Beroenden iFokus

Beroenden

Etikett: vi-som-är-sockerberoende
Läst 5233 ggr
[YlvaP]
0

Seriöst!! Hjälp mig att bli sockerfri.

Jag klarar verkligen inte av att sluta med godis. Jag går upp i vikt något fruktansvärt ycket och det är asjobbigt att vara så stor som jag är (92kg till 165cm). Jag vill bli smal och ha orken att vara med mina barn. Jag vill inte att dom skall skämmas för mig.

Skapar denna tråd för att få peppning till att sluta och jag kommer att skriva så gott som varje dag.

[Beavis]
0

Hej,

Det är svårt i början när man är kolhydratknarkare.

Som de flesta här vet i någon form själva så är det knepigt men ett steg i rätt riktning är att strypa kolhydratinnehållet i din föda. Det minskar suget efter godis och sötsaker. Sen krävs ju en järnvilja och beslutsamhet. Du kommer ha små fall på vägen men finns viljan så kommer du lyckas.

Jag kan rekomendera kolhydrater.ifokus också där du kan hitta låg kollisrecept och även fler sockermissbrukare att byta ideér med även om det finns många här med.

Det är ju vanligt att personer som slutar missbruka alkohol och droger börjar med godis och kakor istället.

[YlvaP]
0

Jag har varit beroende av godis och sånt sen jag gick i ettan. Fick en liten peng av mamma för att köpa frukt men köpte godis istället. Det är snart 26 år sedan.

Har inte varit inne på"kolhydrater då dom motionerar för LCHF vilket jag inte tycker om. Äcklas av fett nämligen.

[Beavis]
0

Jag äter inte lchf själv men har gjort och vet att det är ett effektivt sätt att bryta ett sockerberoende.

Vill du inte äta lch är som sagt ett alternativ att bara dra ner på kolhydratern i din kost i överigt och byta ut de snabba kolhydraterna emot långsamma ex fullkorn mm i bröd och pasta.

[YlvaP]
0

Jo det kan jag göra. :D Det är mest i blrjan som det är svårt. Det där suget som finns att man bara måste ha en sötsak i munnen.

[Beavis]
0

och det är det du måste kämpa emot. man kan oft bryta ett sötsug med att äta något som smakar bittert eller surt. prova det också.

[YlvaP]
0

Ja det kanske man skall. HIhi.

[Beavis]
0

Det är ett sätt att bryta av suget. Även om hjärnanq säger "ge mig något sött " Kan det hjälpa att äta något tvärt emot., har jag märkt och som sagt att minimera ditt intag av snabba kolhydrater minskar suget avsevärt. Du behöver kanske inte gå så extremt som lchf men att sluta med vit pasta, godis, vitt ris, vitt bröd osv hjälper. det vet jag av egen erfarenhet.

[YlvaP]
0

Jo dom snabba är värst har jag hört. Bra för min adhd också att minska på detta. Många läkare har dessutom rekommenderat mig lchf just pga olika sjukdomar jag har.

[Caroline92]
0

Usch det är svårt det där.. gör som jag gjorde, bryt benet! Då blev jag sängliggande i ca 1½ månad utan möjlighet att gå och köpa godis hela tiden, det gjorde susen!

[YlvaP]
0

Usch nej. Det skulle jag inte klara av. Att bryta benet allstå. Flört

[Caroline92]
0

#10, haha, nej, det är nog svårt att göra det med vilje ;) själv åkte jag moped, för första gången i mitt liv, och åkte ut för ett litet stup och in i en en :P Men det är nog inget jag skulle rekomendera ;)

[YlvaP]
0

Skrattande

lipola
0

lätt är det inte. Hade själv en tuff period i december men har nu varit abstinent i en vecka. Början av veckan var super tuff,

o de är, som tidigare skrivit, man måste ha en järnvilja. Jag mådde uselt men börjar nu få tillbaka lite kraft.

Jag äter ju lchf till det yttersta, med det menar jag högst 5 g kolhydrater per dag. Så det är ju vad jag kan rekommendera, men har du svårt för fett är det kanske ett alternativ att gå in på långsamma kolhydrater. Finns det ingen form av fett du tycker om?

[YlvaP]
0

Tja jag vet inte om detta är "fettigt" nog men jag gillar såser och grädde och bacon. Har svårt med fett på kött, det skär jag alltid bort och smör/margarin på bröd.

[Beavis]
0

Det är väll en bra början. välj bara bort såser gjorda på mjölredningar.

Själv blev jag glutenöverkänslig när jag åt lchf pga jag åt mycket på restaurang i jobb och annat och lunchrestauranger gillar billigt skit med mjöl osv. Så jag blev dålig det bar jobbigt i längden.

[YlvaP]
0

Oj det lät inte bra.

Jag köper såser på pulver som man blandar vatten/mjölk i. Är inte så direkt kunnig att göra egna såser.

[Beavis]
0

inte jag heller, men man kan göra dem på mjölk eller grädde. är man inte fettskrämd finns ju bea mfl.

[YlvaP]
0

Jo jag älskar bearnisesås. Men som sagt så är det köpesås på pulver och det innehåler nog en del mjöl kan jag tänka mig.

lipola
0

ja, köpesåser är ju inte så bra.

Jag tycker inte heller om fettet på kött och större mängd smör. Men för mig går det bra med grädde och creme fraiche så det äter jag mycket av.

Vill man ha en enkel sås så kan man tillsätta grädde när man stekt köttbitar, köttbullar m.m. Då får du en naturlig smak på såsen av stekskyn från köttet. Sen kan man alltid tillsätta grädde o creme fraiche i grytor, köttfärssås m.m.

Det gäller att prova vad som funkar för en själv, exprimentera lite =)

[YlvaP]
0

Hihi. Jag är superdålig på att laga mat och hitta på.

[Beavis]
0

Jättebra tips av lipola,önskar jag tänkt på det själv.

[YlvaP]
0

Jo det var det.

twinkime
0

Det ari nte enkelt att vara beroende av sockerintaget. men forsok att ata mer frukt i stallet. Frukt innehaller som sagt naturligt socker. sa nar du kanner dig sockersugen ta en frukt. Borja med att skriva en planering till dig sjalv och satt upp delmal som du skall uppna inom en vis tid. och nar du uppnat det sma malen ha so hogsta mal att bara ata socker relaterade produkter vid vissa dagar.  Du far kampa pa!  har du viljan ar allt mojligt!

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

[YlvaP]
0

Just nu är vilja inte så hög för jag har hamnat i en svacka. Rynkar på näsan

twinkime
0

#24  men stackare fast vet du vad i morgon kommer en ny dag med nya mojligheter, nytt hopp. Det galler att inte tappa viljan kampa. du behover manniskor som peppar dig.

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

[YlvaP]
0

Ja det behöver jag. Trodde jag kunde vara stabil för resten av livet men icke då. (Har bipolär sjukdom).

[Beavis]
0

#26 Då kan det ju vara svårare men börja med att prova att sänka intaget av kolhydrater så minskar suget efter sött, Det är jättejobbigt i början men sen lättare. Jag tror även att det kan hjälpa din bipolära på sikt, Då socker påverkar lyckocentret i hjärnan, Då "svajar" du inte lika mycket.

Fruktos=Fruktsocker är ett stort NO No inom lchf och liknande dieter då det orsakar sug och omvandlas till fett väldigt fort i kroppen enligt forskningen så vill man samtidigt gå ner i vikt avråder jag ifrån frukt tillsammans med låg kolhydrat.

[YlvaP]
0

Kan inte äta så mycket frukt heller pga allergi. Började med lchf innan svackan. Kanske börjar igen när jag fått humöret lite mera stabilt igen.

[Beavis]
0

Börja direkt igen, strunta i detta lilla fall. "det är bara att hoppa upp på hästen igen" som kanske Grönstedt skulle sagt?.

Humöret kommer vartefter

[YlvaP]
0

Hmm det är nog sant. Blir en nystart efter denna frossardag jag haft idag. Bara kolhydrater och en gnutta protein. Min mage värker.

[Beavis]
0

Det är illa. Men Lägg detta till handlingarna och försök lära dig av detta. vad gick fel? Vad gjorde att du fökk och började frossa iegen? försök sedan undvika detta i fortsättningen. Ny start ny dag. Fokusera på annat när suget kommer och ät något fett eller något som bryter av sötsuget. Kämpa på

[YlvaP]
0

Jag kom in i en svacka och började tröstäta och sen blev jag ensam här hemma så jag åkte och köpte en massa onödigt.

[Beavis]
0

Det händer, går du på någon form av stödmöten?

[YlvaP]
0

Nä det gör jag inte.

[Beavis]
0

Prova, Jag känner flera som går på antingen OA eller FAAs möten de är ett väldigt bra stöd när man skall försöka få kontroll över sitt matmissbruk. Du har länkar till deras hemsidor i länklistan, Åtminstonde FAA har Telefonmöten man kan ringa in till om man bor långt ifrån ett livemöte eller bara känner sig osäker. Prova du har inget att förlora. lycka till

[YlvaP]
0

Hehe. Jag vet inte om jag vågar. Vad säger man liksom? Bor inte i Sverige heller och här vet jag inte om några såna ställen.

[Beavis]
0

FAA finns i flera länder OA likaså. du behöver inte säga någonting alls på ett möte om du inte vill, Du kan bara lyssna på de andras historier om du vill faa.se är sverige sajten sen har du faa.org som är moderorganisationen i usa. faa finns i kpenhamn också deras adress finns på svenska sajten. Oa finns även de i flertal olika länder.

Som jag sa tidigare prova om inte att gå dit så ring till et telefonmöte. Du har inget att förlora utom din isolation med din sjukdom.