Annons:
Etikettberoende
Läst 7417 ggr
Lavendla
2010-12-29 20:11

Beroende av Imovane

Hjälp vad skall jag göra. Har tagit Imovane på dagarna också för att få sova. Har nu blivit beroende av dem på dagarna också. Mår så dåligt av abstinensen när jag försöker tvinga mig att ta dem bara på kvällen. Är det någon av er som varit med om det här?

Annons:
[Fialicious]
2010-12-30 02:18
#1

Jag har ätit Imovane/Zopikhlon i flera år men lyckligtvis inte känt att jag blivit beroende. Däremot så har tabletterna ingen effekt på mig längre trots att jag, när jag tar dom, äter 2 x 7,5 mg.

Finns det någon du kan vända dig till på en beroendemottagning där du bor för att få hjälp med en uttrappning och ett avslut på beroendet?

kerstinjo
2011-01-03 19:05
#2

Jag blir så trött när jag läser ett sådant här inlägg. Nej, inte trött på dig utan på läkarna, som inte vill inse hur beroendeframkallande Imovane/Zopikhlon kan vara.

Vissa människor klarar av att hålla sig till sin dosering , men en del av oss fastnar i ett beroende.

Jag håller med #1, kontakta beroendeenheten för att få hjälp!

 Kerstin 

 

candycandye
2011-01-04 17:42
#3

Haft exakt samma problem, min kropp älskar imovane jag längtar efter det jämt MEN jag ska inte ta det mer.

Tog lång tid att sluta önskar jag hade sökt hjälp med en gång men det gick. Visst jag tänker fort efter imovne jämt. Men jag tar det inte.

Det bästa är att du kan få hjälp att trappa ner dosen om du blivigt helt beroende. Vänd dig till en läkare/vårdcentral de hjälper dig. Det måste dom och ingår i deras jobb även om det är "deras fel":)

kerstinjo
2011-01-04 19:56
#4

För din egen skull, be om hjälp FORT, för uttrappning (som det egentligen heter) är ett helvete!

Var samtidigt väldigt noga med att ta uttrappningen i sakta takt och var helt ärlig mot din läkare hur/när och hur mycket du äter.

Tar det ett ½ år eller ett år, så låt det göra det. Men ta det lugnt!

 Kerstin 

 

Upp till toppen
Annons: