Annons:
Etikettberoende
Läst 7101 ggr
Michaela-N
1/5/11, 11:24 AM

Saltberoende

Hej

Har aldrig någonsin visat mig här förr, men det får vara starten, om jag får svar på mitt inlägg.

Har alltid älskat salt, och enligt min familj häller jag över kopiösa mängder salt på min mat.

Min fråga är då - kan man vara saltberoende? Salt är ju inte bra för kroppen, men jag kan inte äta mat utan salt för då smakar det inget. Peppar gillar jag inte.

Annons:
kerstinjo
1/5/11, 7:54 PM
#1

Salt får njurar och lever att jobba för mycket, så salt i stora mängder är inte bra för kroppen.

Men är du helt frisk för övrigt, så finns det inget som säger att det ska skada dina organ.

 Kerstin 

 

Mirjami-78
1/6/11, 3:41 PM
#2

Jag tillhör den med som gärna använder salt…För mycket oftast men jag gillar det. Jag vet inte om man kan vara saltberoende, inget som jag någonsin har tänkt på.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[Beavis]
1/6/11, 6:15 PM
#3

Jag saltar alltid på potatis, men det är mest för att förhöja smaken. Tror inte att det räknas som ett beroende om du bara saltar på maten? Om du däremot inte kan stå emot att äta salt utan något till ska du kanske börja oroa dig? Särkillt om det blir ett tvångsbeteende eller du får någon form av kick psykisk eller fysisk.

Michaela-N
1/6/11, 7:06 PM
#4

Ja många tar ju salt på maten, men tydligen inte i den mängd som jag :S

Det är inget tvångsbeteende, jag kan sluta när jag vill. Är jag bortbjuden och salt inte står på bordet frågar jag inte efter det. Men jag älskar det.

kerstinjo
1/6/11, 7:12 PM
#5

Jag är "tokig" i Vichyvatten och dricker mängder och de innehåller ju en del salt.

Däremot så har jag aldrig hört att salt skadar friska organ. Men på jobbet är vi t.ex. lite återhållsamma med  Loka och Vichyvatten om vi vet att det finns en känd och allvarlig leverskada.

 Kerstin 

 

[Beavis]
1/6/11, 9:41 PM
#6

#5 Salt i koncentrerad form kan skada bla njurar om man överkonsumerar. Men detska vara mycket då. Annars är ju salt (sodium) ett ämne som kroppen behöver för att fungera i vissa mängder.

Sodiumbrist kan ju leda till struma tex

Annons:
kerstinjo
1/7/11, 2:02 PM
#7

#6 om jag inte har alldeles fel, så har jag för mig att salt med Jod är värre äm "vanligt" salt?

 Kerstin 

 

Michaela-N
1/7/11, 2:39 PM
#8

#7 ;)

Michaela-N
1/7/11, 2:41 PM
#9

Efter att jag läst denna artikel så har jag bestämt att jag verkligen måste ta tag i det här :(

Upp till toppen
Annons: