Annons:
Etikettnarkotikaberoende
Läst 10029 ggr
mimmie77
3/27/10, 4:48 AM

tända av från subutex, hjälp hur gör jag?

Hej, hoppas på råd och tips för jag har väldig ångest över vad som komma skall..     Har nu i 4 år gått på subutex legalt och det har hjälpt mej oerhört mycket att ta mej framåt i livet, nu känner jag dock att jag har det så stabilt runtomkring mej i mitt liv och vill alltså lägga ner subben nu i sommar.Kan trappa ner mej själv till låg dos men sedan är frågan: finns det någon klinik eller liknande som kan erbjuda en lite mer hjälpsam avtändning med tillfällig lindring för att få bort den allra värsta udden av det vidriga måendet och att få hjälp med sömnen under den allra värsta tiden, eller är det en egen planering och självhjälp utan att blanda in andra instanser som är det mest smärtfria sättet..tacksam för alla tips råd och erfarenheter mvh från livrädda tjejen..

Annons:
mayolica
4/19/10, 3:30 PM
#1

Vet inte vad du menar med "hjälpsam avtändning" Du borde kunna få hjälp av dom som skriver ut medicinen,en sak som är problem för många är att det offta går lite väl snabbt och att dom bryter på ganska hög dos.

Men det går att få hjälp med långsam nedtrappning i öppenvården,ibland gör dom så att dom höjer lite först och sen trappar ner långsamt till låg dos. Efter fyra år är det ju inte bara att bryta av.

Du får gärna skicka pm till mej om det här problemet.

~ mayolica ~

kerstinjo
4/21/10, 8:55 PM
#2

Vad du än gör så trappa inte ner Subutexen på eget bevåg! När jag skriver att det är livsfarligt, så menar jag det. Livsfarligt med den meningen att risken för att du inte klarar av det är stor.

Det tog tid att skapa ett beroende, så låt det ta tid att bli av med det också.

Så vad du än gör så ge dig inte in på en nertrappning själv.

Får du Subutex lagligt utskrivet, så kontakta din läkare och be honom hjälpa dig med en nertrappning.

Laborera absolut inte med det själv! Det gäller att skynda långsamt för att det ska fungera. Det finns andra läkemedel (ej beroendeframkallande) när det blir för "jäkligt". Inte alls samma effekt, men de kan ändå vara guld värda när abstinensen sätter in.

Det är tufft! Men jag är ett levande bevis på att det fungerar.

 Kerstin 

 

e24918
12/27/10, 12:41 AM
#3

Tja jag är kille på 23 år, tog 30mg subutex dagligen i strax över 7år dagligen, senaste 2 åren injecerat subutex och 40mg xanor sista året per dag.

så som jag förstår är du fast ii träsket "kan hända alla" , men om du frågar mig tycker jag att du ska göra som jag, lägg in dig på ett behandlingshem och kör utan subnedtrappning "cold turkey", det är 3 veckors rent helvete och om du har otur ,drogutlöst psykos som jag fick, men dag för dag blir man bättre och tillslut hitta alternativ till droger som att gymma/cross/simma/allt vad du tycker om, men var beredd på att gå ner ca 9kg under avtänningen.

behandlingsem är att rekomendera då du ej kommer att kunna stå på benen vecka 2 och 3 och heller knappt dricka eller äta, dom kollar till att du lever och ger dig vätska och blodtrycksmedsin om så behövs, 

svårare avgiftning än heroin……..

har nu vart ren 6 månader och är fri från psykos och tvång att få i sig massa gift utan få tung abstinens, nu i dagsläget 6månader senare "frisläppt" "brukar " jag subutex men dock väldigt små mängder 1 gång i veckan handlar om dos på 2mg injection som kompliment till alkohol och tränar strikt mån-fre gym+taekwondo.

vägde efter avtändning 60kg, nu 75kg, innan avtänning 69,3.

så välja bort det helt och hållet behövs ej, men att ta det varje dag och klättra på väggar om man inte får i sig är skadligt och får dig på fall förr eller senare.

" FÖR ATT GÅ IN I LJUSET MÅSTE MAN HA STÅTT I MÖRKRET "

[Beavis]
12/27/10, 12:55 AM
#4

Vad jag förstått så är det avtända/avsluta/nedtrappa under uppsikt som gäller. Både Heroin och Subutexen är svåra att sluta med på egen hand om inte omöjliga så sök vård för det.

Sedan hoppas jag att du inte börjar använda igen rekreativt.

Lycka till

Upp till toppen
Annons: