Bli av med beroende
Hur ska jag sluta med mitt sockerberoende?
Jag äter godis, kakor, dricker läsk och småäter hela tiden! Jag har gått upp väldigt mycket i vikt vilket gör mig deprimerad.
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"
Hej och välkommen
Som du kanske sett nu i efterhand finns det ett ämnesområde som heter "Vi som är sockerberoende" Där kan du läsa en massa om sockerberoende medlemmarnas berättelser tankar om beroendet abstinenesen och sätt att sluta.
Det du måste tänka är att du är kolhydratesmissbrukare inte bara sockermissbrukare.
För att minska suget efter godis och läsk behöver du minska ditt intag av desamma. godis ,läsk, bullar och kakor måste du stå emot. Men utöver det minska intaget genom att sålla bort saker som innehåller mjöl och rotfrukter då de är väldigt kolhydratrika.
Kolla gärna i länklistan så hittar du även länkar till stödföreningar för sockerberoende.
Lycka till
Tack, ska kolla runt lite.
På söndag tänkte jag ha en sista äta godis, kakor, läsk dag. Sen på måndag ska jag försöka att äta mycket grönsaker och nyttiga saker. Jag tänker inte gå på någon special diet då jag är ung. Vill bara undvika vissa saker.
Men jag vet inte om man kan sluta exakt sådär eller om man måste trappa ner först?
Du kan ju försöka att bara sluta med godis och läsk. klaar du det utan någon annan diet eller liknande hjälpmedel så bra för dig men annars vet du att dessa hjälpmedel finns.
Som du säger är du ung och det finns massor av lockelser, se upp med dem. Det är lätt att utveckla ätstörningar om man som ung (eller gammal) börjar fixera vid sin vikt och vad man äter. Jag säger det bara som en varning för du ser inte överviktig ut på din bild.
Om man blir riktigt sockersugen, vad ska man äta då?
Är bara frukt ett alternativ?
Jag är inte överviktig, har alltid varit lite underviktig. Men nu är det fett på magen, och det får jag otroligt mycket ångest över.
Det ärdet jag tänker att du behöver arbeta med, du är underviktig och nu har du gått upp lite i vikt och fåt lite hull.
Det är inte så farligt i mina ögon det är farligare att vara underviktig. Sockersuget kan man ibland bryta med att äta något som inte är så sött. Många dietister pratar om att äta en bit riktigt mörk chocklad. Det brukar kunna ta udden av suget. om du inte är sockerberoende på allvar… det beska brukar kunna få en att avbryta hetsätandet eller åtminstionde stoppa upp det.
hade du gått på en atkuns/lchf/GI kost hade jag rått dig att äta något riktigt fett.
#5 Okej, jag vet inte riktigt hur allvarligt mitt beroende är. Men har vi inte något hemma kan jag sitta och äta tex. chokladsås bara sådär. Trycka i mig den utan att ha glass till. Får jag inte socker blir jag grinig, trött, kan gråta och blir tillslut asarg.
Jag gillar inte mörkchoklad, men kan prova och se om det funkar!
Gör så. tanken är lite att äta något som är sött men samtidigt lite bittert/beskt som bryter av suget. Detta funkar dock inte för alla. Särskilt inte de med fullt utblommat sockerberoende.
Okej, imorgon är min första dag utan kakor, godis, läsk osv..
Hoppas det går bra!
Lycka till
Andra dagen utan godis, läsk, kakor, chips och jag håller på att bli galen. Kommer aldrig klara det här. Jag har varit sur hela dagen, bråkat med min mamma och har svårt att koncentrera mig och allt jag vill ha är en liten liten kaka. Då vore livet toppen just nu..
Stå ut en stund till det blir lättare vartefter, men det måste bli jobbigt ett tag. Sätt upp kortsiktiga mål för dig. som att klara dig till lunch, sen till middagen. sen kan du öka på till hela dagen och sen till onsdag osv till slut har du gått en hel vecka. Men det viktiga är att sysselsätta dig så du skingrar tankarna. precis som med annat beroende.
Jag säger som Beavis - håll ut, det går faktiskt över med tiden! Sockerabstinens är grym, men den tar faktiskt slut till sist.
Jag klarade två dagar, men gav upp idag. Nu ska jag prova om jag kan hålla ut i 3 dagar!
Bra jobbat och lycka till!
Tack !
Man måste ibland falla för att lära sig. Nu vet du varför du inte orkade denna gången och kan säkert eliminera det hindret eller minska det till nästa gång. som de säger i 12-stegs rörelsen "En dag i taget"
Har hållt mig i 3 dagar nu och idag får jag äntligen äta sånt. Mamma bakade kladdkaka och jag längtade jättemycket. Skulle gå och äta en bit så ser jag att familjen sitter och äter upp den. Den var alltså slut.
Sitter nu rasande, gråter och vill bara skrika av ilska.
Pga en kladdkaka…
Det var väll lika bra att de åt upp kakan? du som har problem med socker ska ju undvika just kladdkakor och sockerstinna saker. Så Se det positiva i det hela du blev abstinent en dag till.
Grattis!
Att du reagerar så för att du inte fick kaka borde egentligen vara en väckarklocka för dig..
Ja jag inser det nu när mitt sug lugnat sig.
Dock drack jag oboy, så något blev det ju ändå..
Ja det var ju inte bra heller. Vad du kan göra är att be din mamma köpa hem oboj med lägre sockerinnehåll. Det finns i de flesta välsorterade matvarubutiker.
Smaken är densamma anser jag, men den är nyttigare.
Det kan jag göra, tack för tipset!
Jag är galen………….. i socker.
Går verkligen inte att sluta, har gått upp ett kilo sen jag skrev här sist. Jag vet inte vaf jag ska göra, jag blir galen. Jag har sån ångest över att jag bara blir större på brädden. Orkar inte ens träna, sitter bara hemma och äter.
HATAR det här!!!!!
Det är jobbigt på den mörka kalla årstiden, man har svårt att motivera sig att göra någonting och man rör sig mindre då det är kallt och snö överallt. man går lättare upp i vikt så även jag. jag lyder inga av mina råd jag gett dig här men jag vet att det fungerat för mig tidigare. Det gäller att bestämma dig "Jag Vill Inte Leva Så Här Längre" Och stålsätta dig och komma igång med motionen och fimpa godis och sockerstinna bakverk. Det är jobbigt i början men har du verkligen motiverat dig själv så går det. Rensa ur kylar och skafferier och bestäm dig att aldrig handla hungrig mer. gå gärna in på systersajten kolhydrater.ifokus.se de kan hjälpa dig med olika saker att äta osv Lycka till!
Ja jag antar att jag får göra det.
Men det är inte lätt när man har en annan i familjen som också är beroende och då ligger det oftast något gott hemma… Sen kommer jag hem halv 5 varje dag, och då är det så mörkt att jag inte vill ut och springa. Eftersom jag bor på landet så vet man aldrig vad som finns i skogen.. så jag vågar inte heller..
ska göra det, tack!
Det är svårt att stå emot när man har andra aktiva brukare i sin närhet. men när det gällser sockermissbruk kommer de alltid att finnas där och du behöver lära dig att stå emot. tänk på att ju längre du håller upp ju enklare blir det. minska intaget av kohydrater särskillt snabba till ett minimum. så går det lättare sedan.
Har inte ätit godis/chips sen i torsdags!! Dock har jag druckit lite läsk och ätit pepparkakor när jag blivit godissugen. Men är ändå nöjd över att jag kunnat hålla mig borta ifrån det goda så länge!
Ja jättegrattis! försök hålla dig till ligtläsken (min doktrin) när du väl dricker läsk. visserligen lika dåligt men inte riktigt om du är kolhydratberoende.
#28 Fast idag åt jag lite choklad.. tyckte att jag förtjänade det ;)
Jo jag vet, dricker cola zero, vet inte riktigt vad det är för skillnad men det är väl lite bättre? Dricker oftast loka annars. Mitt vatten hemma smakar konstigt och är inte helt ok (bor på landet) så jag köper hellre vatten.
Vatten är det absolut bästa. flaskvatten är förkastligt miljömässigt om man bor där det finns reningsverk. Annorlunda på bystan antar jag.
Det är sötningsmedel i lightläsken och inte vanligt socker. beroende på vad du triggar på så kan det vara bättre. Bäst är ju att sluta helt med läsk då ala sötningsmedel triggar ett sötsug och man äter mer.
Men om man e seriöst colaberoende som jag så inbillar jag mig att lightläsken är bättre även om många säger emot mig. (då menar jag inte hälsorisker med kemikalier)
Jag är inte specellt beroende av cola, utan bara av att få i mig något sött, så jag klarar mig utan det. Men…
Mitt nyårslöfte var att inte äta godis mellan nyår och min födelsedag, och bara äta fika om någon bjuder mig. Och jag har inte ätit godis sen nyår heller!! Äter visserligen chips, nötter och sånt för att jag blir galen, men det är en början ändå, eller?
En början är det men du borde sluta med chipsen också så blir det lättare. cashewnötter och valnötter skall vara bäst säger de som vet.
Jo jag vet… men det är svårt att stå emot…
Jag äter cashewnötter.
Men du skall äta cashewnötter istället för chipsen inte tillsammans 
Lycka till, jag håller själv på att försöka komma igång med ett hälsosammare leverne. Men det är svårt när det är kallt och mörkt och man mår kasst emellanåt. Då tröstar man sig gärna med något "gott"
Haha jo jag ska försöka.
Ska på bio imorgon, medans mina vänner äter chips, godis och popcorn ska jag sitta med vatten och cashewnötter.
Ja precis, jag tröstäter alltid när jag mår dåligt.. Det är inte lätt det här, men man får försöka helt enkelt!
Imorgon har jag inte ätit godis på en vecka!! Även om jag ätit chips så är det en liten framgång iallafall!
japp en bra början.
De flesta biografer säljer ju även sådana där "natursnacks" och tar man inte de dragerade grejerna så är de lite nyttigare tror jag om du vill ha nått att tugga på under filmen.
Jag åt faktiskt ingenting under filmen!!
Lite stolt faktiskt. 
bra det, lite motivation kanske?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kan nu berätta att jag inte äter godis över huvud taget!!
Äter annat snacks nån gång i månaden, men inte alls ofta! :)
Bara den dumma coolan kvar…
Hej, har du läst sockerbomben? :)
Har aldrig varit abstinent men jag märker iaf att det går lättare ju simplare "ramar" jag sätter upp. Har tex att jag bara får äta mjölkchoklad, det gör att jag lättare kan säga nej om nån fikar och tar nåt gott. Då kan jag tänka "jag har iaf choklad att äta sen". Då kan jag hålla koll på hur mycket jag ätit, och att jag aldrig överstiger 1 chokladkaka per dag.
(Jag äter alltid mitt "socker" hemma, för att få så mycket kontroll som möjligt och för att jag njuter av det mer då.)
Tex innan kunde jag äta en chokladkaka, sen köpte jag hem muffins, etc. Sen kom nån hem med glass och frågade "hej vill du ha??"
Har gjort detta långsamt så har vant mig av vid läsk och sånt. Tex började med att aldrig ta läsk när var ute utan tog bara vatten. Hoppas jag iaf det ska hjälpa senare i livet, att sakta bytt ut det som varit dåligt till andra alternativ:P Planerar nog att byta ut chokladen sen mot hemmagjord glass så att jag långsamt kan få ner sockerinnehållet, får se hur går med det.
Det irriterande var att jag var nere på en rätt låg sockernivå tills jag flyttade till en korridor. Och här har jag inte tid att laga allt själv. Sen i Danmark hittar jag inte riktigt i affärerna. Och sen ville några killar att vi skulle laga mat tillsammans. Och de serverade pulvermos med läsk, risgrynsgröt med socker och kanel och köttgryter med SOCKER i, rent socker:P Och vitt bröd med chokladpålägg som värmdes så att det smälte. Inte bra för en sockerberoende precis:S På typ 2 dagar var jag fast i sockerträsket igen där jag satt med choklad och åt så att ansiktet blev chokladigt X(
Sen äter danskarna mängder med bröd. Ok får sluta klagaXD
Så har insett lite nu att jag kan inte äta mat om andra har lagat och det inte är LCHF eller nåt. Har andra här som är veganer, blir så imponerad när de faktiskt säger "nej jag kan inte äta det där", har inte vågat säga det till nån än. Sen äter ju folk godsaker här hela tiden! UH! De kommer fram med en påse med godis, så tar man en bit, så säger de "MER!!" och blir inte nöjda förrän man tagit 4 bitar:( Stön får väl försöka lära mig säga "Nej jag försöker att inte äta socker" eller nåt.
Yey, typ mitt första inlägg:D
Du är allså inte ensam! Finns andra sockermonster här! Det är ju lite en resa på vägen mot det nya livet, mot livet utan socker, ångest, ensamhet och allt skit den där drogen för med sig:D (en läskig resa D:)
Tror att man får ändra vanor långsamt så försöker med det, får se om det funkar. Good luck!
Hej och välkommen athiria.
Roligt att höra din historia, Som du är inne på så måste man ta kontroll över sitt eget liv och ta ansvar för sit ätande. Det är ju mycket svårt för en person med beroendepersonlighet och sockeberoende.
men som du säger man måste våga säga nej och inse att man inte är oartig bara för att man inte äter upp all värdens godis och bullar.
Äter man lchf eller GI har man ju ännu större kontrollbehov av vad som man äter då är det ju ofta så att man får äta hemma innan eller ha med egen mat om man inte har pratat med värdarna om maten innan.
osv osv Men kämpa på så kommer ni klara det.
Tack! :)
Ska försöka säga nej nästa gång… Är ju så kopplat också med "Åh vad mysigt, här sitter vi alla och äter choklad", gammalt liksom.
Inte meningen att kapa din tråd Odinn X) Får du återfall är det bara upp igen sen och försöka igen!