Måste sluta röka
Jag måste sluta röka.. Jag vill inte och jag hatar tanken på att inte få röka men jag inser ju att jag måste. Det är dyrt,luktar illa och ohälsosamt.
Fattar inte ens hur det ska gå till:(
Tar gärna emot tips för jag inser att när jag inte vill ngt borde jag göra tvärtom o hitta villighet.
/Kia
Mina kompisar som slutat röka genom åren har slutat CT. Tvärt alltså.
Har du svårt för det kan du ju kanske kombinera med sugtabletter då du är känslig emot sockret i nikotintuggummi.
Sen som med allt annat du slutat med, söka någon att prata med och distrahera dig med när suget kommer och är som värst. Lyck till!
Jag måste? Vad säger att du måste?
Jo, det är ohälsosamt och förkortar säkert ditt liv. och ger dig en massa fysiska sjukdomar.
Det kostar en massa pengar, som du säkert kunde ha roligare för.
Nu du Kia, ska du få något att bita i.
Du måste inte! Du vill inte! Men ändå måste du?
Strunt i alla måsten och alla fysiska/psykiska/ekonomiska konsekvenser.
Du måste inte alls sluta röka.
Men du kan väl först ringa din läkare och be att få Champix utskrivna?
Så ett frö och du ska se att du klarar det. Bara för idag!

En annan fråga är ju om det är det viktigaste just nu?
pEr
Hon var ju inte tvungen att börja kontrollera sitt socker heller men har nu lyckats en längre period. Då kan det ju vara dags att ta tag i säkerhetslina/drog nr2? bara en tanke ifrån mig som inte gilar tobak.
Ni har rätt i allt Ni skriver och jag måste egentligen ingenting det är nog så att jag nått en höjdpunkt i min rökning där jag själva inser att jag kanske borde titta över det. Borde/måste är det samma ord egentligen funderar jag på nu. Måste låter ganska hårt medan borde låter lite bättre.
Jag har valt nu att köpa nikotintuggumi.. Har inte använt dom än. Köpte dom och ett paket cigg samtidigt hahaha.. Inser själv det komiska i det:)))
Men nu är dom köpta och jag ska se om jag ska göra ett försök. Tror det är rätt i tiden men jag ska ta bort måste för jag måste ju faktiskt ingenting det har Ni helt rätt i.
/kia
Borde är ju ett ord som beskriver något som man kan göra för sitt eget bästa.
Måste beskriver något tvingande för sitt eget eller annans bästa. vare sig du vill eller ej så att säga.
#0: Det är det jag menade med mitt inlägg i tråden om vilja och villighet. Jag resonerar som så här: Du känner att du MÅSTE sluta röka. Du är alltså villig att sluta röka. Allt resonemang säger att det är klokt att sluta röka. Men du kan inte få din VILJA att gå med på att du ska sluta röka.
För mig är det så det fungerat med mina beroenden. Jag har slutat röka många gånger i mitt liv, men den döär lilla omkopplaren på viljan slog aldrig om, hur många goda och kloka skäl det än fanns att sluta, och därför började jag alltid igen efter kortare eller längre tid. Men så, efter sådär 12 års rökande och många "slutanden", så köpte jag hus. Huset blev så viktigt för mig att omkopplaren slog om och viljan tog samma väg som villigheten. Då var det inte ens speciellt svårt att sluta. Suget fanns förstås, men var en helt alademisk sak - den där frestelsen, alla de där smygande argumenten om att "unna sig" och "bara idag" - de försvann. Särför att jag nu verkligen hade VILJAN att sluta.
Det gick inte lika lätt att lägga ta itu med kolhydratberoendet. Där var det hälsan som sade att jag borde och som gjorde att jag var villig, men det tog åratal innan omkopplaren verkligen slog om hela vägen. Numera har den gjort det och det är inte svårt att leva LCHF.
Jag tror att den där omkopplaren finns i alla. Det är den som slår om (eller inte slår om) där nere på botten. En del får hjälp i 12-stegsprogram, för andra slår den om för att man blir frälst, hittar en ny kärlek, skaffar en hobby eller - som för mig - köper ett hus. Eller bara för att man försöker sluta och upptäcker att man mår så mycket bättre att man faktiskt inte vill tillbaka. Men den slår inte om bara för att förnuftet och villigheten säger att man måste.
Hej Kia och alla ni andra…
Själv slutade jag med cigaretterna för 2 år sedan och började då
med nikotintuggummi med lakritssmak. Självklart saknade jag cigaretterna en lång tid(gör det än idag) men jag såg det som så
att det inte var bra för min Hälsa…Det var min motivation..
Fundera på vad din motivation kan bli av att sluta?
Pengarna? Du kanske kan resa istället..
Kom på något som fungerar för dig..
Som jag skrev att jag än idag saknar dessa "giftpinnar"..
Ja,men det är psykiskt för nu både luktar o smakar de illa ,testade ett bloss för 6 månader sedan.
Jag tror på dig Kia!
Kram
#9 Har du slutat med nikotintugummit nu eller har du fortsatt med dem? Kom på att det var en intressant aspekt med dessa piller.
#10 Ja, det är en intressant tanke, för då tillgodoser man ändå sitt nikotinbehov.
Men för mig var själva vanan det svåraste. Att gå upp på morgonen, öppna dörren och tända en cigarett. Att dricka en kopp kaffe och tända en cigarett. Alla dessa inbitna vanor, som satt hårt sammankopplade till en cigarett.
Att sätta sig på förstutrappan i Snickarstugan en sommarmorgon och tända en cigarett. Röka, sitta och filosofera och bara vara……
Där sprack min rökfrihet första gången.
Mitt andra försök gjorde jag när det blev totalt rökförbud på arbetsplatsen. Vi var tvugna att byta kläder varje gång vi hade rökt. Röka, rusa till omklädningsrummet, byta om och därtill få 15 minuters löneavdrag.
Jag slutade och det fungerade bra med hjälp av Zyban.
…………..men så kom det en sommar till (konstigt nog) och vem röker? 
Men numera aldrig på arbetstid och står jag ut alla de timmarna, så fattar jag egentligen inte varför jag röker på min lediga tid.
Jag får det inte att gå ihop. 
Jag tänker ju att det borde vara någon form av tidsgräns man äter detta zyban och nicotinell mfl för annars byter man ju bnara ut medlet.
På Zyban som jag fick utskrivet, var doseringen (100 st) 1t/dagligen första veckan och sedan 2t/dagligen och rökstopp under andra veckan.
Men när jag slutade ta dem, så hade jag ca. 40 st. kvar. Det fungerade och att jag började röka långt efteråt hade inget med att göra att jag avslutade behandlingen tidigare.
Ja visst har jag slutat även med nikotin tuggummit
Men i ärlighetens namn var det svårt det också..därför bytte jag ut det mot vanligt tuggummi ett tag..givetvis mot lakrits smak *L*
Äter som några andra här, enl Lchf annars skulle jag nog
ätit mer socker när jag slutat med cigaretterna.
Okej, ja för nikotintuggummina innehåller ju lika mycket nikotin i princip. Jag känner en person som faktiskt lockades av reklamen och blev beroende av nikotintuggummin utan att först ha varit rökare… Det lät helskumt när hon berättade, Men jag kan förstå sammanhanget
Fick tips om denna tråd , såg inte att det redan fanns en så jag råkade starta en ny.
Försöker oxå sluta nu eller åtminstone dra ner på de, har testat flera receptfria men de har ej funkat, ska till läkaren för ett annat ärende men ska höra med henne om hon kan fixa champix till mig. Någon nämnde att zyban var starkare , är det så ?
Önskar prata med andra i liknande sits.

Jag har slutat många gånger :) Och nu har jag slutat igen - tre veckor den här gången… peppar, peppar.
Har tidigare slutat med Champix, och det fungerade bra, men fick dock en himla massa biverkningar. Stopp i magen, finnar, utslag, klåda, hjärtklappning m.m.
Det här gången har jag slutat (för andra gången) med Allan Carr. Det fungerade bra förra gången (11 månader rökfritt) och den här gången håller det förhoppningsvis resten av livet. Kan rekommendera hans bok till alla som vill sluta och känner att de nått fram till den där "gränsen".
#17, Usch , de lätinget vidare med alla biverkningar av champix, har hört fler och fler som får det av dom nu och frågan är om man vågar börja med dom då.
Allan carr har jag ej hört talas som, lust att berätta mer om dom ?
Duktig du är som klarat 3 rökfria veckor.

Allen Carrs bok heter Äntligen icke-rökare - och hans metod går i korthet ut på att ta bort den "hjärntvätt" vi utsatts för av både oss själva och tobaksbolagen så att vi förstår varför vi tycker det är så svårt att sluta. Inga moralkakor i stil med "du kommer faktiskt dö, ditt dumhuvud".
Han menar att alla faktiskt kan tycka att det både är lätt och roligt att sluta röka - och faktiskt så har han rätt. I alla fall när det gäller mig - för båda gångerna jag slutat genom att läsa hans bok har det varit busenkelt att sluta.
Boken är ganska lättläst och inte särskilt tjock heller, så den passar de flesta, även de som inte är så vana vid att läsa.
Bra att denna tråden kom upp igen behöver mig en påminnelse..
/kia
#20 Ja det kan ju vara dags för dig med snart?

Jag blev rökfri 1sep 2008 med hjälp av boken "Äntligen ickerökare" av Allen Carr som Rachix rekomenderade här innan.
Jag kunde inte inte ens sluta under min 3 gravideteter, faktum var att inte någon trodde på mig denna gången heller.Inte ens min bästa vän, men shi fick hon och alla andra.
Läs boken !!! Den tar bort all ångerts man känner inför beslutet mm.
Du kan ju alltid tänka att läsa den kan man ju göra måste ju inte sluta för det, men det finns en hake. Risken är stor att du slutar röka
( du får inte sluta innan du läst ut den)
Tror faktiskt att man kan använda den vid socker,snus mf andra beroendeframkalande pryttlar man stoppar i sig.
Han tar upp ett ämne i boken som någon annan här skrev om, det här med tuggummi , plåster mm som ska hjälpa en att sluta han tror INTE på det, en reflektion är att man ger ju inte en alkoholist alkohol för att han ska lyckas sluta med det eller?? Själv så har jag lagt tusentals kronor på sugtabletter, tuggummi mm innan och det gjorde ingen nytta på mig, hade ett ständigt sug till jag började röka igen.
Men som sagt "Äntligen ickerökare" hjälpte mig för sista gången, kommer aldrig ta ens ett litet bloss igen. Aldrig!!! OCH DET VAR FAKTISKT ENKELT DENNA GÅNGEN!!
Lycka till och du det är så skönt att slippa vara bunden, slippa planera så man alltid har sigg hemma, gå ut i blåsten o frysa, slippa lukten, man slipper en massa saker. Man blir FRI!!
Lycka till igen// Fialuntan
Jag är inne på min 6:e rökfria dag idag.
Och jag måste sluta röka inför en kommande operation.
/Maria
#24 Jag har slutat en gång tidigare i livet då jag sparade till en resa. resan blev av och jag rökte som en idiot på semestern som belöning
Ja, man måste nog ha den rätta motivationen eller ett måste …
/Maria
Visst är man helt korkad och ologisk när det kommer till sådana här saker som beroenden.
/Maria
#22 Hej Fialuntan.
Du rekommenderade mig denna bok för ett tag sedan och nu har det äntligen dykt upp i min postlåda och jag skall börja läsa i den idag. Efter vad du har berättat för mig tidigare så hoppas jag verkligen att den har samma effekt även på mig
.
Kanske jag har den riktiga motivationen nu eftersom jag tycker att det har blivit ett riktigt påhäng som du säger.
Ha en trevlig dag ni alla
Läs boken "äntligen icke rökare!"
helt fantastisk bok! :)
Jag är inne på min elfte rökfria dag idag
/Maria

Starkt jobbat!
pEr

Rökte som en idiot på semestern!! Bra jobbat bumbleboo!