Sluta röka..
Jag är ny här på sajten så tänkte berätta lite om mig…
Jag är 16 år och bor med min pojvkvän 17, vi har egenlägenhet och har 5 kaniner. (skriver nog mer på min personliga sajt senare:))
När jag var 13år så började jag röka, hela min släkt röker och har alltid velat prova, och sen fick jag ju chansen till det när jag var med några kompisar som rökte. Efter det så börja jag att röka.
Nu kan jag inte sluta, även om jag vill! Jag har försökt många många gånger och jag lyckas ALDRIG! Min pojkvän säger att han gör slut om jag inte slutar röka eftersom han hatar rökare, men kan endå inte sluta. Röker jag inte på en dag så gråter jag efter cigg. Känner mig jätte löjlig. Jag vill liksom ta en cigg när jag ska till skolan, i skolan på raster med kompisar oså. Eller när jag mår dåligt, just nu bor ja med min pojkvän 4 timmar bort från mina föräldrar o jag saknar dom sjukt mycket o när jag får hemlängtat tar jag en cigg för att "glömma" att jag saknar hem…
När jag röker mår jag bra för stunden, så de blir några cigg om dagen, men på kvällen kan jag inte sova för jag vet att jag tar dö på mig själv, sakta..
Sen kommrt huvudvärken när ja inte rökt på ett tag, och då MÅSTE ja ta en cigg så det "försvinner" det tar ju ett tag innan huvudvärken e bora… Har försökt med nikotintabletter, funka verkligen inte, för jag vill verkligen gå UT och ta en cigg och hålla i något, jag får panik när jag vet att ja inte har några cigg.
Så är det någon som vet hur jag ska göra för att sluta på BÄSTA sätt? Att bara sluta direkt funkar inte:( Behöver verkligen hjälp!!!
Kan även tilläga att när jag börja röka sa jag "jag kommer aldrig bli beroende så kommer ju kunna sluta röka när jag vill"
Det var nog bara skitsnack..
Börja med att försöka trappa ner. Jag rökte ett paket om dagen för några månader sen och jag har rökt i 5 år i sommar.
Jag började sätta små gränser som jag visste att jag kunde hålla. För gick jag ut och rökte på lektionerna t.ex. när jag vart rastlös eller när läraren hade en tråkig genomgång, men sen bestämde jag mig för att jag bara fick röka mellan lektionerna och att jag bara skulle röka en halv cigg då och det klarade jag. Nu kan jag klara mig på ett paket i 3-4 dagar :)
Så känn själv efter vart dina gränser går och sätt små mål efter det.
Hitta nagot annat som du gor sa du far bort tankarna pa cigaretter. Aktivera dig sjalv med olika aktiviteroch varje gangdu kanner dig roksugen ta och at en frukt i stallet.
Härliga hälsningar// Felicia
http://twinkimesstars.weebly.com/index.html
Jag är själv rökare och skulle vilja säga. Det är bara att sluta. Det är inte så enkelt. Vad jag tror är att även om man vill så är det inte vilja det handlar om här utan villighet. Utan villighet går det inte tror jag. Hur fan hittar man den då , ja du den måste man nog hitta inom sig själv.
För min egen del har jag tusen anledningar till att inte sluta och egentligen är dom bara ursäkter till att sluta -
Har du testat nikotin tuggumi , sugtabletter osv. Kolla på Apoteket finns massor av medel man kan använda vad jag förstår.
Jag hoppas du kan finna villigheten. Jag letar själv efter den
Kram Kia
Jag har för mig att jag hört om någon form av substitut som man suger på. man borde kunna köpa det på apoteket? litegrann som ett munstycke men det innehåller då nikotin. Samma grej som tuggumina men nåt att hålla i.
#5 Jag var själv på apoteket för att köpa nicotin tuggummi. Dom hade inte längre inhalatorn med nicotin.
Okej då sålde den väll för dåligt? Sen e det ju dkillnad på apotek och apotek numera. kanske finns det nån annanstans.
#7 Ja, det är sant. Tycker utbuden blivit mer spridda.
Vi har ju tre fyra olika bolag nu som styr apoteken och utöver vanliga mediciner är de ju fria att ta in vad de vill efter efterfrågan osv. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med att hitta dem.
Tror ändå att jag nöjer mig med tuggummi. Sist jag hade inhalator så skulle man bara ta två "bloss" i timmen, och det gav mig inte känslan av att röka i vilket fall som. Priset var ju skandalöst också.
Gör så. jag tror egentligen det bästa är att sluta tvärt. Det är så de jag känner som lyckats gjort. på nåt sätt känns det som att man förlänger abstinensen genom tuggumina.
Ska inte tugga länge. Går ganska fort över till vanliga tuggummi.
Okej, lycka till iaf och kom ihåg att försöka fokusera på annat när suget kommer, Önskar fler kunde följa ditt exempel (du vet vem du är
)