Beroende av mat!!
Ok jag har ett stort problem.
Jag är inte överviktig. Men det känns som att jag kommer bli det. förr var jag underviktig och har sedan dess gått upp 10 kg. Jag väger 67 kg och är 175 cm lång.
Sålänge jag är hemma så äter jag jämt mat. Det spelar ingen roll. Jag har alltid mat i handen. På en timme kan jag äta flera portioner mat, flera frukter, ett par mackor, massa glas vatten, juice och läsk (ja alla tre).
Ibland så äter jag tillomed nån frukt eller macka medans jag lagar mat.
Jag går alltid runt fullproppad och är alltid jättemätt men äter ändå.
Jag hart försökt med olika saker såsom borsta tänderna. Men då smakar maten bara värre men jag äter ändå. Har också prövat att ta en promenad men då äter jag när jag kommer hem.
Jag behöver verkligen hjälp. Det kan gå flera dagar utan att jag äter ett skit. Och sen proppar jag i mig.
Hur ska man göra för att bli av med ett beroende som detta?
Hej och välkommen,
Det låter för mig som att du mer har en ätstörning än ett beroende. Alla har vi ju behov av att äta mat varje dag och så även du. Jag kan förstå att du som gått ifrån underviktig till någorlunda normalviktig kanske tycker att du äter abnormt mycket, Men för mig låter det rätt normalt.
Du skall ju äta mellan tre till sex gånger om dagen för att må bra. Sen är det ju vad du äter och mängd som spelar in.
Välkommen säger jag också!
Just detta att du ibland hoppar över att äta på flera dagar och sedan äter hela tiden vissa dagar tycker jag låter som ett typiskt beroende, fast kanske inte ett renodlat matberoende. Det låter mer som en så kallad ätstörning, som Beavis också skriver. Ätstörningar brukar också handla om kontroll, precis som de flesta beroenden - man använder det man är beroende av för antingen hitta något man saknar eller stöta bort något man inte vill kännas vid - för att hitta en känsla av kontroll.
Du skriver att du är mätt men äter ändå, att det smakar illa men du äter ändå - det typiskt beroendebeteende. Sedan kan du skifta till att låta bli helt - det är också vanligt. Allt eller inget och ingen balans alls.
Vad är det du äter? Kan det ligga ett fysiskt kolhydratberoende i botten? I så fall kan det hjälpa att börja med att ta bort kolhydrater ur kosten. Då blir blodsockret jämnare och suget minskar, så att du kanske kan börja undvika den del som är fysiskt sug efter kolhydrater. Sedan är det lättare att börja förstå själva överätningen, som inte behöver handla om kolhydratsug utan om andra aspekter.

Min första tanke var att du tröstäter innan jag läste det sista att det kan gå dagar utan att du äter. Det jag undrar är om du låter bli att äta med flit eftersom du proppat i dig så mycket innan eller har du ingen lust och det bara inte blir så?
Gör du det med flit så böjar nog en ätstörning arta upp sig och sök i så fall hjälp och få hjälp att räta upp dina matvanor innan det blir värre. Är det tröstätning eller uteblivien matlust kan det ju ligga andra faktorer bakom som att du mår dåligt? Då kanske en dietist och en kurator inte vore en helt fel kombination?
Anledningen i så fall att du frossar sedan oavsett om du låtit bli med flit eller inte är ju att kroppen svälter ju och kräver näring, man kan många ggr inte göra så mycket för att stå emot då.
Jag skulle vara rädd att hamna i bulimiträsket ifall stora mängderna mat framkallar ångest. Jag tycker det är super att du tog upp det här, det är ett första steg.
Lycka till!
Som #3 säger. om du har svultit dig i flera dagar är det ju inte konstigt att du frossar när du väl får näring. det är kroppens normala reaktion och drabbar även mig om jag gått hungrig länge. Man kastar i sig maten tills kroppen återhämtat sig.