Annons:
Etikettberoende
Läst 3473 ggr
[Ai-chan]
2011-02-15 16:05

choklad/godis

Jag behöver sött i mig dagligen, och det har blivit ett problem. Vet inte vad jag ska göra.

Jag behöver gå ner i vikt för att må bra och bli piggare, både fysiskt och psykiskt, eftersom jag är extremt överviktig. Men det går inte. Jag har försökt att sluta o äta godis,  choklad & dricka flera gånger om i mitt liv. Men det är hopplöst. Höll i några dagar tills nu, gick inte mer. Höll på att få panik igår och idag. Blev alldelse nipprig. Och idag var jag och köpte hur mycket choklad som helst och dricka. Det är daglig behov.  Jag vet inte alls vad jag ska göra. Jag har försökt att byta ut till frukt och sånt. Men det går inte. Suget släpper inte och jag har väldigt svårt att stå emot. Choklad är värst, som jag har som mest sug efter. Nu när jag inte har ätit godis på några dagar så vräker jag i mig, äter och äter så jag nästan spyr.
Och efter känner man en sån ångest för det man har ätit.

Nå tips på vad man kan göra?

Annons:
[Beavis]
2011-02-16 00:14
#1

Hej och välkommen

För mig låter du som en klassisk kolhydratmissbrukare "Sockermissbrukare" Det du gör "fel" är att du bara drar ner på ditt intag av godis och läsk. Din kropp reagerar på snabba kolhydrater och kolhydrater i allmänhet men främst på de snabba.

Dra ner på ditt intag av dessa genom att skippa bröd eller åtminstonde vitt bröd. Ris eller åtminstonde vitt ris Pasta eller åtminstonde vit pasta, Rotfrukter och söta frukter.

(utöver godis saft och läsk)

Detta är likt GI metoden väljer du att skippa dessa saker helt blir det ju lchf annars mer GI. Det fungerar om man är strikt, jag vet av egen efarenhet.

När du ätit så ett slag kommer du se att ditt sug efter godis mm kommer att avta.

Jag rekomenderar dig även att kolla på kolhydrater.ifokus också där det finns många med din problematik, de  finns visserligen även här men det är värt att även kolla in den sidan.

Lycka till

Nali
2011-02-16 11:10
#2

#1 gav dig ett jättebra tips men känner du att de inte funkar försök göra såhär istället,

som jag förstod så äter du godis varje dag sen lägger du av några dagar sen bara vräker du i dig. Istället för att göra såhär, ät lite choklad kanske var 3dje dag sen så ändrar du till vart 4dje när du känner att du är redo sen kan du köra ut på det mer och mer

Kia
2011-02-25 00:51
#3

Hej,

Där du är har jag varit och det går att tillfriskna från det suget. Det finns många sätt och du har fått några tips här men jag vet också hur det kan vara ändå trots att man äter rätt och när suget kommer iallafall. Jag skulle vilja tipsa om att faktiskt vända sig till ett 12 stegsprogram och då finns det ett som heter FAA.

Kan bara säga att FAA förändrade mitt liv och jag kan i april säga att jag varit sockerfri i 2 år och det är helt fantastiskt när jag upptäckte att sockret bara varit ett sätt för mig att fly från andra känslor som jag inte ville ta i tu med. När jag väl släppte efter då började det hända saker viktmässigt också,. Men framförallt behövde jag göra en förändring. Köp boken SockerBomben av Bitten Jonsson den boken fick mig att vilja göra en förändring och en insikt i att jag inte var ensam om allt mitt gömande och ätande som jag sysslat med.

Har du frågor bara fråga hjälper dig gärna.

Kram Kia

Upp till toppen
Annons: