Så sant så sant. Förutom alkohol/droger så levde jag på benzo. Det som för en "vanlig" person skulle vara dödligt kunde jag utan vidare stoppa i mig dagligen………för att överleva.
När jag så småningom kom ur alkoholen/drogerna så hade jag den lagliga drogen Benzo. Helt perfekt! (Ironi)
På den tiden var heller ingen speciellt insatt i hur farliga dessa läkemedel var och det var inga problem att gå till läkare efter läkare för att få nya recept. Jag fick t.o.m. provkartor av Rohypnol av läkaren, när dessa tabletter kom ut.
Alkohol och olagliga droger gav inte den djävulusiska avtändning som Benzon gjorde. Den avtändningstiden var lång, lång och ett helvete.
Numera är läkarna medvetna om Benzons farlighet och stora tillvänjningsrisk. Men ändå fortsätter de att skriva ut dem!!
Jag ser det som en oerhörd nonchalans från läkarnas sida, när de slentrianmässigt "hjälper" unga till ett beroende.
Finns mycket mer att säga, men nu väntar kaffet!
Ja tyvärr verkar det ju inte svårt att få benzo utskrivet. Det är ju nästan så att man måste säga till att man inte vill ha för man är rädd för ett beroende.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Jag har varit benzomissbrukare och kortvarigt beroende. Men då jag tog överdoser med mellanrum var aldrig beroendet nåt problem utan missbruket var det. Jag älskade att bli hög och tillvänjningen var ett problem därför blev det mellanrum mellan överdoserna för att få maximal effekt. Även då sker en tillvänjning dock inser man i efterhand när man klarar 100 tabletter Xanor, något en person som icke är van benzo kanske skulle stryka med av?
Jag har bara ont att säga om Benzon. Ruset är alldeles för skönt, livsfarligt för beroendeutveckling! Man blir elak och man gör hemskt impulsiva saker och skämmer ut sig osv. Har gjort mkt jag skäms för!!!
Är idag icke brukare av nån benzo.
Började med sobril, sen stesolid, sen xanor depot och sen vanlig xanor. Läkaren sa hela tiden att hon inte får skriva ut så mkt men gjorde det ändå!

Som väldigt ung fick jag eksem, gick till en privatpraktiserande läkare som skrev ut sobril….Första tabletten upplevde jag som ett underbart rus och åt dessa tabletter i flera år. Tack o lov så fick jag hjälp av en annan läkare att trappa ner o sluta med dessa tabletter. Man kn ju fundera över hur en läkare tänker när han ordinerar sobril när man har eksem… Så tacksam idag att jag kom ifrån detta beroende….
Jag tror att de flesta läkare skriver ut benzon utan att tänka. de vill vara snälla och hjälpa en patient med smärta. Tyvär är de kanske för okunniga eller oitresserade av beroendebiten för att reagera när en patient kommer in och förnyar ett frikostigt recept med bara veckor emellan?
Mer utbildning av vårdpersonal om läkemedelsberoende/missbruk anser jag är ett måste.
#5 På mitt arbete är läkarna väldigt restrektiva när det gäller att skriva ut benzopreparat och morfinbaserade läkemedel. Vi har t.o.m. fått gå en kurs angående dessa läkemedel.
Men det är ju ingen vårdcentral jag jobbar på där dessa läkemedel skrivs ut slentrianmässigt. Även VC:ernas läkare är mycket väl medvetna om riskerna. Men med 5 minuters tid till en akutpatient, som mår dåligt så väljer de ofta att skriva ut benzo osv.
Varför? Jo, de är inte ett dugg engagerade och tror att deras ansvar slutar så fort patienten gått ut genom dörren.
Om de bryr sig om riskerna? Stafettläkarna gör det absolut inte och inhyrda läkare känner heller inte så stort ansvar.
Krasst? Javisst, men så ser verkligheten ut.
Det är inte så att alla läkare är onda och avsikligt gör sina patienter beroende med ett elakt hånskratt. Det är snarare så att det inte finns utrymme i systemet för läkare eller annan vårdpersonal att bry sig. En läkare som ordinerar för dyra eller långvariga behandlingar, eller behandlingar som inte finns att tillgå på den egna vårdcentralen, blir tagen i upptuktelse av sina överordnade, eftersom varje vårdcentral måste stå till svars för hur mycket man kostar - och kostar man för mycket blir man nedlagd och bortsparad.
Effektiviteten är allt, vilket redan regeringarna Carlsson och Persson med kraft införde (nej, det är inte bara de nya moderaterna som har urholkat välfärden, det arbetet inleddes för betydligt längre sedan) och den som inte är effektiv åker ut. Som redan Richard Fuchs skrev, vården skulle fungera riktigt bra om det inte vore för patienterna!