash
2010-10-01 17:44
#2

#1

Ja precis vad jag tänkte säga! eller vad jag hade menat men inte riktigt kommit fram till!

pEr

Kia
2010-10-02 01:18
#3

Åhhh tack precis så är det ju :))

Gronstedt
2010-10-04 14:42
#4

Problemet är ju att få viljan att vilja åt samma håll som villigheten. Inte förrän den där omkopplaren i skallen slår om går det att faktiskt göra allt det där som villigheten försöker få oss att fatta är en bra väg, en väg som vi VILL följa. Varför ska det vara så svårt?

kerstinjo
2010-10-04 17:55
#5

Mycket, mycket enkelt uttrykt.

Jag vill;

  • Ha högre lön.
  • Vara lite yngre.
  • Ha en sprillans ny bil.
  • Aldrig vara sjuk.
  • Vinna en miljon, eller två.

Jag är villig:

  • Att passa alla barnbarnen, fastän jag inte vill.
  • Att fortsätta med mitt jobb, fastän jag vill ha högre lön.
  • Jag är villig att ha en hund, fastän jag inte vill gå ut med honom kl. 06.00, när det spöregnar.
  • O.s.v.

Tänk efter och fyll på, för det här var bara lite vardagliga saker.

 Kerstin 

 

Gronstedt
2010-10-04 18:14
#6

#5: Det var inte den typen av villighet och vilja jag avsåg i #4.

Annons:
kerstinjo
2010-10-04 18:19
#7

#6

Inlägget var ju heller inte riktat till dig, jag spånade bara vidare på TS's tankar om vilja och villighet.

Ibland är det "svåra" otroligt enkelt om villigheten finns.Glad

 Kerstin 

 

Kia
2010-10-05 01:59
#8

Min vilja går oftast i en knepig riktning medan min villighet går åt rätt rikning så jag ser verkligen skillnaden på det idag. Fattade inte skillnaden innan men gör nu.

När jag vill ngt brukar jag få göra tvärtom för det är oftast d¨å jag går på villigheten har jag insett. När jag inte vill ngt gör jag det ändå för då går jag ofta emot ngn rädsla som jag har.

Det är ganska coolt att våga gå på villigheten och faktiskt bara släppa efter på min vilja. Det blir total sinnesro med villighet.

/Kia

[Beavis]
2010-10-05 02:11
#9

JAg har ofta viljan, men inte villigheten att ändra mig eller mitt liv för att genomdriva min vilja.

Kia
2010-10-05 02:14
#10

#9 Det är just därför du inte ska lyssna på viljan utan gå på villigheten och bara gör. Bara gör utan att tänka på så mycket. Som Kerstin skriver vi vill ha en högre lön men går och jobbar ändå. För det bara man gör för det är villigheten som styr. Hade min vilja fått styra hade jag legat hemma på soffan istället för att gå upp 0600 och åka buss en timme för att ta mig till jobb. (btw hatar vägarbete just nu)..

/Kia

[Beavis]
2010-10-05 02:18
#11

#10 Men då skulle jag ju bara fortsätta att göra ingenting? hellre lyssna på min vilja och genomdriva så villigheten kommer,… Motivation

Kia
2010-10-05 02:35
#12

Nja du gör ingenting för att du har ingen villighet i att bara göra…

Men vi är alla olika :)

/kram Kia

[Beavis]
2010-10-05 03:28
#13

var det inte det jag sa? eller blev det för skruvat nu?Obestämd

Annons:
Kia
2010-10-05 03:30
#14

Japp för sent att analysera ;)

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: