Etikettberoende
Läst 2032 ggr
athiria
2011-03-22, 00:04

Bli drogfri

Hur gör man?! Här sitter jag med mitt socker, jag klarar inte att sluta äta kolhydrater. Så fort jag håller upp i en eller två dagar kommer alla problem upp jag försökt gömma undan(och som orsakats av sockret). Det blir en ond cirkel.

HUR GÖR MAN FÖR ATT KOMMA UR ETT BEROENDE?! :(

[Beavis]
2011-03-22, 11:36

Hej athiria

Du är sockerberoende och det är ett helvete, Vad du behöver är att få "tända av" för att kunna gå vidare.

För mig som är en glad amatör på området men ändå med stor erfarenhet av att själv gå på lchf och personer med din problematik i min närhet, kan jag rekomendera Just lchf. och att du gör det i kombination med en stödgrupp som tex, FAA där du får stöd och du dessutom kan ösa ut all ångest som dyker upp när du inte längre drogar dig med kolhydraterna.

Länkar finns i länklistan hur du kommer i kontakt med dem OA är en annan organisation NA har jag hört är bra och de är öppna för alla typer av missbruk.

byggarn30
2011-03-24, 19:50

Jag kan också tipsa om "kolhydrater.ifocus.se". Många duktiga människor och mycket tips om mat, att misslyckas samt att lyckas med att "hålla sig på vägen" - d.v.s. den vägen där man undviker socker, m.m. Lycka till.

[Beavis]
2011-03-24, 21:43

Absolut är även kolhydrater i fokus en bra sajt för att få stöd och få tips på kolhydratfattig kost. Och självklart är du som jag glömde skriva ovan även välkommen att fortsätta skriva här då även vi välkomnar alla typer av beroenden.

Men jag tror/vet att din väg för att få kontroll över ditt ätande är att du reducerar ditt intag av kolhydrater i alla former. det är jobbigt i början men om du tar till ditt kontaktnät och kanske även kontaktar en stödgrupp kan du klara det. lycka till

athiria
2011-03-27, 22:10

Tack för stödet! Grupperna låter intressant, ska kolla upp.

Problemet är att jag går en kurs nu i Danmark coh då har jag itne riktigt tillgågn till det stöd jag skulle behöva. Så valet står lite mellan att  hoppa av kursen och få bukt med beroendet eller att knata på här så gott det går. Mina föräldrar förstår inte rikgit utan tycker att jag kan äta lite godis varje dag tills det är slut men det påverkar ju preis alla relationer jag har här. Att leva i ett beroende är ju att allt är kaos och deppigt förutom det man är beroende av:(

Visst skulle jag kanske kunna äta lite choklad varje dag men för mig att veta att detta socker förstör mitt liv oh ändå bara forstätta med det när jag vet vad som är problemet vet jag int eom jag kan leva med. Det känns som att välja att ge upp att leva.

Sen skäms jag också för att jag inte vågar möta mina rikgita problem:( Men jag vet inte om jag vågar avgifta mig själv, för då ligger jag där i sängen och håller på spy och vill bara vråla för att jag mår så dåligt.

Jag lyckades äta väldigt lite kolhydrater i två dagar och den andra dagen tyckte jag då var en av de värsta i mitt liv - nu minns jag det mer som en av mina mest vakna dagar på länge.

Vet inte om nån förstår men tvi vad det här är jobbigt X(

[Beavis]
2011-03-28, 01:16

Det finns många kolhydrat/sockerberoende på denna sajt och de vet nog vad du menar.

Jag vet inte vart i Damnark du studerar men FAA har ett möte i Köpenhamn om du skulle vilja prova det?

Det är svårt att bli sockerfri på egen hand men det går Om jag inte minns fel så lyckades Grönstedt med det… Kanske kan hon berätta lite om det?

athiria
2011-04-01, 01:59

Tack för tipsen och stödet! :)

Ska kolla upp alla grupperna och se om det finns nån chans att gå på nåt möte nån gång. Annars får jag väl vara med på nåt telefonmöte…

Håller på med lchf nu men det är svårt att veta var man ska sätta gränsen med hur mycket kolhydrater man ska äta. (Det är lätt och ändra sina matvanor under hela livet på några veckor :') )

Sen börjar jag väl inse (inbillar jag mig) att det jag faktiskt behöver är att verkligen tända av från sockret, och att det inte rikgit funkar att bara äta mindre mängd, för då slutar det alltid med att jag vill tillbaka till den mängd jag åt innan egentligen. Ska också försöka gå en kurs hos Bitten Jonsson.

Ett litet steg i taget!

[Beavis]
2011-04-01, 11:37

Ja rtyvärr är det så att som kolhydratberoende behöver du tända av och det är jobbigt men då undvika snabbakolhydrater och  godis saft läsk etc.

Hålla dig på en gräns av max 5& kolhydrater i kosten vilket är det jag tror även bitten förespråkar samt skaldeman.

Upp till toppen