Annons:
Etikettvi-som-överäter
Läst 11203 ggr
Vickyyy
2011-01-19 19:33

Beroende av mat

Jag överäter varje dag, varje dag är lik den andra dagen, förutom den dagen jag ska ut och festa.

Jag vaknar- äter och en timme efter det äter jag igen, proppar magen full med minst två stora portioner, och efter det hittar jag någonting annat att äta, så här har jag varit i minst 6 år.

Jag går upp i vikt mer och mer, och varje dag tänker jag att " det här är sista dagen" så jag proppar i mig ännu mer, i hopp om att jag ska banta dagen efter eller åtminstonde äta normalt.

Så jag lever för att äta.. tänker på att äta jämt. Min sambo tycker inte alls att jag beter mig rätt eftersom jag äter mer än honom och äter upp hans mat.  Jag läste om i alla fall en tjej som hade liknande, jag är för svag för att göra någonting åt det här, börjar få ont i hjärtat då och då eftersom jag inte rör på mig alls och BARA äter och det spelar ingen roll vad det är bara jag kan tugga på det, och självklart helst sött. Sockerberoende är jag, men ändå spelar det ingen roll vad jag äter? bara det mättar och det finns i massor.

Någon som har liknande problem?

Det känns som att det enda jag kan göra är att äta. Och blir självklart deprimerad av det här och har alltid varit. Det är antagligen tröstätning som har gått för långt. Ibland vill man bara vara normal och inte ha suget i sig jämt.Rynkar på näsan ( och längtar ofta tillbaka till den dagen jag vägde 50 kg och klarade av att inte äta alls, men det här var för ca 7 år sedan så finns ingen riktig chans att jag blir så igen, ätstörningarna vände till en värre ätstörning )

Annons:
[Beavis]
2011-01-20 12:35
#1

Hej och välkommen

Det låter mycket som att du kan ha ett kolhydratberoende som gör att du har ett ständigt sug.

Genom att äta en kolhydratreducerad kost kan du kanske få ditt beroende under kontroll?. Jag rekomenderar att du även kollar på OA eller FAA s hemsidor där du kan lära dig mer och även kanske få kontakt med andra i din situation.

Självklart finns det ju även kolhydratberoenden här som kan dela sina erfarenheter med dig. Vår systersajt kolhydrater.ifokus.se

är även den baserad på detta misbruk.

Lycka till

twinkime
2011-01-28 22:27
#2

Jag skulle rekomendera dig att aktivera dig mer med promenader eller nagon form av sport. Om du verkligen vill bli av med matberoendet skulle jag rekomendera attga till en Halsokonsulent som hjalper dig att lagga upp ett personligt schema  som du skall folja. dar du far skriftligt papper dar det rekomenderas vad du far och inte far ata.

jag hoppas du blir kvitt ditt missbruk.

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

[Beavis]
2011-01-29 02:44
#3

Fundera på om det är en viss typ av mat du vräker i dig eller går allt bra?  Äter du på känslor tex? När du är ledsen eller glad uttråkad mm Är någon av dem mer utlösande eller är du "hungrig" jämnt?

Kia
2011-01-30 23:59
#4

Hej,

Mitt förslag är att du vänder dig till en 12 stegs gemenskap typ FAA. Finns telefonmöten du kan ringa in på om det inte finns livemöten i stan där du bor. Det finns fantastiska människor där som kan hjälpa dig i rätt riktning.

Jag är inte så säker på att man någonsin blir frisk från sitt missbruk men en sak vet jag och det är att man kan leva i tillfrisknad och det är fantastikt att göra. Men det är en bit att ta sig dit. Det jag framförallt vill säga är att ta hjälp. Våga fråga om hjälp för den finns och ta kontakt med ngn som vet vad sockerberoende handlar om för det vet inte en normal hälsopedagog. De ser det tyvärr inte för vad det är och det är att beroendet är en sjukdom och att du som överätare faktsikt har en kemisksjukdom.

Soberkonsult.se

kolla där hon vet vad ett sockerberoende är och kan hjälpa dig med att få rätt kost så du kan börja någonstans…

Kram Kia

[zigsauer]
2011-02-07 17:30
#5

Ätstörningar handlar oftast om känslor, men man kan också ha ett beroende.

Om man äter okontrollerade mängder och eller väldigt ofta finns det förmodligen underliggande orsaker till detta på det mentala planet. Många använder maten bl.a för att dämpa olika slags ångest,  minska stressen i kroppen, men man kan även lida av ett beroende m.m.

 Jag rekommenderar dig till att börja arbeta med sig själv och dina egna tankar och tankemönster. Kanske med hjälp av en KBT-terapeut eller liknande. Försök även att ta reda på om du kan ha ett beroende. (sockerberoende)

Vänta inte med att ta tag i ditt problem!

Vänligen Linda

Upp till toppen
Annons: