Annons:
Annons:
[Beavis]
10/10/10, 4:47 PM
#1

Intressanta aspekter, och det måste man ju beakta just det faktum att den "välordnade" beroende inbillar sig att de inte har något gemensamt med missbrukaren som inte kan ta hand om sig längre, och därför flyr den vanliga missbruksvården.

Porklash
10/10/10, 5:39 PM
#2

Ja jag har inte hunnit tänka klart på det där men varför inte både och? Om det nu är det som ska till att vi ska speciell behandling av dem som inte är "socialt utslagna" så okej då. Hjälper så är det ju bra oavsett. Vad jag inte gillar är att man kallar att vara socialt utslagen för att ha sociala problem alla som är beroende har och orsakar sociala problem enligt min åsikt. Sen så för mig så är missbruk och beroende inte samma sak men det är ju jag det.

För många av dem som inte är socialt utslagna så kan nog öppenvård vara alldeles utmärkt och det är dessutom relativt billigt. Med dem kan jag även tänka mig att behandlingsformer som t.ex. lösninginriktat, det kallas även lösningsfokus, och M.I.  kan funka.

Hoppas debatten tar sig och leder till fler behandlingsalternativ!

pEr

[Beavis]
10/10/10, 8:16 PM
#3

#2 Som gammal missbrukare så är du säkert medveten om att det inom beroende/missbrukarsvängen pågår klassificering precis som blan "vanliga" Människor och de som bor i de fina villorna och super ner sig på chardonay anser sig bättre än vanliga rödvinsalkisar som känner sig bättre än bänen alkisar. Det är sorgligt men sant men också en del i förnekandet.

Förnekandet går ju också till på det viset att när en beroende om du gillar det ordet bättre? Som kommer till ex ett AA-Möte eller Länkarna kanske? för att nämna en annan terapi ofta tycker "men jag är inte som de där alkisarna" eller jag vill inte sitta och prata om mina problem med de där gamla gubbarna osv osv

Dessa måste man nog vara bättre på att fånga upp  på något vis. De måste inse att " de där gubbarna var som mej en gång"……

Upp till toppen
Annons: