Annons:
Etikettnarkotikaberoende
Läst 5189 ggr
[Beavis]
2010-09-07 19:25

Vattenpipa någon?

Visst låter det mysigt? I nya mångkulturella Sverige dyker det upp nya intressanta saker hela tiden och en av myterna säger att Vattenpipa är gott mysigt och inte alls farligt som vanliga cigaretter. En annan bra väg in i tobaksberoende och död är vad det är bara. Och enligt studier som kommenteras i denna artikel i aftonblaskan Säger forskarna att  det t o m är farligare i många fall.

Jag kan tänka mig att det börjar där men sen att man som tonåring kanske tycker att det är ballare att röka lite "Ganja" i pipan istället….  så rullar det på.

man kan nog hita ursprungsartiklen också igfalla man söker lite? ska kolla

Hittade en PDF fil ifrån Länstyrelsen med info som jag tror AB grundar hela sin artikel på: V-pipa affisch .pdf

Annons:
[Beavis]
2010-09-09 00:07
#1

Ingen som kände sig sugen att kommentera? Jag får anta att alla höll med mig och länstyrelsen då?

Gronstedt
2010-09-09 00:12
#2

Jag hörde om det på radio och blev lite konfys. Det var någon söt liten varelse som berättade att favoriten var vattenmelon. Äääg? Kan man röka vattenmelon? Men så fattade jag (tror jag) att man "parfymerar" tobaken med olika smaker. Inte konstigt att det inte känns som att röka "på riktigt" …

Alkoläsk blev ju fördömt för att det förledde ungdomen genom att inte smakade som riktig sprit - vad ska man då säga om sådant här godisröka?

[Beavis]
2010-09-09 00:20
#3

Ja det är precis som du säger, De gömmer tobaken i en massa godissmaker och sitter och myser i ring runt pipan. Det är sånt som socialstyrelsen i vanliga fall brukar vilja förbjuda.

Det går nog inte längre med EU som bestämmer allt numera?  Men också just det att du kan röka vad som helst i dessa pipor ( ja jag vet) Gör dem ju till perfekta ingångsporten till ganja Jag har haft bekanta som på den tiden tyckte det var ashäftigt att röka på med dessa.

Honestyisdead
2010-09-15 23:03
#4

Att röka vattenpipa skulle få folk att röka ganja e verkligen långsökt enligt mig.

Vattenpipa är inget nytt, och jag har inte träffat någon som tror att det inte finns nikotin i det man röker.

Gronstedt
2010-09-16 08:26
#5

Det verkar i alla fall inte vara ovanligt att de som röker vattenpipa ser det som en kul grej med kompisarna snarare än som exakt samma sak cigarettrökarna gör. Hur fungerar det förresten att gå på lokal och köpa vattenpiprökning - jag trodde inte man fick röka inomhus på utskänkningsställen alls numera? Eller får man det om det finns ett avskilt, instängt rum? Jag går sällan på lokal och slutade röka för länge sedan, så jag har inte koll.

Jag tror också att alla godissmaker får unga att se på vattenpipa på ett helt annat sätt än på cigarrer och cigaretter.

Det är inte heller så länge sedan vattenpipa i alla fall i väst var starkt associerat med opium, så tanken på att röka andra saker finns levande i samhället.

Honestyisdead
2010-09-16 14:00
#6

#5 På lokal?

Annons:
[Beavis]
2010-09-16 23:52
#7

#6 Det är vad vi gamla människor kallar pubar o diskon. Kommer ifrån ordet Danslokal.

Jag tror ju att dessa vattenpipor med olika smaker på tobaken är en inkörsport. det är lite häftigt och exotikst och det smakar inte som cigaretter. Dessutom så tror jag att man gärna i kompisgäng snart kan byta ut tobaken mot "funny tobacco" istället. Men precis som med vanlig tobak är et ju inte alla som gör så…

Honestyisdead
2010-09-17 00:03
#8

Vill man röka "roliga saker" gör man det varesig man har en vattenpipa eller inte. Så jag tror fortfarande inte att det är en inkörningsport.

#5 Och på uteställen, här i denna staden i alla fall, så brukar folk inte ta med sig en vattenpipa ;) Lite otympligt. Och det finns inte på uteställen heller.

Rökning är förbjuden, men vissa ställen har rökrum.

[Beavis]
2010-09-17 00:08
#9

Nä jag tror nog inte ens mellanöstern och asiatiska restauranger  tillhandahåller vattenpipor. Dessa köper man själva i butik eller postorder.

Honestyisdead
2010-09-17 00:12
#10

I tex turkiet kan du röka vattenpipa på cafe

[Beavis]
2010-09-17 00:18
#11

Jag räknar Turkiet till mellanöstern då bara ca 4% av dess yta ligger i europa. Självklart röks det mest Tobak där (som också är den drog) Men om du kollar lite bakom fasaden är det nog inte bara vi västerlänningar som gillar att inta starkare droger på detta vis. Opium tex röktes ursprungligen i dessa.

Honestyisdead
2010-09-17 00:28
#12

"Nä jag tror nog inte ens mellanöstern och asiatiska restauranger  tillhandahåller vattenpipor"

Det var mitt svar på det. De tillhandahåller vattenpipor.

Vi västerlänningar gillar att inta droger på alla möjliga vis. Man börjar inte ta droger pga vattenpipa, inte för att man röker cigaretter heller.

Jag tror att det handlar om alkohol. Känner ingen som tar droger som inte dricker eller har druckit före droganvändandet.

Skulle man förbjuda vattenpipa för att det enligt vissa är en inkörsport?

Då borde nattklubbarna stänga, för dom är inkörningsporter så det stänker om det.

[Beavis]
2010-09-17 00:32
#13

hehe jag menade förståss "mellanöstern restauranger" typ libanesiska.

Annons:
Honestyisdead
2010-09-17 00:42
#14

Aha då förstår jag ;) Är trött nu, så jag får tacka för ikvll :)

Gonatt

Gronstedt
2010-09-17 08:08
#15

Tack för upplysningar! Jag hörde ett radioreportage för ett tag sedan, reportern pratade om ett café eller liknande där man kunde köpa (eller hyra, snarare) en vattenpipa att dela på.

Honestyisdead
2010-09-17 13:08
#16

Okey. Men som sagt har jag aldrig stött på det.

Maria
2010-09-29 23:56
#17

Kul tråd det härGlad

Vi köpte en vattenpipa med oss från Egypten för ca. 10 år sedan. Köpte med en massa god tobak i alla de smaker.

Pipan användes flitigt ett tag hemma och sonens kompisar tyckte det var kul men som med allt annat så blev den ståendes i ett hörn. Numera förpassad till ett soprum.

Vattenpipa är kul, smakar gott men är otymplig så jag har väldigt svårt att tro att det är något som skapar ett beroende eller är en inkörsport till tyngre "grejor" än tobak.

Det finns enklare sätt att röka på än att använda en vattenpipa.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Beavis]
2010-09-30 00:07
#18

Jag tänker det som ett roligare sätt att bli beroende av tobak så väl som hasch och marijuana då man ju kan byta ut tobaken emot det. men okej, det är ingen annan som gjort det här tydligen??

Porklash
2010-09-30 00:46
#19

När jag var..öh ung så betydde vattenpipa lika med att man rökte hasch.

Men inte numera och en kompis till mig som skaffade en har den mest stående som prydnad. Det är för jobbigt att joxa med den antar jag…

pEr

Honestyisdead
2010-09-30 18:15
#20

Vi har också en som prydnad. Köpte smaksatt tobak, men den har inte använts än :)

Annons:
[Beavis]
2010-09-30 20:45
#21

#20 Man är väll lite nyfiknare som tonåring? När jag var det så pratedes det liteom hur de testade det och det var häftigt och så vidare. Senare var det de som kommit på att man kunde byta ut tobaken, samma system men funny tobacco. Ingen aning om det var smaksatt för jag har i princip alltid undvikit den typen av droger.

kerstinjo
2010-10-04 18:17
#22

Utan att ha läst igenom hela tråden så tänker jag enbart på hasch när jag hör ordet vattenpipa. Det var så jag använde vattenpipa.

Men en jobbarkompis (ickerökare) var i Egypten och blev helt såld på vattenpipa. Så nu sitter hon på sin altan och röker torkade äpplen och andra torkade saker.

Hon prövar sig fram med olika torkade saker (ej tobak) och tycker att det är jättemysigt.

 Kerstin 

 

Honestyisdead
2010-10-04 18:19
#23

#22 När jag ser hemmarullade cigg tänker jag på hasch.

kerstinjo
2010-10-04 18:23
#24

#23

Det är skoj egentligen hur olika vi ser på saker. Har man rökt hasch eller marijuana så kopplar man det automatiskt till vattenpipor eller rullade cigaretter.

Men min jobbarkompis tänkte på torkade äpplen!

Kram o ha det gott Hera!

 Kerstin 

 

Honestyisdead
2010-10-04 18:51
#25

#24 Precis :) Jag har det gott, fyller år idag ;)
Kram och det samma :)

kerstinjo
2010-10-04 19:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

GRATTIS!!!

 Kerstin 

 

Honestyisdead
2010-10-04 19:48
#27

TAck Kerstin :)

Annons:
kerstinjo
2010-10-04 20:02
#28

#27

Får man fråga hur många år? Du har säkert sagt det någon gång, men du vet hur det är med senila gamla tanter!Tungan ute

 Kerstin 

 

Honestyisdead
2010-10-04 23:52
#29

26 :)

Honestyisdead
2010-10-04 23:52
#30

26 :)

kerstinjo
2010-10-05 00:01
#31

Två år äldre än min lilltös. Attans vad gammal jag är!

Kram och ha en riktigt fin dag!

 Kerstin 

 

[Beavis]
2010-10-05 00:35
#32

Grattis får jag väll säga jag med. ja det var ju åt det hållet jag syftade att man antingen röker hasch och marijuana med vattenpipor eller så röker man äppelsmakande tobak. en lysande inkörsport för att bli nikotinist  mm.

Honestyisdead
2010-10-05 01:16
#33

Kram Kerstin :)

Och tack Beavis :)

Kia
2010-10-05 02:11
#34

Grattis Hera :)))

Torkade äpplen Fnissar för mig själv här på kvällskvisten ;)

Annons:
kerstinjo
2010-10-05 11:46
#35

#34 Glad Ja, hon sitter på sin inglasade veranda och röker sina torkade äpplen. Undrar vad grannarna tror?

 Kerstin 

 

[Beavis]
2010-10-05 12:28
#36

#35 Det beror på vart hon bor? narkotikaroteln kanske redan kryper i buskarna?

kerstinjo
2010-10-05 14:11
#37

#35 *fniss* då skulle jag skratta ihjäl mig.

Det är min bästa kompis på jobbet och hon är en otroligt försiktig och ansvarsfull tjej, så tänk om narkotikaroteln knackade på dörren en dag.

Undrar vad hon skulle säga då? Jag får nog fråga henne i morgon.

 Kerstin 

 

Honestyisdead
2010-10-05 14:58
#38

TAck Kia :)

JossanH
2010-11-18 00:16
#39

Den här tråden var spännande :)

Jag tror att vattenpipa är lika mycket inkörsport till tyngre droger som cider eller alkoläsk är till att bli alkoholist.. Eller cigaretter till hasch.
Det finns vissa människor som kommer bli alkoholister vad dom än dricker (tyvärr ligger detta närmre för vissa än för andra) och det kommer finnas dom som blir beroende av droger vad dom än börjar röka för något. Och det finns dom som aldrig skulle bli beroende av något eller ens testa olagliga saker trots rökning av både cigaretter och vattenpipa tillsammans med alkohol.

Jag tror att användandet av vattenpipa är lika kul första gångerna som det är att röka eller dricka. Sen är det ju ganska mycket pyssel för att få till vattenpipan så jag tror nog många tröttnar fort på det. Jag vet iaf att jag inte orkar pyssla till det ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[jakke94]
2011-01-01 16:30
#40

jag början fundera, det kanske är så att det kan vara en inkörtsportel, jag kan ta mitt umgänge som exempel, vi är väl ca 25 pers i mitt umgänge, 16-17 år, exakt alla av dem röker vattenpipa, och det är endast 3 st som inte röker hasch eller marijuana… så man börjar fundera lite…

[Beavis]
2011-01-01 18:38
#41

Min tankegång var ju något i stil med att man är ung och nyfiken. Det är lite häftigt att röka och vattenpipa e lite ballt för att man kan dela på ett helt annat sätt än med cigg. Dessutom med alla olika smaker så behöver inte tobaken smaka vedervärdigt.

Jag vet själv när jag var tonåring, då testade man ju att röka det mesta som polarna sa gav ett rus. Och sitter man där och röker med polarna suger i sig mint och hallonsmakande tobak, visst gott o spännande ett slag men sen vill man ofta ha lite spännande grejer och någon har tagit med sig hasch eller marijuana och laddar pipan med det. och "utmanar" de andra att smaka. man kan säkert smaksätta även det. Jag tror att väldigt få i det läget vågar eller vill säga "Nej tack"? och en gång blir ju snabbt fler gånger som ni alla vet.

Sen har jag för mig jag sett hur många tonårsfilmer och annat där ungdomar gör just detta.

Annons:
[jakke94]
2011-01-01 18:46
#42

#41 jo, fast i vårat umgänge är det, som tur är, inte så. Där existerar knappt grupptryck, folk försöker inte få andra att puffa tex. jag har tex aldrig blivit erbjuden hasch eller marijuana för dem vet om att jag inte puffar. 

När vi röker vattenpipa, och är hela gänget, eller större delen av gänget, då har vi 3-4 vattenpipor, varav en har hash eller marijuana i sig. 
så då får man helt enkelt välja, och ingen dömmer någon för dem gör det ena eller det andra.

[Beavis]
2011-01-01 19:06
#43

Det är ju bra att ni har det så men risken är ju ändå att man kanske tar fel eller någon dag känner sig någon som inte brukar lite modig eller nyfiken..? det behövs ju inte mer. jag personligen tycker ju att marijuana smakar bättre än tobak, men undviker det ändå.

Upp till toppen
Annons: