Annons:
Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 3881 ggr
Busangardens
2010-12-05 21:25

Godis beroendet är min död.

Godis är väll ett vanligt beroende men på mig har det gått så pass långt att mitt hjärta strejkar, min kropp börjar lägga av och min grav är nära.

Jag är inte tjock men har drygt 15 kilos övervikt det är snarare min hälsa som tar stryk vilket mycket väl kan bero på de 15kg jag ökat.

Jag lyckades sluta med godis 2 år sedan och gick då ner 36kg med träning men så hände något som bröt ner mig för 1 år sedan och gjorde att jag släppte allt och jag tror nog det hänger kvar än idag.

Mitt förhållande till godis är att jag äter det varje gång jag ska se en film, varje gång på bio, varje gång jag är deprimerad varje gång jag inte har något att göra. Godis är min frukost, middag och lunch, mitt liv men också min död.

Jag har försökt trappa ner men lyckades inte. Jag har försökt sluta tvärt men lyckades inte.

Ovanpå detta måste jag komma igång att träna igen men pga min narkolepsi är det väldigt tungt, så just nu är mitt främsta steg och fokus att sluta äta godis men jag vet inte hur.

Mitt beroende är lika svårt att bryta som en rökare har svårt att sluta röka.

Hjälp mig. Vill inte ligga i graven riktigt än.

Annons:
trasan84
2010-12-06 12:20
#1

Har du ringt till hälsocentralen och bett om hjälp?

Att ha sockerberoende är JätteJobbigt, jag vet de av egen erfarenhet. det är viktigt att man söker stöd och hjälp för att bearbeta den jobbiga händelsen. Allt hänger nämligen ihop. Matberoende och psykisk ohälsa. Vissa slutar äta å andra äter desto mer.

Om man vill försöka sluta kan man börja äta riktig lagad mat regelbundet… då minskar de där suget i grunden… sen att det är en ren vana också att få stoppa i sig någon sött, det är en psykisk grej… så att söka hjälp är mitt råd. Det är skitjobbigt men man måste verkligen bestämma sig och satsa till 100% för att de ska fungera.

Sen kan jag rekomendera självhjälpsmetoder för hetsätning/beroenden. Finns lite böcker på biblioteket man kan låna. Även där lär man verkligen vijla sluta för att orka gå igenom alla stegen som man jobbar sig igenom. Jag har nu inte bokens namn i huvet, men de finns en bra bok som har ett självhjälpsprogram i sig som jag kan rekomendera. Jag ska leta reda på de, så kan jag posta det här inne.

Har du tillgång till bibliotek??

MVH Therese

trasan84
2010-12-06 12:25
#2

Fairburn, Christopher - Att övervinna hetsätning. <--Läs denn boken

trasan84
2010-12-06 12:26
#3

Jonsson, Bitten - sockerbomben <-- läs den med:)

Gronstedt
2010-12-06 12:40
#4

Busangarden, har du kollat om du har candidaöverväxt? Det är inte ovanligt att man har det om man missbrukar socker och det kan ge många svåra symptom som påminner starkt och fibromyalgi, med smärtor, synrubbningar, mental obalans, takykardi/bradykardi med mera. Jag säger inte att det är det du lider av, men OM det är det så är vägen därifrån granska kort med fruktansvärt jobbig: Lägg av med alla kolhydrater.

Jag vet att det är tufft att göra, men det går. För min egen del var det bara totalt tvärstopp som fungerade, jag klarar inte nedtrappning. Det tog lång tid och många återfall, men det gick ganska bra till sist.

Busangardens
2010-12-06 16:01
#5

Läkare har bara sagt till mig att jag måste sluta tvärt och har gett mig rådet att ta frukt när jag får sötsug eller göra något annat men hur lätt är det på en skala. Mer hjälp än så får jag inte.

Gronstedt
2010-12-06 16:11
#6

SkrikandesIdioter!Skrikandes

Det där är så dumt så änglarna gråter! Det är som att säga åt en alkoholist att ta en starköl i stället för en sup när suget sätter åt. Frukt är lika mycket socker som godis och hjälper inte ett dugg när man försöker sluta.

Lätt? Nej, det är inte lätt. Speciellt inte med sådana idiotråd. Det enda som fungerar är att sluta med kolhydrater - alltså sluta med godis. frukt, bröd, pasta, potatis, läsk … Abstinensen är grym men den går faktiskt över. Det viktiga är att man verkligen hela vägen in i märgen VILL sluta. Någonstans måste man hitta den där beslutsamheten, det är alltid första steget. Sedan kan man nog räkna med att man kommer att ta sig ett antal återfall, men huvudsaken är att man har huvudriktningen klar för sig. Även om vägen inte blir så rak.

Ta en dag i taget, eller en timme i taget eller bara en minut i taget. Kom ihåg att en enda minuts avhållsamhet är en seger, även om man inte segrar i alla minuter.

Annons:
Busangardens
2010-12-06 16:20
#7

#6 Jag kan inte sluta med kolhydrater eftersom min kropp behöver dem pga min narkolepsi just för att orka.

Gronstedt
2010-12-06 16:35
#8

#7: Nja, människokroppen är inte gjord för att drivas av kolhydrater i större mängd, kolhydraterna ska lagras som kroppsfett som man sedan har i reserv i magrare tider. Kost med lite kolhydrater och tillräckligt mycket fett och protein ger jämnt blodsocker utan överslängar vare sig uppåt eller nedåt. Märkligt att dina läkare säger att du ska sluta med socker och i stället vräka i dig socker - för det är ingen signifikant skillnad i insulinpåslag mellan godis och frukt.

Jag förstår att narkolepsin gör att du har en speciell situation, som inte är riktigt densamma som för "vanliga" sockerknarkare. Om jag har förstått saken rätt så anses det att narkolepsi hänger samman med vissa proteiner i hjärnan, vilka också har med aptiten att göra - stämmer det? Vet du om det har koppling till metabolt syndrom och insulin?

Busangardens
2010-12-06 16:41
#9

#8 Det vet jag inget om. Vet bara att narkolepsin är en sömnsjuka som gör att man hamnar i REM sömn på obestämd tid samt är trött 24tim om dygnet. Till narkolepsin hör också kataplexi som gör att man vid olika känslor tappar muskeltonus och faller ihop som ett korthus. Men vad de sagt till mig på neurocentrum så kräver kroppen mer mat pga det för att få i sig energi till att orka. Det behovet kommer minska så fort jag får Ritalin (medicin) men det dröjer ett tag till jag får det.

Honestyisdead
2010-12-12 16:06
#10

#9 Men mat är inte samma som kolhydrater.

[Beavis]
2010-12-12 18:38
#11

Narkolepsi info

Det bästa sättet att minska sötsug är att minska intaget av detsamma och i de fall man måste äta kolhydrater använda sig av långsamma kolhydrater. undvik rafinerat socker ljusa bröd osv. testa det ettslag så ska du se att suget minskar

Busangardens
2010-12-12 18:41
#12

#11 Den sidan har jag redan läst.

[Beavis]
2010-12-12 19:26
#13

Ja det har du säkert. Men jag la även in länken för att de som eventuellt inte är så hemma på Narkolepsi ska kunna få lite hum om vad vi pratar om.

Annons:
Busangardens
2010-12-12 19:29
#14

#13 det är en bra tanke. Ibland glömmer man lätt att inte alla vet vad det rör sig om.Tungan ute

[Beavis]
2010-12-12 21:36
#15

Jag hade själv ingen bra koll så jag sökte lite på egen vinning också :-)

Upp till toppen
Annons: