Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettberoende
Läst 32087 ggr
pernillaa
13

Slutade snusa rakt av!

Halloj.

Har snusat i nästan 10 år och i slutet snusade jag dygnet runt, även på natten. Jag bytte bara snus.

I lördags efter att jag varit och storhandlat kollade jag kvittot i bilen på vägen hem. 270 kr för en stock som inte ens räckte en hel månad. Jag fick bara nog och lade aldrig in en snus igen efter det.

Hur länge sitter den rent fysiska abstinensen kvar?
När går nikotinet ur kroppen?

Försöker äta mer regelbundet för att hålla blodsockernivån jämn. Är heeeeelt odräglig i humöret. Hahaha. Men annars går det rätt bra. Inte första gången jag försöker snusa. men den här gången gör jag det verkligen för min egen skull. Jag känner stor skillnad i inställningen och hur jag bemöter suget rent på tankenivå och känslomässigt.

Ha en bra dag! // Pernilla

[Beavis]
1

Grattis till beslutet att sluta och lycka till. Hoppas att du lyckas.

har aldrig snusat själv men vet att suget brukar suitta  i ett par veckor. Det fysiska suget någon vecka sen är det mentala biten att man är van att ha något under läppen kvar ett slag men man får försöka fokusera på annat. Lycka till.

Karmatarerskanise
0

NIcotinet går ur kroppen på ca 3 dagar.

Tyvärr kan suget komma lite då och då resten av livet. Min pappa slutade röka för 30 år sedan, men kan fortfarande bli sugen ibland.

Lycka till nu :) Det går bara man vill!
Om man faller tillbaka o tar en snus är det bara att köra igång igen efter den snusen.

pernillaa
0

Jag har inte snusat något än och idag är det en vecka sen jag lät bli att stoppa in en till snus.

=)

Går bra faktiskt. Även om jag är fuuullkomligt odräglig att leva med. Hahaha. ;) Nä det är bättre med humöret nu.

Har strukturerat upp kosten nu och äter regelbundet för att hålla blodsockernivån jämn. Dricker vatten när jag blir sugen.

Blir liksom yr när det där suget kommer. Så då dricker jag ett glas vatten och både yrseln och suget försvinner(någorlunda)

kittun1
0

Nu blev jag avundsjuk… Vill också sluta snusa! Men jag vågar liksom inte riktigt släppa taget om nikotinet. Började röka när jag var 12 och har inte varit utan nikotin en endaste dag på 35 år nu. Försökte sluta röka genom att börja med snus och det slutade med att jah både snusade och rökte:-( Nu har jag inte rökt på en vecka i alla fall:-) Men snuset…. Suck… En dag så!

Du är duktig du! Fortsätt kämpa!

gatonegro
0

Jag snusar också efter att ha rökt i många år men har gått över till nikotinfritt snus…det fungerar för mig i allafall…visst saknade jag nikotinet i början men går bra nuGlad

Så snart kastar jag det nikotinfria också…Lycka till , det går säkert bra….

kittun1
0

Jag fick tipset en gång att man kunde stoppa en bit ingefära under läppen, har inte provat men det kanske är dags för det;)

pernillaa
2

Nu har det gått 1 vecka och 4 dagar sen jag slutade. Det går bra. =)

Jag pratade med en kvinna vars man hade slutat röka och börjat snusa som substitut. Han slutade snusa efter ett tag och stoppade fishermans friend-tabletter under läppen som substitut. Under ett helt års tid var han som beroende av de där fishermans. Det blev kris om han på kvällen blev utan dom och affärerna hade stängt.

Så för mig är det där med substitut någonting dålig. Det är lätt hänt att det bara blir så att man byter ett beroende mot ett annat. Har själv använt nikonfri snus för att göra övergången lite mjukare men någonting i min personlighet gör att jag måste hållas i ett kort koppel, allt eller inget. Annars går det inte.

Tror det är viktigt att man är ärlig mot sig själv och ser till att man inte lurar sig själv att man gör en mjukare övergång fast man egentligen bara byter ett beroende mot ett annat.
Alla är ju olika. =)

Känner själv att jag har störst tendens att äta som substitut om jag skulle tillåta mig själv. Så redan från början tvingade jag mig själv att äta regelbundet istället så man håller suget i schack, så det inte blir sånt där enormt sug och man inte kan hålla sig och bara frossar i godis och skräpmat.

kittun1
0

Jag håller alla tummar och tår för att du ska lyckas:-) Och jag kan hålla med dig, substitut är inte alltid av godo… Min tandläkare slutade röka för 11 år sedan, han tuggar fortfarande på nikotintuggummi!

pernillaa
0

Hahaha, ja det var dagens bästa hittills. ;) 11 år, det var inte illa. Eller egentligen var det precis det det var…illa!

Kia
0

Bra jobbat Pernilla det är starkt att sluta snusa. Det är inte så himla lätt med allt som kommer för ofta tar man ju snuset när man känner en irritation eller annat är på väg iallafall gör jag så med cigg och det blir ett substitut för att känna känslor fullt ut tror jag med,

Blir jag ledsen röker jag, blir jag irriterad röker jag, blir jag arg röker jag och är jag glad med glada människor jo vad gör vi då jo vi röker tillsammans. Jag förstår ju att det är på känslor allt det jag röker men jag gissar att det kan vara samma med snus. Jag tycker det är oerhört strongt det du gör.

Kram Kia

[Beavis]
0

#10 Man röker väll på abstinensbesvären också skulle jag tippa?

Kia
0

Japp så är det Beavis

Excentrica
0

Strongt jobbat! Snusat i 18 år efter rökstopp. Försökt sluta fler ggr än vad jag kan hålla räkning på. I morgon har jag tänkt vara min sista dag med snushelvetet! (Snusälsklingen…. mitt älskade snus…I love you! Förlåt att jag kallade dig snushelvete, jag älskar dig ju…….slå mig inte……) (Det här blir inte lätt….) När "dom" lanserade General extra stark så ville jag prova den istället för min gamla vanliga General, bara prova…. Hade eg tänkt sluta i den vevan men…. Ur askan, i elden….. Den här månaden har jag sån "tur" att jag har väldigt lite pengar att spendera på annat än räkningar så kanske, kanske….. Oxå provat snusfritt. Näää! Allt eller inget är det som gäller för mig. Försöker käka enl LCHF vilket gör att jag inte är sugen på sött så jag tror inte jag behöver uppleva samma sak som när jag slutade röka - ligga o storböla i soffan i två veckor  med x antal hg lösgodis. Gick upp 13 kg!

Vi fixar detta!  Pepp! Pepp! Pepp! Kram/ Marika

Karmatarerskanise
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

pernilaa; hur går det för dig?

pernillaa
0

Hur går det för dig Marika? =)

Ja för mig går det bra. I lördags hade jag varit utan i 3 veckor. ^^

Har inte ersatt snusen med någonting utan försöker äta bra, har börjat i väldigt sakta mak(för att inte överdriva i början och ledsna fort) med avslappningsövningar med lilla familjen. =)

Har köpt sånna där taggbollar att rulla under fötterna och någon gång i veckan bökar jag till i sovrummet med lurviga vita mattor, filtar, ljus och noga utvald mysig/upplyftande musik. Har blivit en helt annan sammanhållning här i lillfamiljen så…prisad vare livet utan nikotinberoende. Vad uppfinningsrik man blir då man dövar smärtan med positiva saker istället för att trycka in en giftpåse under läppen. Skrattande

Excentrica
0

#15 Sista dan idag. Har snus hemma så snusar upp det lagom till imorgon. Sen! Tisdag 8/3 ska bli min första snusfria dag följd av förhoppningsvis resten av mina dagar här på jorden. Bara för säkerhets skull har jag handlat hem en dosa av sån där snusfri skit. Ifall att… Med ginseng o koffein. Skriver om ett par dar igen om hur det har gått. Behöver oxå hitta andra sätt att döva känslor på än gamla giftpåsen. Fick en spikmatta i julklapp 2009 o aldrig använt, kanske kan va nåt. Man lär ju definitivt få annat än snussug o tänka på iallafall. :-) 3 veckor utan snus är kanon! Grattis!

Karmatarerskanise
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Excemtica: bra att du tagit beslutet!
Och spikmatta är nog jättebra att använda dig av då du får tankar på snus. Tankarna är helt ok, så länge tankarna inte leder till handling.

Det gäller att hitta på saker när suget kommer, för suget sitter inte i så länge.

[Beavis]
0

Kämpa på jag känner flera som slutat både med cigg och snus så jag vet att det går… "bara" att hålla ut

Excentrica
0

:-( Höll ut i 3 dar men igår föll jag för suget…. Och vad den första snusen känns himmelsk då!! Sen - samma gamla, är ju inte ens sugen på snus men stoppar in ändå. Svårt att ändra flera vanor på en gång, försöker gå ner rätt rejält i vikt oxå. Kanske ta en sak i taget…. Känns så bra att putta upp en snus till jobbfikat när dom andra sitter o käkar Ballerina. Lägger ner det här så länge. Lycka till Pernilla! Du verkar så besluten att lyckas att det nog kommer att gå jättebra för dig!

pernillaa
0

ja det går bra än så länge. Har lämnat stadiet där jag dagligen blir sugen. det börjar bli normal-läge för mig nu att inte snusa. Förrut var ju normal-läget att snusa. Nu är det kanske bara 1 gång/dag som jag blir sådär ordentligt sugen på snus. Kommer inte länge på mig själv med att "vara påväg" att ta en snus och tänka "ja just ja, jag har slutat…fan".

Känns bra, även fast det blir tungt när jag väl blir sådär ordentligt sugen. :P

Ja #19, det är väl ingen fara. Det var väl bara inte dags för dig att sluta just nu. =/

Känns verkligen att this is it för mig. Ingen mer snus någonsin. Ser inte längre någon som helst anledning att snusa. Jag har fått nog. =) Är så lycklig.

Och mina tänder är VITA! =D