Lätt att sluta med Subutex??
Ber om ursäkt på förhand för den något provocerande rubriken. Har själv aldrig provat Subutex. Har däremot en fd pojkvän som fortfarande trycker i sig detta då och då - för att (enligt honom) ta sig till jobbet…
Vad jag vet har han i olika utsträckning under några år tagit Subutex, LSD, Hasch, Benzo, Stilnoct, Tramadol (har blivit dömd för tramadolinnehav), amfetamin, ngt galet syntetiskt amfetamin varpå han blev rädd och jag tvingade in honom på beroende, har testat heroin (en gång enligt honom), vad med? Extacy… Lyrica… JA, ni fattar… Han har, i nuläget, "läget under kontroll" enligt egen utsago… Som jag förstått det är hans favoritsubstanser Amfetamin, Hasch och Subutex.. (Vad vet jag?)
Hans sätt att prata om sitt missbruk pendlar oerhört vilket är rätt provocerande som anhörig… Senast hävdade han att han inte vat varför han inte bara lägger av med Sub… När jag beskrev hur det kändes för mig att sluta snusa sa han at det var typ så… att han lika gärna skulle kunna skita i det och inte fattade varför han inte bara slutade… I fredags dök han upp med sluddrande, hångelsugen och med minipupiller… Sa att han hade tagit lite för att fixa att jobba (det var kväll då han kom)… Är det möjligt att vara så påverkad om man tagit en liten mängd på morgonen?
Oj, vad jag skriver… Är nog lite lätt uppdämd och blev även väldigt till mig över det här forumet… När jag sökt info om droger innan har jag antingen hamnat bland yberliberala flashbackidioter eller på superstrikta anti-sidor vilket ej kännts särskilt intessant… Här verkar ni dock rätt med =)
Jo, vad jag vill fråga är nog följande:
1. Han vill sluta på egen hand. Har gjort vad jag kunnat för att få in honom på någon slags behandling vilket ej kommer att ske… Fick något halvlöfte då han ville ha mig tillbaka med sen när han fick det så rann det lliksom ut i sanden eftersom "det inte alls är på den nivå jag tror"
2. Hur mkt kan ett missbruk förändra själva grundpersonligheten?? Problemet (förutom det uppenbara med missbruket) är att jag i princip aldrig känner mig sedd när jag är med honom… Tycker inte att han hänger med, att han frågar om grejer, säger att man är fin, skrattar åt saker… Det blir liksom inget flow i umgänget och man blir rätt och slätt både uttråkad, ledsen och förnärmad… Det enda som alltid har fungerat, och där han ALLTID är närvarande och förnämlig är ja… sexlivet. Förutom då han tagit exempelvis benzo… Kan droger orsaka att en människa blir fullständigt tråkig?? Vet inte hur jag ska förklara honom… Loj. Kan tjata om att få en tillbaka (och ja, uppenbarligen är jag svag för honom) och då kan uttrycka sig men sen när det blir aktuellt och man börjar träffas så är han liksom bara helt loj. Halvtyst och skum i telefon som om han inte har något alls att säga… Tycker att det är vansinnigt irriterande. Fattar ingenting… Sitter man och ser en serie så skrattar han däremot åt vad som sker, och då hänger han med, läser signaler etc… men man sitter där bredvid honom och känner sig totalt ohörd…
3. Om en person röker hasch allt som oftast, tar subutex ibland etc, så borde han/hon väl lika gärna kunna snöra i sig amfetamin när det är fest utan att säga något.. Tycker att det är omöjligt att veta vilket skick han är i. Ibland när han är fräsch så är det ju just för att han har tagit ngt.
4. Kan man bli förvånandsvärt ensidig, insnöad på sig själv, oempatisk och omogen av substanserna ovan?
Ja, jag får väl posta det här snart…
Vill bara poängtera att jag inte är fullständigt naiv och att jag förstår att mina frågor är omöjliga att svara på och att de dessutom är extremt banala … Skulle ändå vara intressant att höra hur ni tänker.
Mvh Surikaten

Oj vad många och rätt svårbesvarade frågor. Jag får återkomma när jag har mer tid? Hoppas någon av de andra är mer på ikväll…
Men generellt så säger alla jag träffat med erfarenhet är avtändning på Subutex värre än den man får av heroin. Låter inte så enkelt alltså.
pEr
Halloj Porklash!
Tack för att du svarade på mitt något kaotiska och svårbemästrade inlägg! Inte lätt att strukturera alla tankar som snurrar i huvudet när de är så vansinnigt många.
Ditt svar pekar i alla fall på att det är föga troligt att han har "läget under kontroll"… Du vet, ibland känns det ganska bra att få sina aningar bekräfade. Han tycker ju vanligen att jag inte förstår eftersom jag inte har varit där, som om det automatiskt gör en fullständigt blåst…
Må väl Porklash!! /SurrandeKatten
Hej och välkommen
Som jag tror mej utläsa av ditt inlägg så har du egentligen svaret inom dig. Det är svårt när det är en person man tycker väldigt mycket om som i ditt fall.
För att försöka besvara dina frågor med den kunskap och erfarenhet jag har så kan jag försöka så här
1) Det är väldigt svårt att som missbrukare sluta på egen hand. Och du har ju läst en del här på sajten så du vet ju av egen erfarenhet också att missbrukare ljuger för att få vad de vill ha. Om allt, Till alla. Och om att säga "jag vill sluta" är vad som krävs för att du ska stanna så säger han det.
Väldigt få narkomaner har lyckats sluta droga på egen hand.
2) En missbrukare/beroende blir personlighetsförändrad av sitt missbruk och av ruset. Och em Beroende är extremt egocentrisk först kommer drigen sen dem sen pengarna till nästa rus oc någonstans efter det kommer sällskapet mellan abstinensen. Din kille verkar mest gå på neråt tjack och smärtstillande som väll också räknas som neråt tjack utom amfetaminet som ju är uppåttjack. De flesta blandar dessa för att balansera sig. som jag förstått det. När de är höga på det är de så inne i sig själva att de inte är så spännande att umgås med.
3) Din kille är blandmissbrukare allla missbrukare har ju sina favoritdroger men i brist på dem tar de i regel vad som helst. finns inte hasch finns kanske Benzo, ropar eller annat? Det är oftast så det går åt helvete. Subutex är ju en syntetisk drog designad för att ersätta heroin och/eller amfetamin. Men har kommit ut i missbrukarleden. Förvänta dig inte att som utomstående få veta när han byter droger eller vad han tagit alla gånger.
4) Min personliga erfarenhet av missbrukare är att de stannar i sin personliga utveckling i den ålder de fastnade i missbruket så en 35åring kan bete sig som en sextonåring osv… Dessutom blir de ofta extermt egocentriska och oempatiska. Ensidig javisst för hela deras värld roterar ju runt drogen och vi andra blir en hobby när de har tid över.
Jag förstår att du har kärat ner dig i honom. Men din situation kommer nog att bli ohållbar om han inte vill sluta själv och på allvar söka hjälp. För att sluta med Subutex och heroin mm på egen hand är mycket svårt och ni kan behöva hjälp av missbruksvården. Vore det så att han bara rökte hasch ibland… så hade situationen varit annan.
Han vet inte varför han inte bara slutar med Sub???
- Klart han gör. För han kan inte. han är beroende och som Porklash skriver det är väldigt svårt att sluta med Subutex.
Nu blev jag långrandig och känner att jag börjar bluddra. Hoppas att jag hjälpt lite iaf.
Tveka inte att fråga mer